Αρχική / Αξιολογήσεις / Saucony Endorphin SHIFT

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

Saucony Endorphin SHIFT

Saucony Endorphin SHIFT

Κατηγορία: Trainer – Ουδέτερο πάτημα – Βάρος: 286γρ. – 4mm drop (38/34mm)

Η χρονιά που φεύγει ήταν πραγματικά σπουδαία για την Saucony. Παράλληλα με την ανανέωση των παραδοσιακών της μοντέλων, έριξε στην αγορά μία ολοκαίνουργια σειρά, την Endorphin. Το καθαρόαιμο Pro, το πολυεργαλείο Speed και το heavy duty Shift, συνθέτουν μία τριλογία, η οποία μπορεί να καλύψει πλήρως το rotation οποιουδήποτε. Αν με ρωτήσετε βέβαια, το Speed από μόνο του ίσως και να αρκούσε, μιας και μιλάμε για ένα μοντέλο – ορχήστρα. Από τα πιο απολαυστικά παπούτσια που έχω φορέσει ποτέ, ό,τι κι αν του πεις να κάνει.

Επιστρέφοντας όμως στο θέμα μας, το Endorphin Shift μοιάζει ιδιαίτερο παπούτσι από κάθε άποψη. Οι πολύ μεγάλες διαστάσεις της σόλας, η κατηγοριοποίησή του, ο χαρακτήρας του αλλά και η συνύπαρξή του με το Triumph, δίνουν τελικά ένα μοντέλο αρκετά διαφορετικό από τις προδιαγραφές του στα χαρτιά.

Επάνω μέρος και εφαρμογή

Form follows function στα δρομικά παπούτσια αλλά όταν είναι και όμορφα, σε προδιαθέτουν ακόμη περισσότερο. Το αστραφτερό λευκό όλης της σειράς είναι εντυπωσιακό και σε συνδυασμό με τον χρωματισμό της σόλας, δίνει ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα, κρύβοντας συγχρόνως και τον όγκο τους. Το Shift είναι πελώριο παπούτσι αλλά δεν του φαίνεται.

Το engineered mesh είναι διπλής στρώσης, πολύ μαλακό, ελαστικό και διαπνέον. Ο διακριτικός προφυλακτήρας κρατάει το ύψος του toe box και δίνει αίσθηση περισσότερης ευρυχωρίας απ’ όση πραγματικά έχει.

Στο μεσαίο τμήμα μπορεί να μην υπάρχουν τα μεγάλα logo, ενισχύεται όμως από πολύ ελαφριά δομικά στοιχεία. Η γλώσσα έχει αφρώδες μόνο στο επάνω μέρος της, με μία έξτρα πινελιά πλεχτού υφάσματος, ενώ ενώνεται με την επένδυση του κολάρου και το footbed, ώστε να συγκρατείται στην θέση της. Η δουλειά γίνεται όπως πρέπει, χωρίς να έχουμε περίσσεια υφάσματος στην περιοχή. Όπως και στα δύο άλλα Endorphin, δηλαδή.

Η γλώσσα έχει λίγο padding στο μεγαλύτερο μέρος της, καμμία πίεση όμως δεν περνάει στην ράχη του ποδιού.

 

Η semi bootie σχεδίαση είναι 100% αποτελεσματική.

Εκεί που το Shift διαφοροποιείται εμφανώς, είναι γύρω από την φτέρνα. Πέρα από το παχύτερο αφρώδες εσωτερικά, έχουμε και ένα μεγάλο πλαστικό κολάρο, του οποίου η σχεδίαση μπορεί να θεωρηθεί, τόσο μέρος του upper όσο και της σόλας. Στην εσωτερική πλευρά προεκτείνεται προς τα κάτω, μέχρι σχεδόν τη μέση του αφρού, δίνοντας ξεκάθαρα stability χαρακτηριστικά.

Ιδιαίτερη η κατασκευή στο πίσω μέρος, χωρίς ποτέ να ενοχλεί όμως.

Γενικότερα, το Shift είναι πιο “χτισμένο” από το Speed, πράγμα αναμενόμενο δεδομένου του χαρακτήρα του. Παρ’ όλα αυτά, συνολικά η εφαρμογή του είναι πολύ ισορροπημένη και μπορώ να πω ότι έχει από τα καλύτερα upper που έχω δοκιμάσει.

Το highlight του επάνω μέρους, το σκληρό κολάρο δηλαδή, συγκρατεί άψογα την φτέρνα, περνώντας συγχρόνως εντελώς απαρατήρητο. Δεν αντιλαμβάνεσαι ποτέ το μέγεθος του, ενώ η επένδυση έχει αρκετό αφρώδες και ωραία αίσθηση, για να προσφέρει και την πολυτέλεια που απαιτεί η κατηγορία του.

Ιδανική ποσότητα αφρώδους και απαλά υλικά εσωτερικά του κολάρου.

Το ίδιο ισχύει και για το midfoot, με την σχετικά λιτή γλώσσα να επιτρέπει μία πιο κλειστή εφαρμογή. Όπως και στα άλλα δύο μοντέλα της σειράς, παρότι τα κορδόνια είναι αρκετά ελαστικά, η τάση που τους δίνεις διατηρείται, ενώ όσο κι αν τα σφίξεις, δεν προκαλούν πίεση. Ίσως κάποιοι βρουν την γλώσσα υπερβολικά ψηλή, δε νομίζω όμως ότι θα ενοχλήσει σε κάτι. Για να είμαι ειλικρινής, προτιμώ να περισσεύει παρά να λείπει, όπως βλέπουμε συχνά σε αρκετά μοντέλα. Ας πούμε ότι ταιριάζει και με τον maximal χαρακτήρα του Shift.

Το μεσαίο τμήμα ενισχύεται από εύκαμπτα δομικά στοιχεία.

Το toe box, παρόλο που δεν είναι αντικειμενικά φαρδύ κι έχει λίγο pointy σχήμα, θεωρώ ότι θα βολέψει τα περισσότερα πέλματα. Μόνο κάποιος με πολύ φαρδύ πόδι ίσως νοιώσει στριμωγμένος, αν και το μαλακό ύφασμα βοηθάει την κατάσταση.

Το επάνω μέρος του Shift είναι καλοσχεδιασμένο, πολύ προσεγμένη δουλειά από την εταιρεία. Τα υλικά έχουν μία απαλή αίσθηση γύρω από το πόδι, ενώ η εφαρμογή εμπνέει σιγουριά, αν κινηθείς πιο γρήγορα ή σε στροφές. Το κολάρο δίνει σταθερότητα στην φτέρνα και μετά εύκολα βρίσκεις το δέσιμο που θες και δεν ασχολείσαι ξανά. Πραγματικά αψεγάδιαστο.
Σε νούμερο είναι εντελώς κανονικό.

Σόλα και πάτημα

Τα Pro και Speed φορούν τον PWRRUN PB αφρό, ο οποίος είναι μία σύνθεση από Pebax, το κορυφαίο υλικό αυτή την στιγμή στην αγορά. Για τις ιδιότητές του έχουμε μιλήσει αρκετές φορές. Η σόλα του Shift αποτελείται από τον PWRRUN, μία μίξη EVA και TPU (πολυουρεθάνη). Για την ιστορία, η Saucony διαθέτει και τον PWRRUN+, οποίος είναι εξ ολοκλήρου από TPU.

Ένα πελώριο κομμάτι από PWRRUN λοιπόν, με τα 34mm μπροστά να είναι τα περισσότερα που έχουμε δει ποτέ, εξαιρουμένου του Alpahfly. Όχι βέβαια πως πάνε πίσω και τα 38mm στην φτέρνα. Επιπλέον, στο επάνω μέρος της σόλας έχει τοποθετηθεί μία λεπτή στρώση από PWRRUN+, για να δίνει μία πιο μαλακή πρώτη αίσθηση.

Η top sole από πολυουρεθάνη, κάτω ακριβώς από τον εσωτερικό πάτο.

Καθώς η ευκαμψία στο forefoot είναι αναπόφευκτα ανύπαρκτη, επιστρατεύεται ένα πολύ μεγάλο και απότομο rocker, το περίφημο πλέον SPEEDROLL. Και λέω “περίφημο”, γιατί από την εμπειρία μου με τα δύο άλλα Endorphin, η Saucony έχει ίσως την πιο αποτελεσματική εφαρμογή της συγκεκριμένης σχεδίασης.

Το transition γίνεται επάνω στο έντονα ανασηκωμένο forefoot.

Η εξώσολα θυμίζει εν μέρει αυτή των Pro και Speed. Έχει λιγότερο λάστιχο στο κέντρο του forefoot, με την κυριότερη διαφορά της όμως να βρίσκεται στην εσωτερική πλευρά της φτέρνας. Εκεί έχει τοποθετηθεί ένα κομμάτι από σκληρότερο λάστιχο (πράσινο χρώμα), το οποίο όμως ανεβαίνει και στο πλαινό της σόλας και ουσιαστικά λειτουργεί σαν ένα μικρό medial post. Όπως θα δούμε και παρακάτω, μπορεί η σόλα να μην έχει μαλακή ρύθμιση, το ύψος της όμως απαιτεί κάποια επιπλέον στήριξη. Σε συνδυασμό μάλιστα με την προέκταση του κολάρου, αλλά και την φαρδιά βάση κάτω απο την καμάρα, έχουμε τελικά ένα ιδιαίτερα σταθερό πάτημα για τόση ποσότητα του αφρού.


Κρίνοντας από το ύψος της σόλας, θα περίμενε κανείς ότι το Shift είναι ένα πολύ μαλακό μοντέλο. Αυτό δεν ισχύει. Το cushioning είναι ατελείωτο, μιλάμε για παπούτσι – οδοστρωτήρα, η συμπίεση της σόλας όμως είναι μικρή. Δεν θα νοιώσεις το πόδι σου να βουλιάζεις μέσα της, παρά μόνο αν προσγειωθείς πολύ πίσω και βαριά. Μπροστά είναι ίσως οριακά πιο μαλακό, μιας και πίσω υπάρχει το κολάρο και το σκληρό λάστιχο που διακόπτουν την συμπίεση.

Οπότε, εύλογα κάποιος θα αναρωτηθεί ποιος είναι ο σκοπός και η χρήση του Shift μέσα στην γκάμα της εταιρείας, αλλά και πώς ξεχωρίζει από ένα παρεμφερές στα χαρτιά μοντέλο, όπως το Triumph.

Όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο, το Shift είναι ένας γρήγορος γίγαντας. Μπορεί εύκολα να κινηθεί σε ρυθμούς που θεωρητικά βγαίνουν εκτός της κατηγορίας του και το κυριότερο, νοιώθει άνετα σε αυτό το φάσμα. Το μόνο που έχεις να κάνεις, είναι να εκμεταλλευτείς όσο μπορείς το SpeedRoll. Προσγειώνεσαι, ο παχύς αφρός φιλτράρει τους όποιους κραδασμούς, ενώ τα stability στοιχεία που περιγράψαμε πριν, κεντράρουν απόλυτα το πάτημα. Γρήγορα έχεις βρεθεί στα μετατάρσια, όπου το έντονο rocker σε ρίχνει απότομα προς τα εμπρός. Αν ταιριάξεις και λίγο παραπάνω το form σου μαζί του, εξαντλώντας το μήκος της σόλας, ρολάρεις πάνω της όμορφα κι αβίαστα. Η “κουνιστή καρέκλα” είναι κι εδώ, όπως στα άλλα δύο. Το εντελώς άκαμπτο και σφιχτό forefoot βοηθάει, δίνοντας κάτι από τις ιδιότητες των μοντέλων με πλάκα. Βέβαια, του λείπει το πέταγμα και η δυναμικότητα που έχει ο PWRRUN PΒ (και η πλάκα που δρα ως μοχλός, φυσικά), μιλάμε όμως για εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις.

Δύο Κυριακές που το φόρεσα σε (περίπου) long run, με πήγαινε σταθερά και ξεκούραστα στον easy ρυθμό που είχα. Και τις δύο φορές, κάπου στα μισά, ακολούθησα για παρέα δρομείς πιο γρήγορους, κατεβαίνοντας σε ρυθμό ~ημιμαραθωνίου για την υπόλοιπη ώρα. Εκεί λοιπόν μου άρεσε ακόμη περισσότερο από πριν, έκρυβε εύκολα το βάρος και τον όγκο του, δείχνοντας ότι τα φαινόμενα απατούν.

Προφανώς μπορεί να πάει και αργά, αυτή είναι άλλωστε η χρήση για την οποία οι περισσότεροι θα το επιλέξουν. Η ατελείωτη προστασία και η σταθερότητα, που το κάνει να λοξοκοιτάει και την mild stability κατηγορία, θα σε πάνε ξεκούραστα όσο μακρυά θελήσεις. Αρκεί να μην περιμένεις το super soft πάτημα. Αν θες κάτι τέτοιο, υπάρχει το Triumph. Εκεί θα έχεις την αφράτη αίσθηση της σόλας και τα πλούσια μαξιλαράκια γύρω από το πόδι σου, με γεωμετρία και πάτημα αντίστοιχα των περισσοτέρων μοντέλων της κατηγορίας. Το Shift προσφέρει κάτι διαφορετικό, εξίσου ενδιαφέρον και αποδοτικό. Δεν κάθεσαι μέσα στην σόλα αλλά ρολάρεις επάνω της, δίνοντάς σου τελικά ένα πολύ αβίαστο transition. Αυτό είναι και το βασικό χαρακτηριστικό και των τριών Endorphin, το SpeedRoll.

Αν μπορούσα να αλλάξω κάτι στο παπούτσι, αυτό θα είχε να κάνει με την ευκαμψία του μπροστά. Στα easy τρεξίματα, λίγο βαθύτερες αυλακώσεις από κάτω θα το έκαναν πιο εύκολο για κάποιους. Όχι κάτι ιδιαίτερο, ώστε να μην αλλάζει η λειτουργία του SpeedRoll, απλά μία “βοήθεια” αν κάποιος δεν εκμεταλλεύεται το rocker. Ξαναλέω όμως, αυτό αφορά τους πιο τεμπέλικους ρυθμούς, στους πιο σβέλτους, μάθε να δουλεύεις μαζί με την γεωμετρία του και θα σε ανταμοίψει.

Τέλος, να σημειώσω και κάτι σχετικά με την πρόσφυση της εξώσολας. Τρέχοντας με το Speed σε βρεγμένη άσφαλτο και τσιμέντο, το κράτημα ήταν μέτριο. Όχι πως γλιστρούσε επικίνδυνα, απλά δεν ενέπνεε μεγάλη σιγουριά. Υποθέτω πως και το Shift, έχοντας παρόμοιο pattern από κάτω, θα έχει ανάλογη συμπεριφορά.

Συμπέρασμα

Όπως είπαμε και στην εισαγωγή, το Shift είναι ένα ιδιαίτερο μοντέλο. Παρόλο που οπτικά δείχνει ξεκάθαρα την κατηγορία που ανήκει, στον δρόμο ο χαρακτήρας του αλλάζει και ξεδιπλώνεται.

Πού απευθύνεται λοιπόν το προπονητικό μοντέλο της Endorphin σειράς;
Κατ’ αρχάς, σε όποιον θέλει μέγιστη απορροφητικότητα, χωρίς όμως το βούλιαγμα που συνήθως έχουν οι τόσο ψηλές σόλες. Πιο άμεσο πάτημα και κυρίως, πολύ σταθερό. Επίσης, το Shift είναι πολύ καλή επιλογή για long runs ή ελεύθερα που έχουν μέσα και πιο γρήγορα κομμάτια. Αλλάζεις ρυθμό εύκολα, διατηρώντας την άνεση και το cushioning που προσφέρει. Τέλος, μοιάζει ιδανικό για βαρύτερους δρομείς, οι οποίοι δεν θα τερματίζουν τον αφρό και θα πατάνε σε μία στιβαρή βάση.

Το Shift είναι μία διαφορετική πρόταση στη max cushion κατηγορία. Και αποδεικνύει ότι κουβαλάει το DNA των δύο άλλων Endorphin.

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

10 Σχόλια

  1. Νικο σε ευχαριστουμε για αλλη μια φορά ,για την αναλυτική παρουσίαση και τις υπεροχες φωτο!
    Θα θελα να σε ρωτησω τα ακολουθα.

    1) Το 4αρι/μικρο drop ποσο αισθητο ειναι στο συγκεκρμενο παπουτσι. πχ σε συγκριση με ενα clifton/maxroad

    2) Καπου διαβασα οτι στο πισω μερος (τακουνι)το υλικο ειναι πιο μαλακο σε σχεση με μπροστα-στα μεταταρσια.Ποια η εμπειρια σου/αισθηση πανω σε αυτο.

    3) Καποιοι αναφερουν οτι το shift εχει μαλακο πατημα και καποιοι αλλοι μετριο.
    Μπορεις να αναφερεις καποια μοντελα παπουτσιων που κατα την γνωμη σου θυμιζει; (η συμπιεση της σολας)

    Ευχαριστω!

  2. @geomaz Καλησπέρα, Γιώργο.

    1) Κοίτα, επειδή δεν έχω ευαισθησία στο χαμηλό drop (αντιθέτως, έχω στο μεγάλο), δεν μπορώ να σου πω ότι αντιλαμβάνομαι ιδιαίτερα τα ±2mm. Με δεδομένο όμως ότι η φτέρνα του δεν είναι σε καμμία περίπτωση τόσο μαλακή όσο αυτών που αναφέρεις, το δυναμικό drop μπορεί να καταλήγει το ίδιο και στα τρία.

    2) Ίδιο tuning έχει καθ΄ όλο το μήκος ο αφρός.

    3) Σε καμμία περίπτωση δεν το χαρακτηρίζεις μαλακό. Έχει απύθμενη απορροφητικότητα αλλά δεν θα νοιώσεις το πόδι να χώνεται μέσα στην σόλα. Θυμίζει για παράδειγμα Skechers Ride 8 ή 1080v10. Στο περίπου, έτσι;
    Για να μην παιδεύεσαι, δεν είναι για σένα.

  3. Σε σχέση με το ride 13 ;

  4. @nikolaospapachristos Δεν το έχω φορέσει το R13 αλλά υποθέτω ότι είναι αρκετά διαφορετικά.
    Μπορεί να φορούν τον ίδιον αφρό αλλά τα ύψη και η γεωμετρία τους, δίνουν άλλο πάτημα, λογικά.

  5. Καλημέρα Νίκο, άψογη περιγραφή άλλη μια φορά ! Συγκρινόμενο με την σειρά triumph 17/18 ποιο θα επέλεγες για τα Long run ;

  6. @alexandroskotsanis Καλημέρα, Αλέξανδρε.
    Αν θες μαλακό, παραδοσιακό πάτημα με κάποιο rebound, πας στο Triumph.
    Αν σου αρέσει η αίσθηση του rocker και θες και κάποια σβελτάδα, τότε Shift.

  7. Νικ χαίρε, δεν σε είδα σήμερα …. αλλά ήμουν στο χωμάτινο, ημιτραυματίας γαρ …. Μια ερώτηση σε παρακαλώ…. Έχω τα speed και φυσικά όπως γνωρίζεις τα asics novablast, τα vomero 14, τα turbo 2 και αυτά είναι ΟΚ για τα πόδια μου. Ωστόσο φόρεσα μέσα στην εβδομάδα τα ghost 12 και μου φάνηκαν σκληρά και με γύρισαν πίσω σε σε΄χση με τον τραυματισμό μου ….. υπενθυμίζω ρήξη κατά 50% του τένοντα του δικεφάλου μηριαίου …. σκέφτομαι να ξαναφορέσω τα ghost όταν γίνω τελειώς καλά. Από την άλλη τι γνώμη έχεις για τα endorphin shift ; θα μου έκαναν; θα με προστάτευαν; θα με επανέφεραν μαλακά στην “κανονικότητα” ; ελπίζω να μη σε ζάλισα … Μικε

  8. @mic2bach Hello Mike.
    Τα Shift έχουν μεγάλη προστασία αλλά με σφιχτό πάτημα και ρολάρεις επάνω στην σόλα. Δεν είναι ακριβώς το κλασικό max cushioning παπούτσι. Τα Novablast δεν σου κάνουν γι’ αυτό που θες;

  9. Καλημέρα Νικ. Ναι μου κάνουν απλά ήθελα και άλλο ένα ζευγάρι για το απαραίτητο πια rotation. Έχω τα παραπάνω. Αλλά δεν νομίζω πως πρέπει να βάζω τα speed στο rotation. Ήθελα να τα χρησιμοποιώ πιο αραιά …. Και ακριβώς ήθελα να παίξω λίγο με το ρολάρισμα που μου άρεσε στα speed. Θεωρείς τα shift θα με κουράσουν ή θα μου δημιουργήσουν θέμα ; Δηλαδή για φόρεμα μια φορά την εβδομάδα δεν κάνουν αυτό που τα θέλω; ένα καλό προπονητικό δηλαδή, για tempo, διαλειμματικά και κανα long δηλαδή ή κάποιο χαλαρό 10άρι….. Αυτά μου βάζει ο προπο-Μητς άλλωστε …..

  10. Κάτσε ρε συ, πώς με μπερδεύεις έτσι… Τι τέμπο και διαλειμματική;
    Πολύ cushioning και ωραίο πάτημα, για πιο αργά τρεξίματα αλλά πάει και σβέλτα, αν θελήσεις. Όχι όμως για “κανονικές” γρήγορες προπονήσεις.
    Καθόλου δεν θα σε κουράσουν σε LRs, ελεύθερα ή recovery, αυτή είναι η δουλειά τους.

Αφήστε μια απάντηση