Αρχική / Αξιολογήσεις / NIKE Vaporfly 4% Flyknit

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

NIKE Vaporfly 4% Flyknit

NIKE Vaporfly 4% Flyknit

Κατηγορία: Racer – Ουδέτερο πάτημα – Βάρος: 185γρ. – 10mm drop (31/21mm)

Το καλοκαίρι του 2017 η Nike κυκλοφόρησε ένα μοντέλο που όμοιό του δεν είχαμε ξαναδεί. Το Vaporfly 4% συνδύαζε χαρακτηριστικά που, ακόμη και σήμερα, είναι αντικρουόμενα, θεωρητικά τουλάχιστον. Μέγιστη προστασία και softness, σαν και αυτή που συναντάς σε max cushioned μοντέλα. Βάρος και “ταχύτητα”, που μόνο σε αγωνιστικά θα βρεις.
Ο τρόπος που όλο αυτό επετεύχθη, είχε να κάνει με τον συνδυασμό των υλικών στην σόλα. Αυτή αποτελείτο εξ ολοκλήρου από τον πανάλαφρο ZoomX αφρό (Pebax) και ενσωμάτωνε μία κουρμπαριστή και εξαιρετικά άκαμπτη πλάκα από ανθρακονήματα. Ως αποτέλεσμα είχαμε ένα πολύ μαλακό και ξεκούραστο πάτημα αλλά συγχρόνως, με την μέγιστη επιστροφή ενέργειας που είχε ποτέ μετρηθεί (~80%). Τα χαρακτηριστικά αυτά έκαναν το Vaporfly ιδανικό παπούτσι για μαραθώνιο (αλλά και όχι μόνο), κάτι που επιβεβαίωναν σχεδόν όλοι οι δρομείς.

Βέβαια, αρκετοί ήταν αυτοί που αρχικά μίλησαν για μία κλασική περίπτωση placebo. Παρ’ όλα αυτά, οι ισχυρισμοί της Nike, όπως και η αίσθηση που απεκόμιζε το δρομικό κοινό, επιβεβαιώθηκαν και στα εργαστήρια.
Μελέτη του University of Colorado απέδειξε ότι η βελτίωση στην δρομική οικονομία κατά 4% ήταν πραγματική. Μία δεύτερη έρευνα των Grand Valley State University και Auckland University of Technology, κατέληξε στα ίδια συμπεράσματα. Επιπλέον, οι New York Times έκαναν μία στατιστική ανάλυση, συγκεντρώνοντας πληροφορίες μέσω Strava από 500.000 επιδόσεις σε μαραθωνίους και ημιμαραθωνίους, από το 2014. Κι εκεί βρέθηκε μία αύξηση της αποδοτικότητας κατά 3-4% για όσους φορούσαν το Vaporfly.

Εν πάση περιπτώσει, πολλά ακόμη θα μπορούσαν να γραφτούν σχετικά με την συγκεκριμένη τεχνολογία και το κατά πόσο βελτιώνει την ικανότητα του δρομέα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι είδαμε πρωτότυπα κι από άλλες εταιρείες (στα πόδια elite αθλητών τους), τα οποία δείχνουν να ακολουθούν την συνταγή της Nike.
Το περασμένο φθινόπωρο κυκλοφόρησε η δεύτερη έκδοση του μοντέλου, με την σόλα να παραμένει απαράλλαχτη αλλά το upper να αλλάζει εντελώς.

Επάνω μέρος και εφαρμογή

To original μοντέλο είχε ένα μάλλον ιδιαίτερο επάνω μέρος. Ως distance racer, η εφαρμογή του επικεντρωνόταν περισσότερο στην άνεση παρά το κράτημα. Καθόλου δομικά στοιχεία, λεπτό ύφασμα, απουσία κολάρου και ένα πολύ ευρύχωρο toe box. Ήταν φτιαγμένο για να σε πάει στα 42Κ όσο πιο απροβλημάτιστα γινόταν, χωρίς σημεία τριβής, φουσκάλες και όλα αυτά τα απρόσμενα που μπορεί να σου τύχουν κατά την πολύωρη παραμονή στην άσφαλτο. Αρχικά, η γραμμή του έδινε μια αίσθηση χαλαρότητας, τελικά όμως κατάφερνε να αγκαλιάσει σωστά το πόδι. Βέβαια, προϋπέθετε πειραματισμούς με το πάχος της κάλτσας και το σφίξιμο των κορδονιών.

Όπως και με το Zoom Fly Flyknit, έτσι κι εδώ η Nike άλλαξε εντελώς το upper. Βασικά, τα νέα Vaporfly και Zoom Fly έχουν πανομοιότυπη σχεδίαση, βασίζοντας την εφαρμογή αποκλειστικά στην ελαστικότητα του πλεχτού υφάσματος.
Έχουμε λοιπόν ένα μονοκόμματο κομμάτι από Flyknit, του οποίου η ελαστικότητα είναι περιορισμένη, πλην της περιοχής στην ράχη του ποδιού. Έχει σχετικά χοντρή και πυκνή ύφανση, ενώ ο προφυλακτήρας είναι ένα πολύ λεπτό εσωτερικό φιλμ. Ανύπαρκτος, δηλαδή.

Το toe box έχει πυκνή ύφανση στο πλάι αλλά ανοιχτή και ελαστική στο επάνω μέρος του. Παρά την έλλειψη χώρου, τα δάχτυλα κινούνται άνετα.

Δομικά στοιχεία δεν υπάρχουν πουθενά. Ακόμη και το κολάρο έχει απλά μια λεπτή σουέντ επένδυση, με μία στενή στρώση ελαφρούς αφρώδους στο επάνω μέρος του. Στο τελείωμά του, έχουμε ένα χείλος από αρκετά ελαστικό ύφασμα, το οποίο μαζί με την επίσης πολύ ελαστική “γλώσσα”, ουσιαστικά ρυθμίζουν την εφαρμογή του παπουτσιού. Κι αυτό είναι όλο.

Γύρω από τον αστράγαλο, το Flyknit έχει μια σουέντ επένδυση και ένα μικρό κομμάτι αφρώδους.

Οι τέσσερις θηλειές, μέσα από τις οποίες περνούν τα κορδόνια, μπορούν να τεντώσουν λίγο το ύφασμα (αποτελούν μέρος του) και να “κλείσουν” κάπως την εφαρμογή, μην περιμένετε όμως κάτι αντίστοιχο με την παραδοσιακή σχεδίαση “γλώσσα – πλαινά”. Επιπλέον, αν το σφίξετε υπερβολικά, το πιθανότερο είναι να υπάρξει πίεση από τα κορδόνια, καθώς το σημείο αποτελείται από σκέτο ύφασμα.

Οι θηλειές μπορούν να ρυθμίσουν την εφαρμογή, μέχρι ενός σημείου όμως.

Φορώντας το Vaporfly, έχεις αμέσως την αίσθηση πως είναι στενό και σφιχτό. Και όντως είναι. “Παίζεις” λίγο το πέλμα σου για να το κεντράρεις επάνω στο πολύ στενό μεσαίο και πίσω μέρος της σόλας και αναρωτιέσαι τι θα γίνει με την καμάρα σου που κυριολεκτικά ξεχειλίζει. Δένεις τα κορδόνια, ξεκινάς και κατά έναν περίεργο τρόπο, νοιώθεις ότι όλα είναι στην θέση τους. Αισθάνεσαι το ύφασμα κολλημένο στο πόδι σου αλλά δεν είναι ενοχλητικό, ούτε στο ελάχιστο. Αντιθέτως, εμπνέει και σιγουριά. Καμμία σχέση με άλλα πλεχτά υφάσματα, ίσως μόνο με του Epic React αλλά από τη μέση και πίσω.

Το Flyknit είναι σχεδιασμένο να δουλεύει μαζί με το πόδι σε κάθε σημείο του, σαν κάλτσα. Η ελαστικότητά του αποδεικνύεται ότι είναι ακριβώς όση χρειάζεται και εκεί που απαιτείται. Το toe box δεν είναι φαρδύ, δεν έχει ύψος, δεν είναι άνετο και μάλλον φοβίζει αρχικά. Γρήγορα όμως καταλαβαίνεις ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείς. Το ύφασμα ακολουθεί την κίνηση των δαχτύλων και των μεταταρσίων, με την ελαστικότητα στο επάνω, διάτρητο μέρος του να είναι επαρκής. Στα πλαινά, η ύφανση είναι πιο “δεμένη”, για το απαραίτητο κράτημα. Κι η αλήθεια είναι πως το νοιώθεις πολύ πιο σταθερό κατά την απογείωση, σε σχέση με το προηγούμενο.

Στο μεσαίο τμήμα, εκεί που η πλατφόρμα στενεύει πολύ, νοιώθεις ότι η καμάρα σου ασφυκτιά και ψάχνει χώρο να απλωθεί. Και πάλι όμως, αμέσως διαπιστώνεις πως όλο αυτό δεν σου δημιουργεί πρόβλημα αλλά ούτε και το καταλαβαίνεις τρέχοντας. Κι ας κρέμεται μεγάλο μέρος της έξω από το παπούτσι! Αυτό είναι κάτι που συναντάμε σε όλα τα performance μοντέλα της εταιρείας και παρότι στον δρόμο δεν γίνεται αισθητό, σίγουρα αποκλείει τα φαρδύτερα πέλματα. Συν τοις άλλοις, μειώνει την σταθερότητα του παπουτσιού στις στροφές.

Η σόλα είναι ιδιαίτερα στενή στην περιοχή της καμάρας. Παρόλο που στις ευθείες δεν ενοχλεί καθόλου, στις στροφές κάνει το Vaporfly ασταθές.

Με το πίσω μέρος του Zoom Fly είχα πρόβλημα, η σχετικά στενή φτέρνα μου δεν μπορούσε να “κουμπώσει” σωστά και μετά από λίγο την ένοιωθα πολύ ασταθή. Παρότι το Vaporfly έχει ακριβώς την ίδια σχεδίαση στο κολάρο, τα πράγματα είναι αρκετά καλύτερα. Προφανώς αυτό οφείλεται στην στενότερη βάση του παπουτσιού στο σημείο εκείνο, όπως και στο midfoot, και τελικά η φτέρνα είναι πιο σταθερή.

Το Vaporfly είναι ένα racer μεγάλων αποστάσεων, παρόλο που η σόλα θα σε ανταμοίψει και στις μικρότερες. Με γνώμονα αυτό λοιπόν, είναι φτιαγμένο περισσότερο για ευθείες ή ανοιχτές καμπές, όπως θα συναντήσεις σε ένα μαραθώνιο. Εκεί δεν θα έχεις κανένα πρόβλημα με την εφαρμογή του και το πώς κρατάει το πόδι. Παρ’ όλα αυτά, σε πιο κλειστές στροφές, ιδίως αν ο ρυθμός είναι και πιο γρήγορος, το upper δεν κρατάει όπως σε ένα performance μοντέλο. Δεν είναι τόσο θέμα Flyknit, εδώ αυτό δουλεύει πολύ σωστά. Περισσότερο έχει να κάνει με την στενή πλατφόρμα στην καμάρα και την εντελώς minimal φτέρνα. Το μικρό ελαστικό χείλος στο επάνω μέρος του κολάρου, δεν επαρκεί, χρειαζόταν κάτι περισσότερο. Βέβαια, μεγάλο ρόλο παίζει και ο όγκος του εκάστοτε ποδιού, όπως σε όλα τα παπούτσια άλλωστε. Κατά την γνώμη μου, και τα δύο Flyknit μοντέλα χρειάζονται ένα πιο structured κολάρο, έστω εσωτερικό, ή το αφρώδες να έφτανε πιο χαμηλά. Θα βοηθούσε πολύ το κράτημα πίσω αλλά και την συνολική εφαρμογή.
Για παράδειγμα, από πλευράς σόλας, το Vaporfly είναι το ιδανικό παπούτσι για tempo προπονήσεις. Αν όμως αυτές γίνουν σε στίβο, η συμπεριφορά τους στα βιράζ δεν θα είναι σίγουρα η ενδεδειγμένη. Όχι πως θα έχεις μεγάλο πρόβλημα, απλά η δυνατότητες του upper δεν συμβαδίζουν με αυτές της σόλας.

Καμμία δομή στο κολάρο, με την εφαρμογή να ρυθμίζεται ουσιαστικά από την πολύ ελαστική γλώσσα και το χείλος στον αχίλλειο.

Πέραν αυτού, είναι δεδομένο πως φαρδύτερα πέλματα δεν θα χωρέσουν μέσα στο Vaporfly. Αφενός η ελαστικότητα του πλεχτού δεν είναι απεριόριστη, αφετέρου το πλάτος της σόλας στη μέση και πίσω, το κάνει σχεδόν απαγορευτικό. Πιθανώς, όσοι πατούν πιο μπροστά και δεν εμπλέκουν πολύ την φτέρνα στο transition, να τα καταφέρουν καλύτερα. Οι παραδοσιακοί heel strikers όμως, θα αντιληφθούν ξεκάθαρα την έλλειψη σταθερότητας. Η προηγούμενη έκδοση είχε επίσης την ίδια στενή βάση, παρ’ όλα αυτά η χαλαρότερη εφαρμογή του υφάσματος άφηνε περισσότερα περιθώρια.

Συμπερασματικά, το Flyknit έχει συνολικά καλύτερη αίσθηση από το engineered mesh του πρώτου Vaporfly. Δουλεύει σωστότερα με το πόδι (ιδίως μπροστά) και μοιάζει πιο σταθερό (χωρίς τελικά να είναι και τόσο). Πίσω πάντως, σηκώνει αρκετή βελτίωση.
Μην φοβηθείτε στην πρώτη δοκιμή, αν το νοιώσετε “στριμωγμένο”, πολύ γρήγορα ανοίγει και παίρνει το σχήμα του ποδιού. Γι’ αυτό και πάτε στο κανονικό σας νούμερο.

Σόλα και πάτημα

Εδώ είναι που βρίσκεται όλη η μαγεία του Vaporfly 4% και σε κάνει να παραβλέπεις τις ατέλειες του upper.
ZoomX αφρός λοιπόν, κατασκευασμένος από το ελαστομερές Pebax, το οποίο χαρακτηρίζεται από την μειωμένη απώλεια ενέργειας κατά την αποσυμπίεσή του αλλά και το εξαιρετικά χαμηλό βάρος του. Τα δε ύψη του είναι αντίστοιχα κλασικών max cushioned trainers (31/21mm).
Μέσα στον αφρό βρίσκεται ενσωματωμένη μία άκαμπτη πλάκα από carbon, καμπυλωτού σχήματος. Πίσω και στη μέση, είναι τοποθετημένη ψηλά μέσα στον αφρό, ενώ στα μετατάρσια κατεβαίνει πολύ χαμηλά, ακριβώς πάνω από την εξώσολα. Ως κατασκευή, παραμένει ίδια με της προηγουμένης έκδοσης.

Η θέση της carbon plate μέσα στον αφρό.

Το ίδιο ισχύει και για την εξώσολα. Το εμπρόσθιο μέρος εξακολουθεί να είναι όλο καλυμμένο από λεπτό λάστιχο, το μεσαίο εντελώς ακάλυπτο, ενώ πίσω υπάρχουν τέσσερα προστατευμένα τμήματα περιμετρικά της φτέρνας.
Όταν είχαμε γράψει το review για το πρώτο Vaporfly, μεγάλη συζήτηση γινόταν γύρω από την ανθεκτικότητά του. Αρχικά, είχε διαμορφωθεί η εντύπωση ότι η αντοχή του περιοριζόταν στους 2-3 μαραθωνίους, οπότε όλοι το φυλούσαν για την ημέρα του αγώνα και το feedback ήταν περιορισμένο. Ενάμιση χρόνο μετά, μπορούμε πλέον να πούμε ότι το παπούτσι ξεπερνάει εύκολα τα 300+ χιλιόμετρα, αριθμός που προφανώς μπορεί και να μεγαλώσει, αναλόγως των χαρακτηριστικών του κάθε δρομέα. Ακόμη και στις περιπτώσεις όπου μιλάμε για έντονο heel striking και ορατή φθορά της εξωτερικής λευκής επίστρωσης, η ιδιότητες της σόλας δείχνουν να μην επηρεάζονται.

Από κάτω έχουμε έναν συνδυασμό λαστίχου και εκτεθειμένου αφρού.

Όπως θα γνωρίζουν και όσοι φορούν το πιο “διαδεδομένο” Zoom Fly, η πλάκα από ανθρακονήματα κάνει το παπούτσι εντελώς άκαμπτο. Παρόλο που αυτή ακαμψία επιδρά εντελώς διαφορετικά στα δύο μοντέλα (θα το δούμε παρακάτω), ο rocker σχεδιασμός στο forefoot είναι κι εδώ επιβεβλημένος. Καθώς δεν μπορεί να “τσακίσει”, αναγκαστικά ρολάρεις επάνω στο εμπρόσθιο τμήμα κατά το transition.

Η rocker σχεδίαση, με το ιδιαίτερα ανασηκωμένο forefoot, είναι χαρακτηριστική.

Ο ZoomX είναι ένας πολύ μαλακός αφρός, ίσως περισσότερο κι από τον Boost. Το καταλαβαίνεις με το που φορέσεις το παπούτσι και περπατήσεις ή τρέξεις σε αργούς ρυθμούς. Ιδίως πίσω, η αίσθηση στις χαμηλές ταχύτητες είναι έως και “πολτώδης”, μιας και η πλάκα δεν εμπλέκεται ιδιαίτερα στην όλη διαδικασία. Πέραν της σύνθεσης του υλικού, σημαντικό ρόλο παίζουν και τα μεγάλα ύψη της σόλας, αφού το παναλάφρο Pebax τα επιτρέπει. Από οποιοδήποτε άλλο υλικό, μια τόσο παχιά πλατφόρμα θα έκανε το παπούτσι 50+ γραμμάρια βαρύτερο, ενώ εδώ έχουμε βάρος αντίστοιχο ενός καθαρόαιμου, λεπτόσολου αγωνιστικού. Αν επρόκειτο δε για πολυουρεθάνη, θα μιλάγαμε για αρκετά πάνω από τα 300γρ.
Να σημειώσουμε πως ο αφρός του νέου Vaporfly έχει ελαφρώς πιο σφιχτή ρύθμιση από την πρώτη έκδοση. Κατ’ εμέ αυτό είναι καλό διότι προσδίδει λίγη περισσότερη σταθερότητα.

Ο ZoomX είναι ό,τι πιο μαλακό κυκλοφορεί αυτή την στιγμή.

Δύο είναι τα κύρια χαρακτηριστικά στο πάτημα του Vaporfly: cushioning και rebound στο μάξιμουμ.
Με το που προσγειώνεσαι, νοιώθεις αμέσως να βουλιάζεις μέσα στον αφρό και αυτός να απορροφάει όλους τους κραδασμούς από την πρόσκρουση. Όσο πιο πίσω πατάς τόσο πιο έντονη είναι αυτή η αίσθηση, δεν είναι όμως αυτές οι ιδανικές συνθήκες για να δουλέψει το παπούτσι. Ο παχύς και μαλακός αφρός, σε συνδυασμό με την πολύ στενή φτέρνα και καμάρα, κάνουν την προσγείωση αρκετά ασταθή. Όσο αυξάνεις την ταχύτητα αυτό μειώνεται, και πάλι όμως, μοιάζει κάπως “ξεκούρδιστο”.

Εδώ φαίνεται πόσο πιο στενή είναι η βάση του Vaporfly σε φτέρνα και καμάρα, σε σχέση με ένα Pegasus 34.

Πατώντας πιο μπροστά και ανοίγοντας και τον ρυθμό, τα πράγματα αλλάζουν εντελώς. Ναι μεν αισθάνεσαι το βαθύ cushioning αλλά η φαρδιά βάση στα μετατάρσια το κάνει σαφώς πιο ελεγχόμενο. Μπορεί να νοιώθεις στιγμιαία ότι βουλιάζεις αλλά η αποσυμπίεση του υλικού είναι πολύ άμεση. Καμμία σχέση με άλλους μαλακούς αφρούς που τερματίζουν και σχεδόν μένουν εκεί.
Ρολάρεις επάνω στο midfoot, εκμεταλευόμενος και το rocker, και έχεις σηκωθεί τόσο γρήγορα που δεν το πιστεύεις. Και μάλιστα χωρίς προσπάθεια, λες και το transition να γίνεται από μόνο του. Αυτή είναι και η κύρια αίσθηση που παίρνεις από το Vaporfly, το ότι “ρέεις” αβίαστα. Είναι μάλλον και ο λόγος που όλοι “διαμαρτύρονται” πως τους παρασύρει και πάνε πιο γρήγορα από το επιθυμητό pace.

Όσο ανεβάζεις ρυθμό τόσο πιο εμφανής γίνεται η επιστροφή ενέργειας από την σόλα. Το bounce είναι πραγματικά εντυπωσιακό και οι ελαστικές ιδιότητες του συνόλου θυμίζουν κάτι σαν… τραμπολίνο. Νοιώθεις να σου πετάει το πόδι ψηλά!
Δεν είναι τυχαίο ότι μετά από λίγο καιρό και κάποιες επιδόσεις που σημειώθηκαν, ξεκίνησε και μια συζήτηση σχετικά με τη “νομιμότητα” της carbon plate. Η IAAF απαγορεύει την χρήση ελατηρίων στα παπούτσια των αθλητών και αρκετοί αναρωτήθηκαν αν τελικά η πλάκα λειτουργεί ως τέτοιο, δίνοντας ένα “αθέμιτο πλεονέκτημα” σε όσους φορούσαν το παπούτσι. Δεν γνωρίζω πόση βάση έχει όλο αυτό, εν τούτοις είναι σίγουρα ενδεικτικό της αποδοτικότητας του μοντέλου.

Βέβαια, εμμέσως δόθηκε μία απάντηση στον παραπάνω προβληματισμό, με μία δεύτερη έρευνα που έγινε από το Πανεπιστήμιο του Colorado. Εκεί λοιπόν βρέθηκε ότι ο ZoomX συνεισφέρει στην ελαστικότητα της σόλας και την επιστροφή ενέργειας, 45 φορές περισσότερο απ’ όσο η ενσωματωμένη πλάκα! Αυτό, πέραν του ότι “νομιμοποιεί” το Vaporfly τρόπον τινά, έρχεται και σε πλήρη αντίθεση με ό,τι πιστεύαμε για το πώς λειτουργεί το παπούτσι.

Μιας και το Zoom Fly είναι πιο προσιτό στο ευρύ κοινό (από θέμα τιμής αλλά και διαθεσιμότητας), πολλοί σίγουρα θα αναρωτιούνται πόσο κοντά έχουν έρθει τα δύο μοντέλα, ιδίως τώρα που η χρήση της carbon plate είναι κοινή (στο πρώτο Zoom Fly ήταν από nylon). Η απάντηση είναι πως εξακολουθούν να απέχουν πολύ. Οι λόγοι γι’ αυτό, αρκετοί.
Κατ’ αρχάς, ο ZoomX είναι πολύ διαφορετικός από τον React. Πέραν του ότι ότι είναι σημαντικά πιο μαλακός και ξεκούραστος, τα ευρήματα της μελέτης που αναφέρθηκαν στην προηγουμένη παράγραφο, δείχνουν και το μεγάλο του πλεονέκτημα όσον αφορά την επιστροφή ενέργειας. Συν το βάρος του, φυσικά.
Επίσης, η σόλα του Vaporfly είναι και αρκετά πιο φιλική στο μέσο δρομέα. Όπως έχουμε πει αρκετές φορές, οι άκαμπτες σόλες, όπου το transition στηρίζεται αποκλειστικά στην rocker σχεδίαση, είναι πιθανό για κάποιους να γίνουν κουραστικές. Η αδυναμία κάμψης της μεταταρσοφαλλαγικής άρθρωσης μπορεί να επιφέρει επιπλέον στρες στον γαστροκνήμιο και την ποδοκνημική άρθρωση. Να μην ταιριάζει με την βιομηχανική του δρομέα, με λίγα λόγια, ιδίως αν μιλάμε για heel strikers (η πλειονότητα, δηλαδή). Κάτι τέτοιο ισχύει για το Zoom Fly, όπου μπροστά η πλάκα είναι τοποθετημένη περίπου στο μέσο του semi-soft αφρού. Αντιθέτως, στο Vaporfly βρίσκεται πολύ χαμηλά, με ένα παχύ στρώμα ZoomX να παρεμβάλλεται μεταξύ αυτής και των μεταταρσίων. Ως αποτέλεσμα, επιτρέπεται στα δάχτυλα κάποια κάμψη μέσα στο μαλακό υλικό, κάνοντας τελικά την κίνηση πιο φυσική και ξεκούραστη. Συγχρόνως, η θέση της δίνει και περισσότερο responsiveness κατά την απογείωση.
Γι’ αυτόν τον λόγο, έχουμε και το εξής παράδοξο: το αγωνιστικό Vaporfly να είναι λειτουργικό σε μεγαλύτερο εύρος ταχύτητας απ’ ότι το πιο “καθημερινό” Zoom Fly. Μπορεί ευκολότερα να πάει και πιο αργά, ασχέτως που κάτι τέτοιο “πνίγει” τις δυνατότητές του.

Η πλάκα κάνει τo forefoot εντελώς άκαμπτο, κάτι που βοηθάει στην εξοικονόμηση ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, όσο γρηγορότερα πας τόσο καλύτερα λειτουργεί το παπούτσι. Κι επιπλέον, όπως έχουμε αναφέρει και για τα δύο μοντέλα, το σωστό form ανταμοίβεται. Γεγονός είναι πως το Vaporfly σχεδιάστηκε αρχικά για τους elite δρομείς και με βάση την δική τους βιομηχανική. Έτσι, σηκώνοντας λίγο πιο ψηλά το γόνατο (βοηθάει και το rebound του παπουτσιού σε αυτό) και πατώντας πιο μπροστά, διαπιστώνεις πως το σύνολο δουλεύει πολύ καλύτερα και πιο στρωτά.

Πέραν όμως της μεγάλης επιστροφής ενέργειας και της σβελτάδας, η σόλα χαρακτηρίζεται και από την άνεση που προσφέρει. Δεν έχω τρέξει π.χ. μαραθώνιο με τα Vaporfly, όλοι όσοι όμως τα έχουν φορέσει σε μεγάλες αποστάσεις, έχουν να λένε για τη μειωμένη κόπωση στα τελευταία χιλιόμετρα. Προσωπικά, σε μεγάλες tempo προπονήσεις, είδα πως τα πόδια παρέμεναν σημαντικά πιο φρέσκα σε σχέση με άλλα παπούτσια, όπως και με λιγότερο πιάσιμο αμέσως μετά ή την επομένη ημέρα. Είναι κάτι που άλλωστε είχα διαπιστώσει και με το Pegasus Turbo, του οποίου η σόλα αποτελείται επίσης από ZoomX.
Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ακόμη και πιο αργοί δρομείς θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το Vaporfly. Μπορεί να μην καταφέρουν εκμεταλλευτούν τόσο την “ενεργητικότητα” που προσφέρει, παρ’ όλα αυτά αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα το να σου δώσει έναν πιο ξεκούραστο αγώνα.

Συμπέρασμα

Κατά την προσωπική μου γνώμη πάντα, το Vaporfly 4% Flyknit δικαιολογεί όλο το hype γύρω από το όνομά του. Όπως και το προηγούμενο μοντέλο, άλλωστε. Δεν έχει να κάνει μόνο με την, αποδεδειγμένα πλέον, 4% βελτίωση της δρομικής οικονομίας αλλά πρωτίστως με την αίσθηση που αποκομίζεις τρέχοντας. Τίποτε άλλο προς το παρόν, δε μπορεί να σε πάει τόσο γρήγορα και άνετα συγχρόνως. Αν δεν το δοκιμάσει κάποιος, δεν μπορεί να καταλάβει απόλυτα αυτό που λέω.
Προστασία, bounce και βάρος, το κάνουν ιδανικό για μεγάλους αγώνες ή προπονήσεις. Θεωρώ ότι πολλοί θα μπορούσαν να το φορέσουν και σε μικρότερες αποστάσεις, απλά εκεί τίθεται κάποιος περιορισμός από την σχεδίαση του Flyknit.

Το επάνω μέρος επιδέχεται βελτίωσης, αυτό είναι βέβαιο. Κάποιες μικροαλλαγές στο κολάρο θα το έκαναν ικανό να ακολουθήσει τις δυνατότητες της σόλας και να προσφέρει την απαραίτητη σταθερότητα στις στροφές. Εν τούτοις, πιστεύω ότι το νέο upper είναι ένα βήμα προς τα εμπρός σε σχέση με το original και δίνει συνολικά καλύτερη εφαρμογή.

Αρκετοί παρανοούν και πιστεύουν πως με το Vaporfly θα πάνε 4% πιο γρήγορα. Προφανώς και δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ένα Χ ποσοστό βελτίωσης στην δρομική οικονομία, δεν συνεπάγεται και αντίστοιχο ποσοστό στην ταχύτητα. Εκείνο που σου βελτιώνει είναι η αποδοτικότητα, δηλαδή να επιτύχεις ένα αποτέλεσμα, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια συνολικά. Και νομίζω πως όσοι έχουν τρέξει με το Vaporfly, θα το επιβεβαιώσουν αυτό. Κι ας μην γνωρίζουν τι έδειξαν οι έρευνες στα εργαστήρια.

 

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

20 Σχόλια

  1. Καλησπέρα σε όλους και ευχαριστούμε τον Νικόλα για το υπερπλήρες όπως πάντα review του. Από την μικρή μου εμπειρία με το vaporfly εχω να πω ότι το παπούτσι είναι ΜΑΓΕΙΑ . Έκανα μόλις μια προπόνηση tempo μαζί του 17χλμ πριν μπεί ξανά στο κουτί του και να περιμένει τον Απρίλιο για τον μαραθώνιο της Θεσσαλονίκης. Η αίσθηση φρεσκάδας που μου άφησε στα πόδια είναι μοναδική. Τέλειωσα το tempo με pace μισό λεπτό πιο γρήγορα από ότι υπολόγιζα αρχικά 4:45- 4:50 ( σε παρασύρει πολύ εύκολα να πας πιο γρήγορα ) και τα πόδια μου ένιωθαν σαν να είχα τρέξει με το ζόρι 2-3 χλμ σε ρυθμό γενικής αεροβικής. Ανυπομονώ να το φορέσω αγωνιστικά τον Απριλιο .

  2. Καλησπέρα Νικόλα και καλή χρονιά.
    Μακράν το καλύτερο review που έχω διαβάσει για το συγκεκριμένο παπούτσι.
    Αν και σε περίμενα στις γιορτές να το έβγαζες για να προχωρουσα στην αγορά του επειδή διάβαζα παντού για μισό νούμερο πάνω.
    Τελικά το ρίσκαρα και το πήρα στο κανονικό μου νούμερο φοβούμενος μην εξαφανιστεί και το μπλε όπως το κόκκινο.
    Αναμένω λοιπόν αυτήν την εβδομάδα να παραλάβω με το καλό να το τεστάρω για να φορεθεί στον ήμι στο Ναύπλιο 3 Μαρτίου και στην Κρήτη στον Μαραθώνιο τέλος Απριλίου αν έχουμε την υγεία μας.

  3. Να ‘στε καλά, συντρέχτες! 🙂

    @h2opolo Καλή χρονιά, φίλε μου. Κι εγώ για τις γιορτές με περίμενα αλλά έπεσε… βαρεμάρα!
    Αν η αμφιβολία σου για το νούμερο, έχει να κάνει με το μήκος, καλώς πήρες το κανονικό σου.
    Αν έχει να κάνει με το πλάτος, επίσης καλώς. Έχει αρκετά μπόσικα το FK.
    Με τα knit υφάσματα πάντως, μπορείς να παίξεις με το πάχος της κάλτσας.
    Καλή συνέχεια στην προετοιμασία σου!

  4. Εγω παλι ακουσα τα σχολεια και τους ανθρωπους της NIKE σε εποικοινωνια που ειχαμε και τα παρειγκειλα μισο νουμερο πανω Ελπιζω να εκανα καλα

  5. Χαχα τα μισά απο αυτά που έγραψα έχουν ορθογραφικά λάθη , σορρυ Η αλήθεια ειναι οτι τα zioom fly που είχα σε μεγάλα. Long run πονούσαν τα δάχτυλα μου και αυτός ήταν και ένας. άλλος ήταν απο ανθρώπους της Nike λυπηρά τηλεφωνο με συμβούλεψαν να πω μισό νουμερο πάνω ελπιζω ο @echetlos τουλάχιστον στην δίκη μου περίπτωση να μην βγει αληθινός

  6. @skandi Τριβόντουσαν μπροστά τα δάχτυλά σου, ελλείψει χώρου, ή ένοιωθες πόνο, σαν κάψιμο ή κράμπα;

  7. @echetlos εχω την εντύπωση οτι παρόλο που μπροστά είχε ενα μικρό κενό εντούτοις νομιζω οτι ήταν λόγω χώρου , κράμπα δεν ήταν σίγουρα γιατι με πονούσαν μόνο στο πάνω μέρος απο τα νύχια και πάνω τωρα επειδη το flyknit ειναι κατι διαφορετικό μήπως ειναι αλλιώς Οταν θα ερθει στις 29 του μηνός θα σας πω Ευχαριστω

  8. @skandi Αναφέρεσαι στα ZF 1 ή 2;

  9. αναφερομαι στα ΖF1

  10. @skandi Νόμιζα πως είχες το V2, το Flyknit.
    Αρκετοί έχουν ανέβει μισό νούμερο στο V1 αλλά το πλεχτό είναι αλλιώς στην εφαρμογή του.
    Μακάρι να σου κάτσει όπως πρέπει.

  11. Και ένα δωράκι για τους φίλους του site, μου ήρθε από το misterruning για -10% έκπτωση έως 28 Ιαν, οπότε το κοινοποιώ, δύσκολα βρίσκεις έκπτωση σε αυτό το παπούτσι:

    Aristidis,
    è tornata la più veloce di sempre: Nike Flyknit VaporFly 4%, ora nel nuovo fantastico colore Blu elettrico, per te con uno sconto speciale!
    Codice sconto
    VAPOR10
    Acquistala con uno sconto EXTRA del 10% valido solo fino al 28 Gennaio

    https://www.misterrunning.com/it/nike-flyknit-zoom-vaporfly-4-scarpe-running-unisex-blue-aj3857-400.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=codice_sconto&utm_content=10-nike-vaporfly-flyknit-4

    (για το review, το διαβάζω και επανέρχομαι με νέο post)

  12. Χθες έτρεξα έναν ημί που κανονικά δεν θα έπρεπε, μιας και ούτε χλμ κι αντίστοιχες προπονήσεις έχω στα πόδια μου, ούτε η διαδρομή/συνθήκες προσφερόντουσαν, συν ότι έχω πολλά χρόνια να τρέξω την απόσταση.
    Περιέργως, η καταπόνηση ήταν από ελάχιστη έως ανύπαρκτη. Σίγουρα πέτυχα, μάλλον τυχαία, το sweet spot στον ρυθμό (ούτε κουραστικά αργά ούτε κουραστικά γρήγορα) αλλά και πάλι δεν περίμενα να βγω τόσο καθαρός.

    Οπότε, δεν μπορώ να μην το αποδώσω ΚΑΙ στα Vaporfly. Επιβεβαιώνεται αυτό που ισχυρίζονται σχεδόν όλοι, ότι δηλαδή σου κρατάει τα πόδια σημαντικά πιο ξεκούραστα. Το παπούτσι ήταν πραγματικά απόλαυση, ιδίως στις κατηφόρες σε πήγαινε μόνο του.
    Παρότι είμαι ο πρώτος που λέει να μην αποδίδουμε μεγαλύτερη αξία στα παπούτσια απ’ όση πραγματικά τους αναλογεί (οκ, οξύμωρο να το λέω εγώ αλλά έτσι είναι), εδώ έχουμε σίγουρα μια ξεχωριστή περίπτωση.

  13. Αφου ειναι μια κατηγορια μονο το παπουτσι @echetlos!!
    Παρεμπιπτοντως σου παει πολυ το ροζ μπλουζακι

  14. Barca, Juve, Nea Smyrni Running Team!

  15. Το παπούτσι είναι φανταστικό. Δεν ξέρω αν είναι 4% πιο γρήγορο αλλά 10% πιο ξεκούραστο είναι σίγουρα.

  16. @karakatsanisg7 Ευκαιρίας δοθείσης, το τονίζω και πάλι: 4% βελτίωση στην δρομική οικονομία, δεν σημαίνει 4% καλύτερη επίδοση. Πρακτικά σημαίνει αυτό που έγραψες, πιο ξεκούραστο.

  17. Μόλις είδα την τιμή αυτομάτως είμαι σίγουρος οτι με τα kinvara στην Θεσσαλονίκη το πέτυχα το 4%…..

  18. Δεν ξέρω αν θα με κάνει 4% πιο γρήγορο ή 10% πιο ξεκούραστο, αυτό που ξέρω είναι πως κοστίζει 249% παραπάνω από το υπόλοιπο του λογαριασμού μου

  19. 😀 😀 😀

Αφήστε μια απάντηση