Κατηγορία: Performance Trainer – Πάτημα: Ουδέτερο – Βάρος: 210γρ. – Drop: 5mm (30/25mm)
Στις αρχές του 2019, η Hoka παρουσίασε το Carbon Rocket. Ήταν η πρώτη εταιρεία που έφτιαξε μοντέλο με carbon plate στη νέα εποχή που έφερνε το Vaporfly της Nike. Πολύ δυναμικό παπούτσι αλλά και κάπως ιδιαίτερο. Μόλις 1mm drop, μεγάλη απορροφητικότητα αλλά με πιο σκληρό πάτημα, που το έκανε κατάλληλο για αποστάσεις το πολύ μέχρι ημιμαραθώνιο. Συν τοις άλλοις, η γεωμετρία του ευνοούσε περισσότερο δρομείς που πατούσαν πιο μπροστά.
Λίγο αργότερα ήρθε το Carbon X, ένα σαφώς πιο παραδοσιακό Hoka, το οποίο όμως ήταν κάτι μεταξύ trainer και racer, κυρίως λόγω του βάρους του. Ήδη βρισκόμαστε στην δεύτερη έκδοσή του, η οποία φέρει αρκετές βελτιώσεις.
Πρόσφατα η εταιρεία λάνσαρε και ένα τρίτο μοντέλο με πλάκα από ανθαρακονήματα, το Rocket X. Σαν κατηγορία, τοποθετείται ανάμεσα στα άλλα δύο, τόσο από πλευράς βάρους, όσο και συμπεριφοράς στον δρόμο. Δεν έχω δοκιμάσει κάποιο από τα Carbon Rocket και Carbon X, αν και έχω μία σαφή εικόνα τους, με το Rocket X όμως έχω κάνει ήδη αρκετά χιλιόμετρα και μάλιστα, όλων των ειδών.
Επάνω μέρος και εφαρμογή
Το upper του Rocket X θυμίζει αρκετά αυτό του Rincon. Πολύ λεπτό και διαπνέον engineered mesh, χωρίς καμμία ελαστικότητα και δομή. Παρότι εξωτερικά δείχνει ότι αποτελείται από μία ελαφριά στρώση υφάσματος, εσωτερικά είναι ενισχυμένο σε όλη την επιφάνειά του. Ο προφυλακτήρας είναι ελάχιστος, ίσα ίσα για να μην ακουμπάει το unstructured διχτυωτό επάνω στα δάχτυλα.
Αντίστοιχο είναι και το μεσαίο τμήμα, αν και στην εξωτερική πλευρά υπάρχει θερμοκολλημένη η λέξη “HOKA” από συνθετικό υλικό, σαν ένα μεγάλο overlay.
Η γλώσσα δεν έχει καθόλου αφρώδες, παρά μόνο μία δεύτερη στρώση απαλότερου υφάσματος από κάτω, για καλύτερη αίσθηση. Έχει μάλιστα “κουρμπαριστό” σχήμα, ώστε να αγκαλιάζει την ράχη του ποδιού. Επιπλέον, στο επάνω μέρος της ενώνεται με το footbed με μία λωρίδα υφάσματος, για να παραμένει κεντραρισμένη. Όπως έχουμε δει και αλλού, είναι μία απλή αλλά αποτελεσματική λύση, χωρίς να μαζεύεται έξτρα υλικό στην περιοχή, όπως με μία full bootie σχεδίαση.
Στο πίσω μέρος το κολάρο είναι αρκετά σκληρό, όχι όμως στο τελείωμά του, ενώ η επένδυση του αφρώδους δεν είναι πολλή. Συνολικά, συνδυάζει σταθερότητα, άνεση και δυνατότητα ρύθμισης. Δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο.
Συγκρίνοντας το mesh με αυτό του Rincon, πιθανώς κάποιοι να ανησύχησαν προ στιγμήν. Θυμίζουμε ότι το συγκεκριμένο μοντέλο είχε ένα πολύ στενό toe box και σε πολλούς δημιουργούσε πίεση και τριβές. Στο Rocket X η εφαρμογή είναι ακριβώς το αντίθετο. Ο χώρος μπροστά είναι πολύς, τόσο σε πλάτος, όσο και ύψος. Μπορεί το διχτυωτό να μην έχει καμμία ελαστικότητα, είναι όμως τόσο αδόμητο που αφήνει πλήρη ελευθερία στο πόδι. Κατά πάσα πιθανότητα, σφίγγοντας τα (υπερβολικά μακριά) κορδόνια το ύφασμα θα “ζαρώσει”, όσο φαρδύ πέλμα κι αν έχει κάποιος, χωρίς όμως να επηρεάζει στο ελάχιστο την εφαρμογή.
Ανάλογη είναι η αίσθηση στο midfoot και την φτέρνα, όπου μπορείς να ρυθμίσεις εύκολα το πόσο θα κλείσει το παπούτσι γύρω από το πόδι σου. Ακόμη κι αν το σφίξεις πολύ, το ελαφρύ mesh δεν θα σε ενοχλήσει, ούτε και τα φλατ κορδόνια θα προκαλέσουν κάποια πίεση από την έλλειψη αφρώδους.
Το επάνω μέρος του Rocket X είναι παράδεισος για όσους έχουν φαρδύτερο του κανονικού πόδι, μιας και τα περισσότερα μοντέλα της κατηγορίας του έχουν στενή και σφιχτή γραμμή. Όποιος έχει μικρότερο σε όγκο πέλμα, μπορεί αρχικά να το βρει μπόλικο και χαλαρό. Μην φοβηθεί όμως να σφίξει τα κορδόνια, η εφαρμογή “ακούει” και θα έρθει στα μέτρα του.
Το κράτημα είναι αρκετά σταθερό και άνετο συγχρόνως. Δεν θα σε περιορίσει στα αργά τρεξίματα, δεν θα σε προδώσει στα γρήγορα. Κινείται απροβλημάτιστα στον στίβο ή σε κλειστές στροφές, προσφέροντας την σιγουριά που απαιτείται. Στην περίπτωση που μιλάμε για πραγματικά πολύ γρήγορους ρυθμούς, ίσως τότε μόνο θα νοιώσεις ότι το παπούτσι στρεσάρεται και θα ήθελες κάτι πιο καθαρόαιμο. Πρόκειται όμως για συνθήκες που δύσκολα θα βρεθεί ερασιτέχνης δρομέας.
Όσον αφορά το νούμερο, είναι εντελώς true to size. Μην σας μπερδέψει η ευρυχωρία του toe box, δοκιμάζοντάς το.
Σόλα και πάτημα
Για το Rocket X, η Hoka επέλεξε τον ενιαίας πυκνότητας CMEVA αφρό της, εν αντιθέσει με τα άλλα δύο carbon plated μοντέλα της, όπου φορούν τον διπλής πυκνότητας ProFly. Ο CMEVA είναι πιο μαλακός από τον ProFly, του οποίου το κάτω μέρος ήταν από μία rubberized σύνθεση για να εξυπηρετεί και ως εξώσολα. Τα ύψη της σόλας είναι μεγάλα για performance παπούτσι, ιδίως μπροστά, αλλά πλέον τα αγωνιστικά έχουν περάσει σε μία άλλη εποχή και τίποτα δεν μας ξενίζει.
Ανάμεσα στην σόλα και προς το κάτω μέρος της, ενσωματώνεται μία πλάκα από ανθρακονήματα, 1mm πάχους, με διαφορετική όμως σχεδίαση από αυτή που συναντούμε αλλού. Όπως και στα Carbon Rocket και Carbon X, είναι επίπεδη και δεν έχει το συνηθισμένο σχήμα κουταλιού. Προφανώς αυτό έχει να κάνει και με το χαμηλό drop, αφού δεν διευκολύνει την τοποθέτησή της ψηλότερα στο πίσω μέρος. Πέραν αυτού, στα μετατάρσια χωρίζεται σε δύο κομμάτια, σαν δίχαλο, ακολουθώντας το σχήμα των δαχτύλων. Να σημειώσουμε πως η σχεδίαση αυτή δε είναι τυχαία, αφού η ανθρώπινη βιομηχανική κατά το τρέξιμο, θέλει ιδανικά το μεγάλο δάχτυλο να παίρνει το φορτίο κατά την απογείωση.
Το λάστιχο από κάτω, αν και λεπτό, θα έλεγα ότι είναι αρκετό για Hoka μοντέλο. Καλύπτει όλο το forefoot, έχοντας και κάποιες ρηχές αυλακώσεις, όπως και δύο λωρίδες στην φτέρνα. Παρότι εξακολουθεί να έχει ένα μεγάλο μέρος της από εκτεθειμένο αφρό, η εξώσολα μετά από 80 χιλιόμετρα δείχνει πολύ μικρή φθορά. Το ίδιο ισχύει και για το πολύ λεπτό λάστιχο. Σημειωτέον, το κράτημά της είναι αρκετά καλό, ακόμη και σε βρεγμένο έδαφος.
Η σόλα είναι ανασηκωμένη μπροστά αλλά όχι και πίσω. Η Hoka χαρακτηρίζει την γεωμετρία της ως Early Stage Meta Rocker αλλά όπως θα δούμε και παρακάτω, δεν είναι και τόσο… early.
To Rocket X είναι μεν ένα carbon plated παπούτσι αλλά με εντελώς “παραδοσιακό” πάτημα. Κι αυτό δεν το λέω για κακό, απλά τώρα που υπάρχει πληθώρα μοντέλων με την συγκεκριμένη αρχιτεκτονική, καλό είναι να ξέρουμε για τι ακριβώς μιλάμε. Δεν μπαίνει στην κατηγορία των καθαρά marathon shoes, με τις τεράστιες, super soft σόλες. Ούτε και η πλάκα του έχει τέτοια σχεδίαση, ώστε να σου δίνει την αίσθηση πως σε ρίχνει απότομα προς τα εμπρός. Θα έλεγα ότι μοιάζει με την εξέλιξη των κλασικών racing flats, προσφέροντας μακράν μεγαλύτερη προστασία αλλά και διευρυμένη χρήση.
Έκανα όλα τα είδη των προπονήσεων με το Rocket Χ και μπορώ να πω ότι παντού ήταν εξαιρετικό.
Σε αργά τρεξίματα, είτε ελεύθερα είτε medium long runs, πήγαινε πολύ ξεκούραστα και χωρίς να διαμαρτύρεται πουθενά. Πολύ cushioning, πολύ σταθερό και με την πλάκα να περνάει σχεδόν απαρατήρητη. Σε αυτό παίζει ρόλο και το γεγονός πως το forefoot δεν είναι εντελώς άκαμπτο, όπως θα περίμενε κανείς, αφού η carbon plate είναι λεπτή και μαζί με τις αυλακώσεις, επιτρέπουν ένα κάποιο flex. Δεν είναι μεγάλο, δίνει όμως την ευκολία που ζητάς σε τέτοιους ρυθμούς. Καμμία ιδιοτροπία λοιπόν, παρότι θεωρητικά δεν είναι τέτοια η χρήση του. Έχει μία semi-soft αίσθηση, με ένα γλυκό και ελεγχόμενο βούλιαγμα, το οποίο βαθαίνει όσο πιο μπροστά πατάς. Άλλωστε, τα 30mm στην φτέρνα μπορεί να μην είναι υπερβολικά, τα 25mm όμως στα μετατάρσια δεν είναι διόλου αμελητέα. Σε αυτά προσθέστε και το φαρδύ midfoot, το οποίο δίνει την σταθερότητα που χρειάζεσαι.
Μιλώντας για την χρήση του ως trainer, να πούμε ότι ο εσωτερικός πάτος του είναι πάρα πολύ λεπτός. Αν λοιπόν κάποιος θέλει να έχει λίγο πιο μαλακή αίσθηση, θα μπορούσε να τον αλλάξει με έναν παχύτερο. Ο χώρος εσωτερικά επιτρέπει κάτι τέτοιο, χωρίς να χαλάει η εφαρμογή. Δεν θεωρώ ότι είναι απαραίτητο, απλά το σημειώνετε.
Σε ρυθμούς γύρω από το κατώφλι, το Rocket X αρχίζει να αναδεικνύει και άλλα χαρακτηριστικά. Αποκτάει ένα ελαφρύ pop αλλά κυρίως, αρχίζει να ρολάρει. Το rocker του δεν είναι αισθητό από νωρίς, όσο όμως πλησιάζεις στην απογείωση, αυξάνει. Κι αν ρίξεις το πάτημά σου πιο μπροστά και εξαντλήσεις την σόλα, γίνεται ακόμη πιο αποδοτικό και αβίαστο. Επίσης, παρά τα ύψη του, δε νοιώθεις αποκομμένος από το έδαφος. Μοιάζει περισσότερο σαν ένα παπούτσι με 25/20mm κι αυτό φαίνεται, τόσο από το ότι δίνει μια κάποια πληροφορία, όσο και από την σταθερότητά του στο toe off. Ναι μεν η πλάκα έχει διακριτική παρουσία σαν αίσθηση, είναι όμως ο λόγος που ένα παπούτσι με χαρακτηριστικά προπονητικού, έχει τελικά συμπεριφορά αγωνιστικού. Μπορεί πατώντας πιο δυνατά να συμπιέζεις περισσότερο τον αφρό, έτσι όμως συναντάς και πιο γρήγορα την πλάκα και η συμπίεση αυτή φρενάρεται. Περίπου σα να λείπει το τμήμα της σόλας από κάτω της. Ποτέ δεν θα σου λείψει η προστασία, ποτέ όμως δεν θα γίνει και mushy.
Αυτό το αντιλαμβάνεσαι ακόμη περισσότερο, όταν ανεβάσεις κι άλλο τον ρυθμό. Έκανα με το Rocket X γρήγορα 200άρια κι η συμπεριφορά του δεν διέφερε ιδιαίτερα από ένα λεπτόσολο, κατάλληλο για τέτοιες προπονήσεις, μοντέλο. Έκρυβε το ύψος του, είχα αίσθηση του πού πατούσα και ποτέ δεν ήταν ασταθές ή ασαφές. Και φυσικά, ήταν και πιο φιλικό στα πόδια, δεν ένοιωθα ότι κοπανιόμουν, ακόμη και στα τελευταία κομμάτια.
Το Rocket X δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο χαρακτηριστικό που να το κάνει να ξεχωρίζει. Ούτε κάποιον super foam φοράει, ούτε η carbon plate καθορίζει το πάτημά του, ούτε και θα νοιώσεις το έντονο rebound ή να σε προωθεί προς τα εμπρός. Είναι όμως τόσο ολοκληρωμένο σαν σύνολο, τόσο καλοκουρδισμένο, που πραγματικά είναι από τα πιο fun-to-run μοντέλα που έχω φορέσει. Αυτό που οι Αμερικάνοι λένε smooth. Ή ακόμη καλύτερα, smooooth! Κι όλα αυτά, ανεξαρτήτως ρυθμού.
Τέλος, αν και δεν συνηθίζω να αναφέρομαι στην τιμή ενός παπουτσιού, θα κάνω την εξαίρεση και θα σημειώσω ότι πρόκειται για το οικονομικότερο carbon plated μοντέλο που υπάρχει αυτή την στιγμή στην αγορά.
Συμπέρασμα
Όταν πρωτοφόρεσα το Rocket X δεν ήξερα τι να περιμένω. Στα χαρτιά, έμοιαζε να παίζει στην κατηγορία μοντέλων όπως το Adizero Pro, το MetaRacer ή και το Razor Elite, προτάσεις που προορίζονται για πιο γρήγορους ρυθμούς και αγώνες 5Κ – 10Κ. Στην πράξη όμως αποδεικνύεται ότι πρόκειται για ένα αρκετά πιο εξευγενισμένο racer. Ή ένα πολύ γρήγορο trainer. Ή ό,τι άλλο θέλει κανείς να κάνει με αυτό.
Μην παρασύρεστε από τα ψηλόσολα αγωνιστικά μεγάλων αποστάσεων που βλέπουμε το τελευταίο διάστημα. Μόλις ένα χρόνο πριν, marathon shoes με το cushioning, το βάρος και την σβελτάδα του Rocket X, θα ήταν “θείο δώρο” για τον δρομέα. Οπότε, εννοείται πως κάνει άφοβα και για τα 42Κ.
Η Hoka παρουσίασε ένα από τα πιο versatile μοντέλα που υπάρχουν εκεί έξω. Θα μπορούσε ίσως κάποιος να πει ότι του λείπει η “μηχανική βοήθεια” που προσφέρουν κάποιες άλλες κατασκευές με carbon plate, εδώ όμως έχουμε ουσιαστικά ένα καθημερινό παπούτσι, κατάλληλο για τα πάντα και σε λογική τιμή.
Andy
@echetlos Νίκο εξαιρετικό το review όπως πάντα. Δεν περίμενα, η αλήθεια είναι, review για κάποιο μοντέλο Χ της hoka καθώς είχα την εντύπωση ότι δεν τα πολυσυμπάθησες. Δεν σε αδικώ. Ειδικά το carbon X ήταν ένα πολύ περίεργο παπούτσι. Ούτε εγώ το πολυσυμπάθησα όμως έφτασε τυχαία στα πόδια μου και τελικά το έτρεξα. Στα πρώτα 100χλμ ήθελα να το δώσω. Ήταν πολύ σκληρό για τα γούστα μου και σε καμία περίπτωση δεν θύμιζε hoka. Έτσι τα άφησα στην άκρη.
Μετά από αρκετούς μήνες έκανα άλλη μια προσπάθεια να τα βρούμε και τελικά τα τα πήγαμε μια χαρά. Έχω κάνει 450+ χλμ, όλων των ειδών των προπονήσεων και ήταν παντού καλό. Στίβο, κομμάτια, long run, γρήγορα, αργά. Μακράν το πιο σταθερό παπούτσι που έχω, με φοβερό transition και αισθητή ώθηση από την πλάκα στα γρήγορα. Τα πόδια μου τα ένιωθα πάντα πολύ καλά όταν τελείωνα τις προπονήσεις. Το μοναδικό μου παράπονο η σκληρή αίσθηση του παπουτσιού.
Τελικά έμεινα τόσο ευχαριστημένος που σκέφτομαι να τα αντικαταστήσω με το επόμενο μοντέλο το οποίο άλλαξε αρκετά.
Διαβάζοντας το review σου προβληματίστηκα καθώς αυτό που περιγράφεις είναι ακριβώς αυτό που θα ήθελα: Ένα πιο μαλακό Carbon X. Με δεδομένο οτι πλέον το Carbon X2 έχει αντίστοιχα ύψη με αυτά του Rocket X πιστεύεις ότι αξίζουν τα παραπάνω χρήματα για το Carbon X2 ή θα με καλύψει το Rocket X?
Nikos Pilikas
@andreas_dimitrakopoulos Δεν το έχω δοκιμάσει το Carbon X, Ανδρέα. Γνωρίζω το γενικότερο feedback αλλά η γνώμη του καθενός είναι υποκειμενική και σχετική (όπως κι η δική μου, άλλωστε).
Το σίγουρο είναι πως το Rocket είναι πιο μαλακό, όχι π.χ. σαν το Clifton αλλά πολύ παραπάνω από τα περισσότερα performance, μην σου πω και από πολλά trainers. Ιδίως μπροστά.
Στο Outrun έχουν διάδρομο, θα μπορούσες να το δοκιμάσεις.
Andy
@echetlos ευχαριστώ πολύ για την απάντηση. Ζω στην Κέρκυρα αλλά κατεβαίνω συχνά Αθήνα, οπότε ναι θα τα δοκιμάσω στην πρώτη ευκαρία 🙂
Nikos Pilikas
Ναι ΄σαι καλά, Ανδρέα.
Δεν ξέρω μήπως μέχρι τότε έχουν και το Carbon X – 2, οπότε τα τρέχεις και τα δύο και συγκρίνεις.