Αρχική / Ψυχολογία / Διατροφικές διαταραχές σε αθλούμενους

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Επιλεγμένα / Ψυχολογία

Διατροφικές διαταραχές σε αθλούμενους

Διατροφικές διαταραχές σε αθλούμενους

Oι Διατροφικές Διαταραχές είναι πολύ κοινές στους αθλητές αλλά ελάχιστα αναγνωρίζονται από τους προπονητές, τους δασκάλους, τους γονείς ή τους γιατρούς. Υπάρχει μια σταθερή εμπειρική απόδειξη μέσα από έρευνες πως υπάρχουν σχετικά ψηλά ποσοστά ΔΔ ανάμεσα σε αθλούμενους και ιδιαίτερα στις γυναίκες.

Όταν μιλάμε για ΔΔ μιλάμε για την κλινική κατηγορία διαταραχών που θεωρείται πιο σοβαρή και με μεγαλύτερη συχνότητα στην καθημερινή συμπεριφορά του ατόμου. Επίσης, στην επιστημονική κοινότητα υπάρχει και ο όρος Disordered Eating (Διαταραγμένη Διατροφή) που αποτελεί μια άτυπη και πιο ήπια μορφή Διατροφικών Διαταραχών.

Γενικότερα, οι δυσκολίες διατροφής περιλαμβάνουν μια ευρεία γκάμα διατροφικών συμπεριφορών, όπως περιορισμό φαγητού και δίαιτα, πρόκληση εμέτων και χρήση διουρητικών και ηπακτικών, χάπια διαιτητικά-διεγερτικά και ενασχόληση με την εικόνα του σώματος και τη συνολική φόρμα.

Σε έρευνες έχει αναφερθεί πως το ποσοστό των ατόμων που έχουν τέτοιου είδους δυσκολίες είναι μεγαλύτερο σε επαγγελματίες αθλητές, σε σχέση με ερασιτέχνες αθλούμενους, όπως επίσης και στις γυναίκες σε σχέση με τους άντρες. Στην πρώτη κατηγορία, η πίεση για τη δυνατόν καλύτερη απόδοση-επίδοση και στην δεύτερη κατηγορία, η κοινωνική πίεση-συμμόρφωση στα στερεότυπα του γυναικείου σώματος, οδηγούν σε συμπεριφορές που γίνονται παθολογικές σε σχέση με την τροφή.

Επιπτώσεις

Oι επιπτώσεις στην υγεία είναι κοινές σε ανθρώπους που υποφέρουν από ΔΔ, με τα ποσοστά θνητότητας να είναι από τα πιο υψηλά σε σχέση με άλλες Ψυχικές Διαταραχές. Ο κίνδυνος πρώιμου θανάτου, είτε λόγω καρδιακής αρρυθμίας είτε λόγω αυτοκτονικότητας, είναι αυξημένος. Η κατάχρηση διουρητικών και ηπακτικών, σε συνδυασμό με τον περιορισμένο αριθμό θερμίδων και την υπερβολική γυμναστική, οδηγεί σε μια συνολίκη κάμψη του οργανισμού.

Πρόληψη – Αντιμετώπιση

Όλοι οι αθλούμενοι κατά περιόδους έχουν περάσει από το στάδιο της διαταραγμένης διατροφής είτε λόγω ενθουσιασμού είτε λόγω άγνοιας είτε, ακόμα, και σαν στάδιο ωρίμανσης μέσα στην αθλητική ενασχόληση.

Η ενημέρωση και η αναγνώριση των προσωπικών ορίων του καθενός είναι πολύ σημαντικός παράγοντας πρόληψης. Επίσης, η δημιουργία ενός διατροφικού πλάνου και η πλαισίωση του ατόμου σε δομημένες ρουτίνες που αφορούν τη διατροφή και την άσκηση είναι πολύ σημαντικές, προκειμένου να μην υπάρχει παρέκλιση.

Σκοπός του παρόντος άρθρου ήταν η σύντομη ενημέρωση για τις Διατροφικές Διαταραχές. Δεν μπήκαμε σε ανατριχιαστικές λεπτομέρειες για κλινικές υποκατηγορίες, θεραπευτικές παρεμβάσεις κτλ. Στόχος, η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση. Γενικότερα να θυμόμαστε: αν υπάρχει καθημερινή ενασχόληση με το σωματικό βάρος, συνεχής ενασχόληση με θερμίδες και διόρθωση του ενεργειακού ισοζυγίου με άσκηση, αυστηρή δίαιτα ή εμέτους, ακόμα περισσότερο, τότε καλό είναι να ξαναρίξετε μια ματιά στο τι θέλετε να πάρετε από το αγαπημένο σας σπορ. Είναι ευχαρίστηση ή τελικά είναι μόνο στέρηση και δυσφορία;

Βιβλιογραφία

Johnson C, Powers PS, Dick R. Athletes and eating disorders: the National Collegiate Athletic Association study. Int J Eat Disord 1999;26:179–88.

Pettersen I, Hernæs E, Skårderud F. Pursuit of performance excellence: a population study of Norwegian adolescent female cross-country skiers and biathletes with disordered eating. BMJ Open Sport — Exercise Medicine. 2016;2(1):e000115. doi:10.1136/bmjsem-2016-000115.

Joy E, Kussman A, Nattiv A.2016 update on eating disorders in athletes: A comprehensive narrative review with a focus on clinical assessment and management. Br J Sports Med 2016;50:154-162.

 

 

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Γιάννης Βλοντάκης είναι Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής και Ερασιτέχνης δρομέας. Αγαπάει το τρέξιμο, χωρίς να βρίσκει ανταπόκριση από εκείνο...

Αφήστε μια απάντηση