Αρχική / Υγεία / Πώς η άσκηση ωφελεί την γνωστική λειτουργία.

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Υγεία

Πώς η άσκηση ωφελεί την γνωστική λειτουργία.

Πώς η άσκηση ωφελεί την γνωστική λειτουργία.

O David R. Jacobs, καθηγητής του τμήματος Επιδημιολογίας και Κοινοτικής Υγείας στην σχολή Δημοσίας Υγείας του Πανεπιστημίου της Minnesota, και ο Na Zhu, ερευνητής στο ίδιο τμήμα, εξηγούν:

Όλοι γνωρίζουμε ότι η άσκηση βελτιώνει την φυσική μας κατάσταση αλλά παράλληλα, το να κρατιέσαι σε φόρμα έχει θετική επίδραση και στον εγκέφαλό μας. Αν και δεν ξέρουμε ακριβώς τον τρόπο που συμβαίνει αυτό, οι ενδείξεις μάς οδηγούν σε διάφορες εξηγήσεις.
Κατ’ αρχάς, για να διατηρούμε μια κανονική γνωστική λειτουργία, θα πρέπει να υπάρχει στον εγκέφαλο μία σταθερή παροχή οξυγόνου, όπως και άλλων χημικών ουσιών, μέσω των αιμοφόρων αγγείων. Η φυσική άσκηση – ακόμη και δραστηριότητες όπως το σκούπισμα ή το πλύσιμο των πιάτων – βοηθούν να κυκλοφορεί το αίμα, με τα θρεπτικά του συστατικά, σε όλο το σώμα, διατηρώντας τα αγγεία σε καλή κατάσταση. Επιπλέον, συντελεί στην αύξηση των μιτοχονδρίων (τα “εργοστάσια παραγωγής ενέργειας” του σώματός μας), τόσο στους μύες όσο και τον εγκέφαλο. Παράλληλα, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι ενισχύει την “νευρογένεση” στους ενήλικες, δηλαδή την δημιουργία νέων εγκεφαλικών κυττάρων.

Σε έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2014 στο neurology.org, διαπιστώθηκε ότι η φυσική άσκηση έχει μια εκτενή και διαρκή επίδραση στην απόδοση του εγκεφάλου. Οι ερευνητές παρακολούθησαν 2.747 υγιείς ανθρώπους, ηλικίας 18 – 30 ετών, επί 25 έτη. Το 1985, αξιολογήθηκε η φυσική τους κατάσταση με ένα τεστ σε διάδρομο: οι συμμετέχοντες περπατούσαν επάνω σε αυτόν, με την κλίση να αυξάνεται κάθε 2 λεπτά. Κατά μέσον όρο, περπάτησαν επί 10 λεπτά, φτάνοντας σε ταχύτητα τα 5.4Km/h σε 18% κλίση. Οι συμμετέχοντες με την χαμηλότερη απόδοση, άντεξαν για 7 λεπτά ενώ οι πιο ικανοί, για 13 λεπτά.
Ένα δεύτερο τεστ που έγινε το 2005 έδειξε πως τα επίπεδα φυσικής ικανότητας είχαν μειωθεί, όπως ήταν αναμενόμενο, αλλά αυτοί που ήταν σε καλύτερο επίπεδο το 1985 είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι σε καλύτερη κατάσταση 20 χρόνια μετά.

Καθώς ο σκοπός της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί η επίδραση της άσκησης στη νοητική οξύτητα κατά την μέση ηλικία, 5 χρόνια αργότερα, οι συμμετέχοντες υπεβλήθησαν σε μια σειρά από τεστ που αφορούσαν την γνωστική ικανότητα, την αξιολόγηση της μνήμης και την ταχύτητα επεξεργασία και εκτέλεσης διαφόρων λειτουργιών, δηλαδή μετρήσεις που δείχνουν την ικανότητά μας να μαθαίνουμε, να αξιολογούμε ΄και να λύνουμε ένα πρόβλημα. Διαπιστώθηκε πως οι συμμετέχοντες οι οποίοι είχαν καλύτερη φυσική κατάσταση στις μετρήσεις του 1985, απέδωσαν στα νοητικά τεστ περίπου 10% καλύτερα από εκείνους που ήταν σε συγκριτικά χειρότερη φόρμα. Μια διαφορά μικρή αλλά σημαντική.
Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: σε υγιείς ανθρώπους, η συστηματική άσκηση ενισχύει την λειτουργία του εγκεφάλου, όχι μόνο μετά την δραστηριότητα αλλά για όλα τα χρόνια της ζωής μας.

Πηγή: Scientific American

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

Αφήστε μια απάντηση