Αρχική / Αξιολογήσεις / ASICS Metaspeed Sky Paris

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

ASICS Metaspeed Sky Paris

ASICS Metaspeed Sky Paris

Κατηγορία: Racer
Υψη σόλας:
39.5/34.5mm
Βάρος: 183 γρ.

 

Η Asics είναι η μόνη εταιρεία που κατηγοριοποίησε τα αγωνιστικά της μοντέλα βάσει του διασκελισμού του δρομέα. Του μήκους και της συχνότητάς του. Η ταχύτητα παράγεται από το γινόμενο αυτών των δύο, οπότε για να επιταχύνει κάποιος, είτε αυξάνει την απόσταση που καλύπτει με κάθε διασκελισμό (μήκος), είτε τον αριθμό των βημάτων (συχνότητα), είτε και τα δύο. Προφανώς και ισχύει η τρίτη συνθήκη, ωστόσο οι δύο πρώτες δεν συμμετέχουν συνήθως με το ίδιο ποσοστό. Η αρχική έρευνα της εταιρείας είχε δείξει αύξηση του μήκους κατά 30% και του cadence κατά 8% στην πρώτη συνθήκη, ενώ στην δεύτερη κατά 15% και 23%, αντίστοιχα. Αναλόγως λοιπόν του τι προτιμάει η εγγενής βιομηχανική του καθενός, θα μπορούσαν οι δρομείς να διαχωριστούν σε δύο κατηγορίες: τους stride runners (πρώτη περίπτωση) και τους cadence runners (δεύτερη περίπτωση).

Αυτό έκανε στα εργαστήριά της η Asics, μελετώντας πώς τα χαρακτηριστικά και η γεωμετρία ενός παπουτσιού εξυπηρετεί καλύτερα το κάθε είδος δρομέα. Συνοπτικά, αυτοί που έχουν μεγάλο μήκος διασκελισμού, πατούν δυνατότερα, πιο μπροστά και φορτίζουν περισσότερο την σόλα. Εκείνοι με μεγαλύτερη συχνότητα, έχουν μικρότερη αιώρηση, πιο ελαφρύ πάτημα και ρολάρουν περισσότερο επάνω στην σόλα και καθ’ όλο το μήκος της.

Η διαφοροποίηση των δύο Metaspeed και του τρόπου λειτουργίας τους, προκύπτει από την σχεδίαση και την θέση της ενσωματωμένης carbon plate. Στο Sky (Stride) αυτή τοποθετείται πολύ ψηλά και είναι σχεδόν επίπεδη παντού. Αντιθέτως, στο Edge (Cadence) κουρμπάρει πολύ και νωρίς, δίνοντας ένα μακρύ και σταθερό rocker.

Τα Paris είναι ουσιαστικά η τρίτη έκδοση της σειράς Metaspeed. Μετά την original και την Plus, οι Ιάπωνες δίνουν εδώ το όνομα της πόλης που φιλοξένησε τους Ολυμπιακούς αγώνες, όπου και λανσαρίστηκε το παπούτσι. Για την ιστορία, τα Metaspeed 4 θα ονομάζονται Tokyo.

Επάνω μέρος και εφαρμογή

Motion Wrap 2.0 ονομάζει η εταιρεία την σχεδίαση του επάνω μέρος. Απλή κατά βάση και απολύτως αγωνιστική. Engineered mesh, με εναλλαγές στην πυκνότητα της ύφανσης μεταξύ ανοιχτής και πολύ ανοιχτής. Μαλακό και αδόμητο ύφασμα, με τον υποτυπώδη προφυλακτήρα να δίνει σχήμα στο τελείωμα.

Μεγάλα κενά ανάμεσα στα νήματα του διχτυωτού.

Ίδια τα πράγματα και στο μέσο. Κανένα δομικό στοιχείο, με το μεγάλο logo να είναι απλά βαμμένο στο ύφασμα. Η ανεξάρτητη γλώσσα είναι από σουέντ και από τις πιο μίνιμαλ που έχουμε συναντήσει. Τα κορδόνια είναι οδοντωτά και πολύ μαλακά.

Η γλώσσα θυμίζει spikes.

Το κολάρο πίσω είναι χαμηλό και έχει μία μικρή ακαμψία. Επενδύεται από ελαφρύ αφρώδες, τόσο ώστε να δίνει λίγη άνεση αλλά και να βοηθάει αν το δέσιμο είναι σφιχτό.

Ωραίο υλικό εσωτερικά και επαρκές padding για την κατηγορία του.

Λιτό κι απέριττο upper, με την εφαρμογή να βασίζεται αποκλειστικά στο σφίξιμο των κορδονιών και τον όγκο του ποδιού σου. Οι γνώμες σχετικά με το καλούπι του Sky ποικίλλουν. Κάποιοι το βρίσκουν οριακά κοντό, κάποιοι άλλοι στενό στο μικρό δάχτυλο. Προσωπικά μου έκατσε πολύ σωστά παντού.

Μπροστά είναι έως και άνετο για αγωνιστικό. Η αίσθηση αυτή ενισχύεται από το ύψος του toe box, αλλά και την ελευθερία που επιτρέπει το ύφασμα. Το πιθανότερο είναι πως θα το δείτε να ζαρώνει, πρακτικά όμως δεν θα ενοχλήσει ποτέ.

Το μεσαίο τμήμα το κάνεις ό,τι θες με το σωστό δέσιμο. Αφού καταφέρεις να στρώσεις την γλώσσα, η ελαφριά κατασκευή αγκαλιάζει το πόδι και το κρατάει επάνω στο στενό midfoot. Νοιώθεις κάποιον αέρα από το μαλακό mesh αλλά τελικά δεν υστερεί σε σταθερότητα. Ούτε και πίεση περνάει από τα κορδόνια, όσο κι αν τα σφίξεις.

Παρά την πολύ ελαφριά κατασκευή της, η γλώσσα φιλτράρει την πίεση των κορδονιών.

Όλα τα παπούτσια θα έπρεπε να έχουν πλέον τέτοια κορδόνια.

Η φτέρνα είναι σχετικά στενή. Κλειδώνει όπως πρέπει κι αν χρειαστεί να σφίξεις παραπάνω την εφαρμογή, το ελαφρύ αφρώδες προστατεύει την περοχή του αχιλλείου από ερεθισμούς.

Τίποτα ιδιαίτερο στην σχεδίαση του επάνω μέρους, αλλά υποστηρίζει το πόδι όπως απαιτεί η κατηγορία του. Βοηθάει και η στιβαρή σόλα, η οποία δεν επιτρέπει πλευρικές μετατοπίσεις. Ποτέ δεν το ένοιωσα να στρεσάρεται, σε στροφές ή γρήγορο ρυθμό, παρότι πανάλαφρο σαν δομή. Σίγουρα δεν είναι το πιο φιλικό για φαρδύτερα πέλματα, το ίδιο συμβαίνει όμως και με τα περισσότερα αγωνιστικά. Η διαπνοή είναι απλά κορυφαία, με την ζέστη των τελευταίων ημερών να αποτελεί ένα καλό τεστ.

Σχετικά με το sizing, εγώ ήμουν απολύτως εντάξει στο κανονικό μου. Όπως προείπα όμως, ξέρω και κάποιους που ανέβηκαν μισό νούμερο.

Σόλα και πάτημα

Η σόλα αποτελείται από τον FlyteFoam Turbo+, μία σύνθεση εξ ολοκλήρου από Peba. Εν αντιθέσει με άλλους σχεδιασμούς που όλο και συχνότερα συναντούμε, η πλατφόρμα είναι ενιαία, χωρίς κοψίματα, κενά ή αυλακώσεις.

Στενή βάση μέχρι και το μέσο, μπροστά όμως ανοίγει πολύ και με τα πλαϊνά να προεξέχουν χαρακτηριστικά. Ιδίως στην εσωτερική πλευρά. Μία γεωμετρία που εξυπηρετεί τον τρόπο που δουλεύει το παπούτσι, όπως θα δούμε παρακάτω.

Το αποτύπωμα στην εσωτερική πλευρά είναι τεράστιο κι ενδεικτικό του πώς λειτουργεί το Sky.

Αν και λιγότερο, η σόλα προεξέχει αρκετά και στην εξωτερική πλευρά.

Η πλάκα είναι τοποθετημένη πολύ ψηλά και σχεδόν επίπεδη. “Σπάει” λίγο μόνο στο τελείωμά της, ακολουθώντας απλά την γραμμή της σόλας.

Εντελώς διαφορετικό σχήμα και λειτουργία απ’ ό,τι συνηθίζεται στις περισσότερες πλάκες.

Η εξώσολα είναι σχεδόν αντίστοιχη των προηγουμένων Metaspeed. Λεπτό και μαλακό λάστιχο καλύπτει επιλεγμένα τα σημεία που δέχονται την μεγαλύτερη πίεση, αφήνοντας αρκετή επιφάνεια με εκτεθειμένο αφρό. Η πρόσφυση είναι πολύ καλή, τόσο στον στίβο όσο και σε λείο τσιμέντο που το δοκίμασα. Επίσης, μετά από 40+ χιλιόμετρα δεν υπάρχει πουθενά ορατή φθορά.

Το μοτίβο της εξώσολας στοχεύει κυρίως στην πρόσφυση και την εξοικονόμηση βάρους.

Το Sky απαιτεί ταχύτητα για να δουλέψει αλλά κυρίως, απαιτεί πιο συγκεκριμένο form. Κι αυτό λόγω της θέσης και του σχήματος της πλάκας. Τοποθετημένη πολύ ψηλά στα μετατάρσια, φορτίζεται αμέσως και σε πρώτη επαφή από το πέλμα. Τα λίγα χιλιοστά αφρού από πάνω της δεν απορροφούν την κρούση, οπότε σχεδόν όλη η δύναμη εφαρμόζεται κατευθείαν στην carbon plate. Κι αυτή δρα περίπου σαν βατήρας.

Αυτό βέβαια προϋποθέτει δύο πράγματα. Πρώτον, η προσγείωση να είναι πιο μπροστά. Δεύτερον, να πατήσεις δυνατά. Η δράση θα φέρει την αντίδραση. Ένας stride runner θα σηκώσει περισσότερο το πόδι του και θα βάλει παραπάνω ισχύ, σε σχέση με έναν cadence runner που ρολάρει επάνω στην σόλα και πιο ήσυχα.

Εδώ ακριβώς γίνονται όλα.

Όλη η γεωμετρία του Sky είναι προσανατολισμένη στις συνθήκες αυτές. Θα υπτιάσεις αρχικά, εξ ου και το προεξέχον πλαϊνό στην εξωτερική πλευρά, ώστε να σταθεροποιήσει την κίνηση. Και μετά θα ρολάρεις προς τα μέσα για να βγάλεις την απογείωση από το μεγάλο δάχτυλο. Εκεί έχει το τεράστιο “πτερύγιο” που δίνει την δυνατότητα στην σόλα να πάρει όσο φορτίο θες. Πολλή και γεμάτη αίσθηση στην περιοχή, ικανή να διαχειριστεί κυριολεκτικά οποιαδήποτε ταχύτητα. Ποτέ δεν θα την νοιώσεις να τερματίζει.

Η γεωμετρία των πλαϊνών κεντράρει την απογείωση και περνάει πανεύκολα την ισχύ στο έδαφος.

Το πάτημα είναι αρκετά στιβαρό. Προστατευτικός και μαλακός αλλά επ’ ουδενί squishy από κατασκευής του ο Turbo+, με μία semi soft και πυκνή συμπεριφορά. Φυσικά παίζει ρόλο η θέση της πλάκας σε αυτό, την οποία το πόδι συναντάει πολύ νωρίς. Όσον αφορά στην αίσθηση που δίνει, θα την χαρακτήριζα περισσότερο ως rebound και responsiveness παρά ως bounce. Προφανώς αυτές οι έννοιες είναι συγκεχυμένες και κοντινές αλλά η τελευταία συνήθως περιγράφει σόλες με μεγαλύτερη συμπίεση.

Εν πάση περιπτώσει, το forefoot είναι σχεδιασμένο για να δίνει ένα πάρα πολύ δυναμικό toe off, ίσως το ικανότερο που έχω αισθανθεί σε carbon plated αγωνιστικό. Η πλάκα κοντρολάρει τα πάντα και το πλάτος της βάσης δίνει την σιγουριά που θες. Δουλεύεις περισσότερο κάθετα παρά προς τα εμπρός, καθώς το rocker καθυστερεί να μπει στην εξίσωση και μόνο αν εξαντλήσεις το μήκος της σόλας. Για να το πω παραστατικότερα, το Sky είναι σχεδιασμένο για να σου αυξάνει το βεληνεκές.

Ήπιο rocker και μόνο στο τελείωμα.

Στο πίσω μέρος το παπούτσι είναι μάλλον αδιάφορο, θα έλεγα. Συμπαγές και “σοβαρό”, μοιάζει να θέλει να σε διώξει από το σημείο όσο πιο γρήγορα γίνεται και να περάσεις στην διαδικασία που περιγράψαμε παραπάνω. Παρότι στενό, η πλάκα και η ρύθμιση του αφρού δίνουν μία σχετική σταθερότητα. Όπως και να ‘χει πάντως, το Sky δεν απευθύνεται σε δρομείς που θα φορτίσουν την φτέρνα. Θα ξεκουραστούν επάνω της, “γλείφοντάς” την κατά την πρώτη επαφή, όχι όμως κάτι περισσότερο. Βοηθάει σε αυτό και η ανασηκωμένη άκρη της, βγάζοντάς σε λίγο πιο μπροστά.

Από το σχήμα της σόλας και μόνο, καταλαβαίνεις πώς δουλεύει η σχεδίασή της.

Παρόλο που δεν έχω ιδιαίτερη ευαισθησία στο αν ένα παπούτσι είναι λίγο ελαφρύτερο ή βαρύτερο, ούτε και θεωρώ ότι με επηρεάζει, εδώ δεν γίνεται να μην το επισημάνουμε. Το Sky είναι πραγματικά πούπουλο και αυτό το καταλαβαίνεις από το πόσο εύκολα σηκώνεται όταν τα πόδια έχουν βαρύνει.

Το μοντέλο δεν θα εξυπηρετήσει πιο αργούς δρομείς ή εκείνους που αρέσκονται σε μεγάλη συμπίεση της σόλας και μαλακή αίσθηση. Παρόλο που δεν το έχω δοκιμάσει, υποθέτω ότι για αυτές τις περιπτώσεις ενδείκνυται το Metaspeed Edge. Η μεγαλύτερη ποσότητα αφρού μεταξύ πέλματος και πλάκας, μαζί με την γεωμετρία του, λογικά θα δίνουν ένα φιλικότερο transition, πιο κοντά στην βιομηχανική του μέσου ερασιτέχνη.

Συμπέρασμα

Δεν μπορώ να ξέρω αν τα δύο Metaspeed δικαιολογούν και σε ποιο βαθμό την διαφοροποίησή τους, μιας και δεν έχω εικόνα του Edge. Εν τούτοις, η στόχευση της γεωμετρίας του Sky δεν είναι μόνο στα χαρτιά αλλά λειτουργεί και στην πράξη. Διαφορετική προσέγγιση από τα περισσότερα σύγχρονα distance racers, θυμίζει και τον τρόπο που δούλευες παλαιότερα με τα παραδοσιακά racing flats. Μακράν πιο αποδοτικά, φυσικά.

Σαν marathon shoe, δεν στοχεύει πρωτίστως στην άνεση αλλά την ταχύτητα. Δεν είναι ότι δεν παρέχει προστασία, κάθε άλλο, απλά αυτή δεν θα είναι ποτέ εις βάρος του performance. Δεν θα προσδιορίσω ρυθμούς που απαιτεί, σίγουρα όμως η συγκεκριμένη βιομηχανική του δρομέα είναι προαπαιτούμενο. Διαφορετικά το παπούτσι καταλήγει ξεκούρδιστο.

Παρ’ όλα αυτά, κατεβαίνοντας αγωνιστική απόσταση ή σε μικρότερες και πιο γρήγορες προπονήσεις, το Sky μπορεί να αξιοποιηθεί και από περισσοτέρους. Σίγουρα πρέπει να προσαρμοστείς στην σχεδίασή του, αν το κάνεις όμως, έχεις ένα τρομερά γρήγορο παπούτσι. Η αλήθεια είναι πως δεν θα σου συγχωρήσει τις όποιες αδυναμίες σου, ωστόσο θα αναδείξει τον ταχύτερο εαυτό σου. Για όσο αυτό διαρκέσει, έστω.

 

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

2 Σχόλια

  1. Νίκο συγχαρητήρια, φοβερό review όπως πάντα! Ένα πολύ ιδιαίτερο παπούτσι το οποίο ακόμα δεν μπορώ να αντιληφθώ αν προορίζεται για βαρύτερους δρομείς όπως εγώ με MP 4:25-4:30. Από την μια σκέφτομαι ότι ίσως λόγω κατασκευής το γεμάτο πάτημα κατά μήκος της, φορτίζει καλύτερα την πλάκα και έχει καλύτερη αντίδραση όπως αναφέρεις. Είναι στα υποψήφια παπούτσια για Αθήνα αν και δεν σου κρύβω ότι το φοβάμαι λίγο και σκέφτομαι κάτι πιο ήσυχο και “δημοκρατικό”.

  2. @theolvs16 Μια χαρά θα πάει σε αυτό το pace, Θοδωρή.
    Κι είναι και όπως τα λες, το επιπλέον βάρος θα φορτίσει περισσότερο την πλάκα αλλά και θα συμπιέσει τον αφρό.
    Συν το πλεονέκτημα του βάρους στις ανηφόρες.

Αφήστε μια απάντηση