Κατηγορία: Trainer
Υψη σόλας: 44/39mm
Βάρος: 297 γρ.
Το Bondi ήταν το πρώτο ασφάλτινο μοντέλο της Hoka, πίσω στο 2010. Καθώς εκείνη την περίοδο άρχιζε να εμφανίζεται και η τάση του minimalism και του φυσικού τρεξίματος, η σχεδίαση του μοντέλου έμοιαζε μάλλον παρανοϊκή. Όπως απεδείχθη αργότερα βέβαια, το Bondi και τα υπόλοιπα Hoka ήταν απλά μία εικόνα του μέλλοντος.

Bondi B, όπως ήταν η αρχική του ονομασία.
Οι παλαιότεροι δρομείς θα θυμούνται το μέγεθος των σολών μερικά χρόνια πριν και την εντύπωση που μας προκάλεσαν οι “κόθορνοι” της εταιρείας. Αργήσαμε λίγο να την εμπιστευτούμε, το κοινό όμως των υπεραποστάσεων την λάτρεψε εξ αρχής. Λογικό.
Χρόνο με τον χρόνο, νέα μοντέλα προστίθεντο στην γκάμα της αλλά το Bondi παρέμενε ο βασιλιάς του cushioning ανάμεσά τους. Στις τελευταίες του εκδόσεις ωστόσο, προσανατολιζόταν περισσότερο στην στιβαρότητα του πατήματος παρά το softness, τουλάχιστον όπως το ορίζουμε αυτό σήμερα. Με δεδομένο κιόλας τον ξεπερασμένο αφρό του, κατέληξέ να έχει έναν “μονολιθικό” χαρακτήρα και συγκεκριμένο κοινό. Φορέθηκε πολύ και για μη δρομική χρήση, ένα στοιχείο που το διατηρεί ως το best seller της Hoka μέχρι σήμερα.
Παρ’ όλα αυτά, οι εποχές αλλάζουν και μαζί τους έπρεπε κάποια στιγμή να αλλάξει και το Bondi. Έχουν περάσει άλλωστε 2.5 χρόνια από την κυκλοφορία της τελευταίας του έκδοσης.
Επάνω μέρος και εφαρμογή
Το Bondi ακολουθεί κλασικές και δοκιμασμένες λύσεις στο upper. Engineered mesh, σχετικά παχύ αλλά με μεγάλα τμήματα διάτρητης επιφάνειας. Έχει ελαστικότητα, είναι πολύ μαλακό μέσα – έξω και αποπνέει άνεση και ποιότητα. Ο προφυλακτήρας είναι μετρίας σκληρότητας.

Παραδοσιακό mesh, όπως ταιριάζει στην κατηγορία του Bondi.

Διαπνέον αλλά και structured ύφασμα.
Το μεσαίο μέρος υποστηρίζεται από πυκνότερη ύφανση και το μεγάλο logo εξωτερικά. Η γλώσσα έχει παχύ αφρώδες και είναι ανεξάρτητη από τα πλαϊνά.

Η γλώσσα διατηρεί την μαλακή της επένδυση, χωρίς τις υπερβολές του v8.
Άκαμπτο κολάρο γύρω από την φτέρνα αλλά λιγότερο απ’ όσο θα περίμενε κανείς από την κατηγορία του Bondi ή σε σχέση με πριν. Καλό αυτό. Πλούσια επένδυση εσωτερικά και ωραίο ύφασμα.

3D molded χαρακτηρίζει το κολάρο η Hoka.
Η σειρά ποτέ δεν φημιζόταν για την ευρυχωρία της, όπως βέβαια και τα περισσότερα Hoka. Το ίδιο ισχύει και για το v9. Απευθύνεται σε όσους έχουν κανονικό ή στενότερο πόδι, με τον χώρο να λείπει κυρίως από μπροστά. Ακόμη κι έτσι, είναι βελτιωμένο συγκριτικά με την προηγουμένη έκδοση.
Αυτό αντισταθμίζεται σε έναν βαθμό από τον αέρα που έχει το ύφασμα, το οποίο “σπάει” κι άλλο μετά τις πρώτες φορές. Επίσης, το toe box έχει αρκετό ύψος, οπότε βοηθάει κι αυτό.
Τα πλαϊνά στο midfoot είναι σχετικά συμπαγή και δένουν σωστά την εφαρμογή. Μοιάζει κι εδώ αρχικά λίγο κλειστή, είναι όμως περισσότερο λόγω του αφρώδους της γλώσσας που “συνωστίζει” την περιοχή. Αν δεν παρασυρθείς να σφίξεις πολύ τα κορδόνια, είναι σε γενικές γραμμές άνετο. Η παχιά γλώσσα πάντως, μπερδεύει λίγο το δέσιμο.
Η σημαντική αλλαγή είναι ότι τα ανασηκωμένα πλαϊνά (Active Foot Frame) έχουν μεταφερθεί πιο πίσω και είναι και πιο μαλακά. Στην προηγούμενη έκδοση ήταν αρκετά άκαμπτα και πίεζαν το πέλμα, ιδίως αν ήταν και πιο φαρδύ.
Πίσω το Bondi είναι πολύ σταθερό αλλά και άνετο. Κανένα “παίξιμο” της φτέρνας, ενώ βοηθούν και τα ψηλά τοιχώματα γύρω της. Σωστή η αλλαγή της επένδυσης, καθώς η πιο σατινέ που είχε το Bondi 8 γλιστρούσε.

Το τελείωμα του κολάρου γυρίζει προς τα έξω, ώστε να μην ενοχλεί όποιον έχει ευαισθησία στην περιοχή.
Στο δικό μου πόδι το παπούτσι έκατσε πολύ καλά. Επαρκέστατο κράτημα, όχι μόνο για την κατηγορία του αλλά και αντικειμενικά. Πολύ ωραία και πολυτελής αίσθηση από το εσωτερικό περιβάλλον, όπως θα περίμενες άλλωστε από ένα τέτοιο μοντέλο. Παρ’ όλα αυτά, σε φαρδύτερα ή πιο ογκώδη πέλματα ίσως λείψει ο απαιτούμενος χώρος, ιδίως σε μεγαλύτερα τρεξίματα. Σίγουρα πάντως είναι πιο άνετο από το Bondi 8. Όσον αφορά την διαπνοή, πιθανώς να υστερεί τις ζεστές ημέρες λόγω του πλούσιου υφάσματος.

Εσωτερικά η ύφανση είναι αρκετά πυκνή.
Το να ανέβεις νούμερο για να πάρεις λίγα χιλιοστά πλάτους, δεν αποτελεί επιλογή, αφού το παπούτσι είναι εντελώς κανονικό στο μήκος του. Οπότε πάτε στο κανονικό σας.
Σόλα και πάτημα
Εδώ οι αλλαγές είναι μεγάλες και ουσιαστικές. Το σημαντικότερο είναι ότι έχουμε επιτέλους νέο αφρό. Παραμένει EVA based αλλά πλέον είναι supercritical. Με έγχυση αζώτου κατά την μορφοποίησή του δηλαδή και ποιοτικά ανώτερος από πριν.
Πέραν αυτού, η σόλα ψηλώνει κατά 2mm, φτάνοντας τα 44 χιλιοστά. Η γεωμετρία των τοιχωμάτων αλλάζει, κάτι που “σπάει” οπτικά τον όγκο της και βελτιώνει το παπούτσι και αισθητικά.
Η κύρια σχεδίαση της σόλας όμως, παραμένει ως είχε. Πολύ φαρδιά βάση, με γεμάτη καμάρα και φυσικά τα ιδιαίτερα ανασηκωμένα πλαϊνά. Εξ αρχής το μοντέλο στόχευε στο ελεγχόμενο cushioning αλλά και την σταθερότητα του πατήματος.

Το πλάτος της σόλας είναι χαρακτηριστικό, καθ’ όλο το μήκος της.
Η εξώσολα δεν αλλάζει, έχοντας αρκετά μεγάλη κάλυψη από λάστιχο. Μετρίας σκληρότητας και παχύ. Στους ρυθμούς που κινείσαι με το Bondi, η πρόσφυση είναι επαρκέστατη, ενώ η ποσότητά του εξασφαλίζει και ανθεκτικότητα.

Έχουν παρέλθει πλέον οι εποχές που η εξώσολα των Hoka είχε ελάχιστο λάστιχο.
Κοιτώντας τις διαστάσεις των Bondi, περιμένεις ένα αντικειμενικά μαλακό πάτημα. Έστω και με τα μέχρι πρότινος δεδομένα, αν όχι τα σημερινά. Ωστόσο, το μοντέλο ποτέ δεν αποτελούσε μία τέτοια περίπτωση. Η προστασία ήταν αναμφισβήτητη, σε τεράστιες δόσεις μάλιστα, χωρίς όμως να νοιώθεις ότι συμπιέζεις τον αφρό.
Στο νέο Bondi αυτό αλλάζει αισθητά. Ο supercritical αφρός είναι πιο άδειος εσωτερικά και ελαστικότερος, με αποτέλεσμα να υποχωρεί ευκολότερα κάτω από το πέλμα. Εξακολουθεί να έχει μία συμπαγή και “σοβαρή” αίσθηση, πλέον όμως αποκτάει και μία γλύκα που του έλειπε πριν. Βουλιάζεις κάποια χιλιοστά μέσα στην σόλα, παίρνεις την σιγουριά που σου δίνει η αρχική συμπίεση και μετά ισορροπείς επάνω της και συνεχίζεις προς τα εμπρός. Διαφορετική αίσθηση και συμπεριφορά.

Οι βαθειές αυλακώσεις μπροστά διευκολύνουν την συμπίεση του αφρού.
Πέραν του softness, ο νέος EVA βελτιώνει σημαντικά και το transition. Η αραιότερη σύνθεσή του επιτρέπει αισθητά μεγαλύτερη ευκαμψία στα μετατάρσια, κάτι που μέχρι τώρα κανένα Bondi δεν είχε. Το παπούτσι στηριζόταν αποκλειστικά στο early stage rocker για την τελική φάση της απογείωσης, όντας εντελώς άκαμπτο μπροστά. Κι αυτό δεν είναι πάντα λειτουργικό σε αργούς ρυθμούς. Πλέον ένα μακρύ flex point, το οποίο συνδυάζεται σωστά με την γωνία του forefoot και τελικά σε σηκώνει πολύ ευκολότερα και πιο φυσικά.

Η ευκαμψία του είναι εντυπωσιακή για σχεδόν 40mm στα μετατάρσια.

Χωρίς να είναι απότομο, το rocker ξεκινάει νωρίς και βοηθάει πολύ στο transition.
Όπως είπαμε και στην ενότητα του upper, τα τοιχώματα που περιβάλλουν το πέλμα έχουν μεταφερθεί πιο πίσω και είναι και πιο εύκαμπτα. Εξακολουθούν να στηρίζουν το πέλμα αλλά χωρίς να το πιέζουν, όπως συνέβαινε με το προηγούμενο.
Από εκεί και πέρα, το Bondi 9 χαρακτηρίζεται από τα επίπεδα σταθερότητας που προσφέρει. Όπως και τα προηγούμενα βέβαια. Μιλάμε για μία πλατφόρμα – βράχο, η οποία όπως κι αν προσγειωθείς ή με οποιαδήποτε γωνία, κεντράρει το πάτημα και σε κρατάει επάνω της. Δεν κατηγοριοποιείται ως stability μοντέλο, ωστόσο άνετα θα μπορούσε. Ιδίως στις ημέρες μας, όπου ο έλεγχος του πρηνισμού βασίζεται στο πλάτος της βάσης και όχι στην παλιά προσέγγιση (medial post). Το καλό είναι ότι τώρα με τον μαλακότερο αφρό, ο όγκος του μοιάζει πιο διαχειρίσιμος.

Η πελώρια φτέρνα τοποθετεί το πόδι εξ αρχής σε ουδέτερη θέση.
Το κοινό που απευθύνεται το Bondi 9 είναι πιο συγκεκριμένο, αλλά σε καμμία περίπτωση μικρό. Κατάλληλο για αργά τρεξίματα, καθημερινά ή recovery, όπου όσο πιο βαριά είναι τα πόδια σου, τόσο περισσότερο θα το εκτιμήσεις. Ιδανικό για πιο βαρείς ή “αργούς” δρομείς, εκεί που το ζητούμενο είναι η ασφάλεια και όχι η ζωντάνια της σόλας. Οι πρώτοι μάλιστα, συμπιέζοντας παραπάνω την σόλα, θα το βρουν ακόμη πιο μαλακό. Επίσης, αποτελεί επιλογή για όσους έχουν αδύναμες αρθρώσεις και αναζητούν πρωτίστως σταθερότητα.
Παρότι δεν αφορά ένα δρομικό review, να σημειώσουμε ότι το μοντέλο είναι από τα πιο δημοφιλή για περπάτημα ή δραστηριότητες και επαγγέλματα που απαιτούν ορθοστασία. Κι αυτό εξηγεί τις τόσο μεγάλες πωλήσεις του.
Συμπέρασμα
Το Bondi 9 παραμένει πιστό στις αρχές του, ταυτόχρονα όμως εξελίσσεται και γίνεται μακράν πιο σύγχρονο. Δεν ανήκει στην κατηγορία των παπουτσιών που προτιμάω, κρίνοντάς το όμως σαν Bondi, μπορώ να αντιληφθώ όλα αυτά που ζητάει το κοινό του. Και του τα προσφέρει. Για να είμαι ειλικρινής μάλιστα, δεν βρήκα κάτι να με ενοχλήσει όσες φορές το έτρεξα. Ιδίως μόλις συνήθισα και τον όγκο της σόλας. Ούτε και θέλω πάντα ένα παπούτσι που να με παρασύρει.
White Kenyan ;)
Πίστευα ότι τελευταία έχεις την τάση να παρουσιάζεις, απολύτως άρτια, μόνο racing ή performance παπούτσια, εμφανίζεται ένα bondi να μας με κάνει να αναθεωρήσω! Όπως πολύ σωστά το λες, υψηλές πωλήσεις, όχι απαραίτητα σε αθλούμενους δρομείς. Προσωπικά η άποψη μου είναι ότι είναι ένα παπούτσι χωρίς νόημα, πολύ ακριβό, βαρύ, όχι ιδιαίτερα όμορφο κ με τεχνολογίες ολίγον ξεπερασμένες!
Nikos Pilikas
@nokia6030 Κι όμως δεν είναι έτσι. Ή μάλλον έτσι είναι αλλά και δεν είναι. Το ίδιο λάθος έκανα κι εγώ στην αρχή.
Υπάρχει ένα μικρό κοινό που είναι shoe geeks, οι οποίοι έχουν το παπούτσι και ως “χόμπι”. Ψάχνονται, αναλύουν, συγκρίνουν, αξιολογούν. Τους αρέσει όλη αυτή η διαδικασία.
Κι υπάρχει κι ένα συντριπτικά μεγαλύτερο κοινό (εγώ θα έλεγα >90%), το οποίο βλέπει το παπούτσι απλά ως εργαλείο. Η αξιολόγηση γι’ αυτούς τους δρομείς αρχίζει με το αν είναι μαλακό ή σκληρό και τελειώνει με το αν τους βολεύει η εφαρμογή. (άντε και το πελματογράφημα από το Intersport). Κι αυτό είναι όλο.
Για τους πρώτους, όντως το κάθε “Bondi” μοιάζει να μην έχει νόημα. Για τους δεύτερους, δεν έχει νόημα το να ψάχνεις νόημα σε ένα παπούτσι. Αρκεί να είναι καλό ή απλά να μην είναι κακό. Αν τύχει κάποιος να τους προτείνει μία εναλλακτική και τους αρέσει περισσότερο, καλώς. Αν δεν συμβεί αυτό, θα πάρουν ξανά το επόμενο Bondi. Και πάλι καλώς. Ίσως μάλιστα ακόμη πιο καλώς, καθώς δεν θα χρειαστεί να ασχοληθούν παραπάνω απ’ όσο θεωρούν ότι χρειάζεται.
Δρομέας του 35′ 10άρι έτρεχε το LR του με Nimbus (μπορεί να τον έχεις δει στο Νιάρχος). Κι όταν του είπα ότι δεν είναι παπούτσι γι’ αυτόν, μου απήντησε, “Γιατί, τι έχει; Με είδες να πηγαίνω αργά;”.
Υπάρχουν πολλά τέτοια μοντέλα και σίγουρα για κάποιον λόγο υπάρχουν. Και κατά την γνώμη μου, οι αξιολογήσεις τους δεν πρέπει να γίνονται σε σχέση με την βέλτιστη διαθέσιμη τεχνολογία στον χώρο, αλλά κυρίως σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο της σειράς. Π.χ. οι Bondάκηδες θα ενθουσιαστούν με το v9 και καλά θα κάνουν. Κι ας υπάρχει το Skyward, το Superblast, το Magmax ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Είναι πάρα πολύ μεγάλο το κοινό που θέλει ένα “Toyota Corolla” και να βγει απλά να τρέξει.
Οπότε μην παραξενεύεσαι που το κάθε Bondi, Nimbus ή Ghost μπορεί να αξιολογείται ως καλό. Το μόνο παράδοξο σε όλο αυτό, είναι ότι εκείνοι στους οποίους απευθύνονται αυτά τα reviews, δεν διαβάζουν reviews.
White Kenyan ;)
Δεν μπορώ να μην συμφωνήσω σε οσα λες, υπάρχουν εκείνοι που απλά θέλουν μια καλύτερη version του προηγούμενου μοντέλου, υπάρχουν εκείνοι που είναι fanatics μίας σειρας no matter what, υπάρχουν εκείνοι που ακολουθούν τα trends – hype του marketing (πχ 4 ώρες μαραθώνιο με adios pro 4), υπάρχουν εκείνοι που δεν δίνουν σημασία και φορούν εκείνο που τους κάνει να νιώθουν άνετα στο είδος προπόνησης που κάνουν. Σε κάθε περίπτωση, όπως λες, “και πάλι καλώς”. Προσωπικά πάντως ανεξάρτητα αν αγοράσω ή όχι, ένα παπούτσι που παρουσιάζεις και αναλύεις, θα διαβάσω τις κριτικές σου, διότι είναι άρτιες, παρουσιάζουν συνολικά το προϊόν, αν και η δοκιμή είναι υποκειμενική, και όταν πρόκειται να αγοράσω, δίνω ιδιαίτερη σημασία σε συγκεκριμένα σχόλια που εκθέτεις, πχ συμπεριφορά σε διάφορους ρυθμούς, εφαρμογή του πάνω μέρους, φτέρνας, μέγεθος κλπ κλπ. Συνέχισε αυτό που κάνεις, το κάνεις καλά.
Nikos Pilikas
@nokia6030 Να ΄σαι καλά, συντρέχτη: 🙂
Και να γνωριστούμε την επομένη φορά κάτω.