Κατηγορία: Trainer
Υψη σόλας: 36/26mm
Βάρος: 227 γρ.
Το 2021 η Puma (ξανα)συστήθηκε στο δρομικό κοινό με την σειρά Nitro. Νέος supercritical αφρός, στοχευμένη γκάμα και πολύ θετικές πρώτες εντυπώσεις. Η αρχή έγινε με τα Velocity, Liberate και Deviate. Όλα τους πολύ καλά, όχι μόνο κρινόμενα ως πρώτη προσπάθεια της εταιρείας αλλά και αντικειμενικά.
Η μετέπειτα πορεία ήταν ανάλογη, με τις σειρές να εξελίσσονται αλλά και να εμπλουτίζονται. Και με πολύ καλές τιμές. Παρ’ όλα αυτά, έμοιαζε σαν κάτι να έλειπε για να κοιτάξει κατάματα τα καθιερωμένα brands του χώρου. Παρότι τα μοντέλα της είχαν πολλή “ουσία”, για κάποιον απροσδιόριστο λόγο τύγχαναν μικρότερης προσοχής απ’ όση δικαιωματικά τους άξιζε. Για παράδειγμα το Deviate Elite 3, ένα φαινομενικά “απλό” super shoe, χωρίς στολίδια και φανφάρες, το οποίο όμως στον δρόμο αποδίδει εξαιρετικά. Ή τα MagMax και Magnify που μάλλον δεν έχουν κάνει τον θόρυβο που τους αναλογεί. Και άλλα όμως. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι ήταν η πρώτη εταιρεία που χρησιμοποίησε αφρό από Aliphatic TPU, ενάμισυ χρόνο πριν από την δεύτερη. Μπορεί αυτό να πέρασε στα ψιλά τότε, τώρα όμως αποτελεί μάλλον το κορυφαίο υλικό της βιομηχανίας. Ίσως τελικά έπρεπε να έρθει το εκπληκτικό Fast-R 3 για να κάνει η Puma σαφές το επίπεδο των δυνατοτήτων της, με τον πλέον εμφατικό τρόπο μάλιστα.
Τα super shoes και τα super trainers είναι αυτά που κλέβουν τις εντυπώσεις και χαρακτηρίζουν μία φίρμα, εκείνα όμως που την συνδέουν με το κοινό, είναι τα προπονητικά της μοντέλα. Αυτά γνωρίζει η συντριπτική πλειονότητα των δρομέων, αυτά είναι που φέρνουν τα κέρδη. Είναι πολύ πρόσφατη η περίπτωση της Nike, η οποία παραμέλησε για καιρό τα πιο καθημερινά της μοντέλα και η αγορά την τιμώρησε. Γι’ αυτό και το κάθε Velocity είναι πολύ σημαντικό για μία εταιρεία.
Επάνω μέρος και εφαρμογή
Engineered mesh, λεπτό, πυκνό και ανελαστικό. Ενισχύεται από δύο σειρές overlays, κάτι που όλο και σπανιότερα συναντούμε πλέον. Ο προφυλακτήρας ειναι ευρύς και μαλακός.


Από μακρυά το διχτυωτό δείχνει διάτρητο, η ύφανση όμως είναι αρκετά κλειστή.
Το μεσαίο τμήμα είναι ακόμη πιο δεμένο, θυμίζοντας σχεδιασμούς παλαιοτέρων ετών. Mεγάλο και παχύ logo εκατέρωθεν, ακόμη πιο συμπαγές mesh και στιβαρό πλαίσιο γύρω από τις τρύπες των κορδονιών.


Η ενίσχυση στα επί μέρους σημεία είναι παραπάνω απ’ όση χρειαζόταν.
Η γλώσσα είναι από σκέτο ύφασμα μέχρι την μέση και παχύτερο συνθετικό με ελαφρύ αφρώδες στο υπόλοιπο. Συγκρατείται στην θέση της από δύο στενές ελαστικές ταινίες.

Πολύ καλοσχεδιασμένη η γλώσσα και τα υλικά της.
Πληθωρική η σχεδίαση και πίσω, με ένα σχετικά άκαμπτο κολάρο αλλά και εξωτερικές ενισχύσεις. Το αφρώδες είναι πλούσιο και σε μεγάλη έκταση.

Η επένδυση θυμίζει max cushioning κατηγορία.
Το upper του Velocity είναι μάλλον υπερβολικό. Έχω χρόνια να δω τόσα δομικά στοιχεία μαζί και μάλιστα από τέτοια υλικά. Όπως θα δούμε και παρακάτω, η γραμμή του παπουτσιού είναι αρκετά στενή από μόνη της, οπότε η επιπλέον “θωράκιση” σίγουρα δεν ήταν απαραίτητη. Εκτός του ότι προσθέτει γραμμάρια χωρίς λόγο, δεν αφήνει αέρα στο ύφασμα να δουλέψει με το πόδι. Κι αυτό είναι πρόβλημα για έστω και ελαφρώς φαρδύτερα πέλματα. Απ’ την άλλη, για εκείνους με στενότερα η εφαρμογή κάθεται κυριολεκτικά γάντι.
Ο χώρος μπροστά είναι σχετικά επαρκής, παρόλο που οπτικά δείχνει στενός. Βοηθάει το μαλακό ύφασμα αλλά και η ευκαμψία του προφυλακτήρα. Αντικειμενικά πάντως, το toe box δεν χαρακτηρίζεται ευρύχωρο.

Εκεί που πιθανώς θα υπάρξει θέμα για αρκετούς, είναι το μεσαίο τμήμα. Για πολλούς λόγους. Πρώτα απ’ όλα, η βάση είναι ιδιαίτερα στενή στην καμάρα. Ο δε εσωτερικός πάτος έχει έντονα ανατομικό σχήμα και σηκώνεται πολύ ψηλά στο σημείο αυτό. Παράλληλα, από κάτω του ακολουθεί η ταινία που συγκρατεί την γλώσσα και μετά το παχύ logo εξωτερικά. Όλα αυτά δημιουργούν έναν συνωστισμό υλικών, κάνοντας την περιοχή ακόμη στενότερη. Πέραν αυτού, δημιουργούν και σημείο πίεσης στην καμάρα.


Το logo είναι από αρκετά παχύ και άκαμπτο συνθετικό.
Μία λύση θα ήταν η αντικατάσταση του πάτου με έναν πιο επίπεδο. Παρότι δεν είχα θέμα με την εφαρμογή, έχοντας πιο στενό midfoot, το δοκίμασα και η διαφορά ήταν αμέσως αντιληπτή. Δεν αλλάζει εντελώς την αίσθηση, σίγουρα όμως βελτιώνει αρκετά τα πράγματα.

Ο πάτος ακολουθεί το σχήμα του πέλματος, περιορίζοντας τον εσωτερικό χώρο.
Από εκεί και πέρα, η γλώσσα κάθεται άψογα στην ράχη του ποδιού, έχοντας σωστό μήκος και σχήμα στο τελείωμα. Πολύ καλά και τα κορδόνια.

Για εμένα η γλώσσα είναι το highlight του επάνω μέρους.

Παρά το πλούσιο αφρώδες στο κολάρο, η φτέρνα κλειδώνει υποδειγματικά και δίνει μεγάλη σταθερότητα κατά την προσγείωση ή τις στροφές. Και προσφέρει και άνεση. Ακόμη κι έτσι ωστόσο, θεωρώ ότι η δουλειά θα γινόταν και με μία πιο ελαφριά κατασκευή πίσω.

Οι πλαστικές ενισχύσεις φορτώνουν χωρίς λόγο το upper.

Το Puma δίνει έμφαση στην άνεση γύρω από την φτέρνα.
Στο δικό μου πόδι το Velocity κυριολεκτικά κούμπωσε. Κρατάει σαν αγωνιστικό κι εμπνέει παντού σιγουριά, ανεξαρτήτως ταχύτητας ή στροφών. Μου αρέσει ακόμη και στους νωχελικούς ρυθμούς. Προφανώς το σχήμα “τορπίλη” που έχει, ταιριάζει στο στενότερο του κανονικού πέλμα μου.
Αντιθέτως, όσοι έχουν έστω και λίγο φαρδύτερο, το πιθανότερο είναι πως θα νοιώσουν στριμωγμένοι μέσα στο Velocity. Το τρικ με τον πάτο βοηθάει, από εκεί και πέρα όμως είναι θέμα ανατομίας του κάθε ποδιού.
Ασχέτως του καλουπιού πάντως, το παπούτσι θα μπορούσε να έχει ένα ελαφρύτερο και λιγότερο structured επάνω μέρος. Το τεράστιο logo δεν προσφέρει κάτι, ούτε και τα σκληρά πλαστικά γύρω από την φτέρνα. Χωρίς να επηρεάζεται το κράτημα, θα επέτρεπε λίγο παραπάνω αέρα και θα έκοβε και κάποια επιπλέον γραμμάρια. Κι ας είναι ήδη πανάλαφρο. Συν τοις άλλοις θα είχε και καλυτερη διαπνοή.

Επένδυση ψηλά, το logo από κάτω, οπότε η διαπνοή στο midfoot είναι μέτρια.
Σχετικά με το νούμερο, ότι αναφέραμε παραπάνω αφορά μόνο το πλάτος του μοντέλου. Σαν μήκος είναι εντελώς κανονικό.
Σόλα και πάτημα
Η σόλα των τριών προηγουμένων εκδόσεων αποτελείτο από δύο στρώσεις αφρών. NitroFoam (Supercritical EVA) η επάνω και από κάτω ένας απλός και αρκετά σφιχτότερος EVA.
Στο νέο μοντέλο τα πράγματα αλλάζουν εντελώς. Κατ’ αρχάς η σόλα είναι εξ ολοκλήρου από Nitro, χωρίς πλέον τον EVA που “έπνιγε” τον καλό αφρό. Το σημαντικότερο όμως είναι άλλο. Παρότι η Puma δεν μας δίνει λεπτομέρειες, εικάζεται ότι στο v4 ο Nitro είναι από Aliphatic TPU. Το ίδιο δηλαδή υλικό που αποτελεί και τον Nitro Elite των αγωνιστικών μοντέλων της εταιρείας. Απλά εδώ έχει ένα διαφορετικό, πιο “προπονητικό” tuning.

Ο Nitro μοιάζει οπτικά με τον παλιό supercritical EVA αλλά η συμπεριφορά του δείχνει άλλα.
Τα ύψη του παραμένουν χαμηλά με τα σημερινά στάνταρντς, κατατάσσοντας τυπικά το Velocity στην κατηγορία μοντέλων όπως τα Pegasus, Ghost, Ride, Cumulus κτλ. “Τυπικά”, το τονίζω, διότι ουσιαστικά δεν έχει ουδεμία σχέση σαν συμπεριφορά με τα προαναφερθέντα. Θα το δούμε παρακάτω.

Η σχεδίαση της σόλας είναι εντελώς παραδοσιακή και κόντρα στις τάσεις της εποχής. Επίπεδη γεωμετρία, χωρίς καθόλου rocker, και σχετικά στενή βάση.

Λίγα μοντέλα χωρίς ανασηκωμένο forefoot έχουν μείνει πια.
Η εξώσολα καλύπτεται με λάστιχο σε όλη την επιφάνεια επαφής με το έδαφος. Όχι οποιοδήποτε λάστιχο φυσικά αλλά PumaGrip. Μιλάμε για το κορυφαίο επίπεδο πρόσφυσης αυτή την στιγμή, το οποίο δεν καταλαβαίνει από βρεγμένο, λείο ή σκονισμένο τερέν. Όλα αυτά τα βλέπει σαν γερμανική άσφαλτο. Το έχω ξαναγράψει αλλά ας το επαναλάβω. Μία φορά που είχε χιονίσει στην Αθήνα, βγήκα βράδυ και έτρεξα στην άκρη του δρόμου, επάνω σε παγωμένο/λιωμένο χιόνι, με το πρώτο Velocity. Και ένοιωθα ασφάλεια. Χρειάζεται να πούμε κάτι άλλο;


Μαλακό αλλά παχύ λάστιχο. Η μοτίβο σε σχήμα “γαλονιών” εξακολουθεί να είναι η καλύτερη επιλογή.
Πριν μιλήσουμε για το πάτημα του Puma, ας ξεκαθαρίσουμε το εξής: όποιος είναι μαθημένος μόνο σε 40+mm σόλες, του αρέσει το ατελείωτο βούλιαγμα μέσα στον αφρό και δεν θέλει την παραμικρή αίσθηση του εδάφους, ας μην συνεχίσει την ανάγνωση. Το νέο Velocity είναι ένα υπερσύγχρονο old school μοντέλο. Αλλιώς πάς στα Magnify ή MagMax.
Ξεκινώντας από την αίσθηση της σόλας, αυτή διαφοροποείται στα δύο άκρα της. Λογικό με 10mm drop. Η φτέρνα είναι πολύ μαλακή αλλά συμπιέζεται και αποσυμπιέζεται πολύ γρήγορα, οπότε δεν μένεις μέσα της. Σχεδόν τερματίζει αλλά προλαβαίνει να σου δώσει όλο το cushioning που χρειάζεσαι προτού φύγεις από επάνω της.

Αρκετά αραιός ως πυκνότητα και αίσθηση ο Nitro.
Προχωρώντας προς τα εμπρός, νοιώθεις την ποσότητα του αφρού να μειώνεται αλλά σε καμμία περίπτωση δεν καταλήγει ανεπαρκής. Το forefoot έχει γρήγορο rebound και σηκώνεσαι πριν αισθανθείς το έδαφος. Αρχικά περίμενα ότι τα 26mm θα είναι λίγα, τελικά όμως ο Nitro τα διαχειρίζεται πολύ καλά και σε προστατεύει.

Πέραν της απορροφητικότητας που έχει το υλικό, αυτό που το χαρακτηρίζει είναι και η επιστροφή. Μεγάλη ελαστικότητα και πραγματικά μου κάνει εντύπωση ότι είναι τόσο εμφανής, παρά τα μικρά ύψη. Ιδίως μπροστά.
Ένα άλλο στοιχείο του Puma, που σχεδόν έχει εξαφανιστεί πλέον από τα σύγχρονα παπούτσια, είναι η ευκαμψία. Και δεν αναφέρομαι μόνο στην διαμήκη αλλά και την στρεπτική. Το Velocity μπορείς κυριολεκτικά να το “τυλίξεις”. Ακολουθεί πλήρως τις οδηγίες του ποδιού, δεν παρεμβαίνει στην μηχανική του, ούτε και το κατευθύνει. Χρόνια είχα να νοιώσω τόσο φυσικό και ανόθευτο πάτημα.

Εποχές minimalism!
Σε επίπεδο σταθερότητας, το παπούτσι απευθύνεται σε απολύτως ουδέτερους δρομείς. Ή για να το θέσω σωστότερα, δεν απευθύνεται σε όποιον προτιμάει ή χρειάζεται στιβαρότητα. Κι αυτό λόγω της ευκαμψίας στο midfoot αλλά και της στενής βάσης. Δεν θα σε κουράσει ωστόσο, καθώς η μικρή διαδρομή της σόλας και η γρήγορη επαναφορά μειώνουν τον χρόνο επαφής με το έδαφος.

Η εικόνα μιλάει από μόνη της!

Στα χαρτιά το μοντέλο είναι ένα daily trainer. Η απλούστερη κατηγορία, θα λέγαμε, όπου οι εταιρείες βάζουν συνήθως τον φθηνότερο αφρό τους. Ήσυχα καθημερινά τρεξίματα, βαρετά και διεκπεραιωτικά κατά βάση.
Βάσει κατηγοριοποίησης λοιπόν, τέτοιο είναι και το Velocity 4. Στον δρόμο όμως, είναι πολλά περισσότερα. Και κάθε άλλο παρά βαρετό και διεκπεραιωτικό. Σε αργούς ρυθμούς πάει πολύ ξεκούραστα και παρόλο που τα ύψη του ίσως αποθαρρύνουν κάποιους αρχικά, τελικά αποδεικνύονται επαρκέστατα. Δεν λείπει το cushioning και το softness, είναι ευγενικό με τα κουρασμένα πόδια κι είναι και πολύ ελαφρύ.Κι όπως είπα και παραπάνω, όλα αυτά τα κάνει με πολύ φυσικό τρόπο και χωρίς να σε κοντράρει. Το φόρεσα και σε ένα μεγάλο τρέξιμο και με έβγαλε πολύ καλά, παρότι αρχικά ήμουν επιφυλακτικός, όντας συνηθισμένος σε πιο πληθωρικά μοντέλα.
Η μεγάλη έκπληξη όμως ήταν η συμπεριφορά του στους πιο γρήγορους ρυθμούς. Η ποιότητα του νέου αφρού, το χαμηλό βάρος και η εφαρμογή – γάντι, κάνουν το v4 ικανό για μεγάλο εύρος προπονήσεων. Θυμίζει παραδοσιακά performance μοντέλα, responsive και με αίσθηση του εδάφους. Γρήγορη και ανέξοδη απογείωση, πολλή πληροφορία, σε συνδυασμό όμως και με την επιστροφή ενέργειας που εκείνες τις εποχές ήταν άγνωστος όρος. Και χωρίς να σε κουράζει, συν τοις άλλοις. Για εμένα άνετα κατεβαίνει μέχρι και 10Κ pace, όμορφα και στρωτά, με το μόνο που το φρενάρει να είναι η ευκαμψία του. Ιδίως τώρα που έχουμε συνηθίσει το ευθύβολο πάτημα και την κατεύθυνση που δίνουν οι πλάκες. Πολύ θα ήθελα να το δω με μία μικρή πλαστική γέφυρα στο midfoot, ώστε να μην στρεβλώνει στο transition.

Η στενή σιλουέτα δίνει αμεσότητα και διευκολύνει το γρήγορο περάσμα μπροστά.
Ακόμη κι έτσι όμως, το παπούτσι ξεπερνάει κατά πολύ τους περιορισμούς που του θέτει η ταμπέλα του daily trainer. Το αδικεί ξεκάθαρα. Αν θες το βάζεις δίπλα στις προτάσεις που αναφέραμε προηγουμένως, αν πάλι θες μπαίνει άνετα μαζί με μοντέλα όπως τα Evo SL, Mach 6 κτλ. Απλά θα επαναλάβω ότι ίσως δεν είναι για εκείνους που προτιμούν αποκλειστικά ψηλόσολες κατασκευές και βαθιά συμπίεση.
Καταλήγοντας, να σημειώσω και κάτι ακόμη. Κατά την γνώμη μου το Velocity ενδείκνυται και για νεαρότερους αθλητές, οι οποίοι χρειάζεται να εκπαιδεύσουν το πόδι και την μηχανική τους. Η ευκαμψία του επιτρέπει στην ποδοκνημική να δουλέψει, ενώ ταυτόχρονα δυναμώνει και τους ιστούς του πέλματος. Ένα προπονητικό εργαλείο δηλαδή. Υπό μία έννοια λοιπόν, το ίδιο ισχύει και για όποιους ερασιτέχνες θέλουν τα μέγιστα οφέλη από την προπόνησή τους και δεν επαναπαύονται διαρκώς στην ευκολία των high end μοντέλων.
Συμπέρασμα
Ενώ περίμενα ένα ακόμη απλό προπονητικό παπούτσι, τελικά προέκυψε ένα κρυμμένο διαμάντι. Ξεκίνησα να το δουλεύω σε easy runs και κάθε φορά με προκαλούσε να δοκιμάζω κι άλλα πράγματα. Κι ανταποκρινόταν παντού. Απόδοση, μεγάλο versatility, απλότητα και φυσικότητα. Δεν τα βρίσκεις εύκολα πλέον αυτά. Πόσω μάλλον και σε τέτοια τιμή.
Προϋπόθεση βέβαια, να μην έχεις φαρδύ πέλμα. Όπως και να είσαι λίγο “ανοιχτόμυαλος” και να μην θεωρείς ότι το τρέξιμο απαιτεί οπωσδήποτε τριώροφες σόλες. Κυρίως στους πιο προσφάτους δρομείς απευθύνομαι με αυτό, καθώς οι παλαιότεροι θεωρώ ότι θα εκτιμήσουν κατευθείαν το Velocity. Μας έχουν λείψει τα μοντέλα που επιτρέπουν στα πόδια να συμμετέχουν.
ico
Ζηλεύω και ταυτόχρονα νευριάζω με την puma. Θέλω να δοκιμάσω τα παπούτσια της, καθώς είναι πλέον εξαιρετική σε αφρούς και εξωτερική σόλα. Όμως είναι εξαιρετικά στενή μάρκα – εταιρεία. Μάλιστα σε κάποια μοντέλα όπως αυτό, είναι σε βαθμό ρατσιστικό η φόρμα τους. Υ.Γ. Τυχεροί όσοι φοράνε νορμάλ νούμερα γενικά. Μιλάω σαν άνθρωπος, που φοράει σε nike 48.5 και adidas 49/1/3. Πάντως γενικά σε τέτοια νούμερα, αναγκαστικά πρέπει να παίρνει παπούτσια μόνο από τα επίσημα site. Στα ελληνικά καταστήματα οι επιλογές και η διαθεσιμότητα, είναι τραγικές.
bek81
Πράγματι, το παπούτσι είναι εξαιρετικό. Το πήρα πριν λίγο καιρό για να βγάλω τον χειμώνα, και ειδικά τα τρεξιματα που θα γίνονται σε βρεγμένο τερέν, καθώς είχα μείνει πολύ ικανοποιημένος με την προσφυση του Velocity 2, κατι που ισχυει και σε αυτη την περιπτωση. Όπως αναφέρει και ο Νίκος, το παπούτσι φαίνεται να μπορεί να υποστηρίξει τόσο πιο αργά, καθημερινά τρεξιματα όσο και πιο ειδικές προπονήσεις με γρήγορα κομμάτια. Αν και τα έχω δοκιμάσει αποκλειστικά σε βροχερές μέρες, τα velocity αποτελουν μια ευχαριστη, vfm εκπληξη. Επισης, αν και εχω λιγο φαρδυτερο πελμα, δεν αντιμετωπισα μεχρι στιγμης, σε τρεξιματα των 10-15χλμ καποιο ζητημα με την εφρμογη• ωστωσο, ειναι οντως καπως στενο στο μεσο.
Nikos Pilikas
Πραγματικά το έχω καταχαρεί το παπούτσι. Νοιώθω τρέξιμο, ότι πατάω δρόμο και ξέρω πού βρίσκομαι αλλά χωρίς να κοπανιέμαι.
Επίσης μοιάζει ελαφρύτερο από τo πραγματικό του βάρος. Στο 45 το ζύγισα 10γρ. κάτω από το Evo SL.
Το δε grip είναι αστείο. Στο ταρτάν ακούς το “χρατς” από το λάστιχο που γραπώνει.
Δεν πρέπει να εκλείψουν τέτοια μοντέλα.
Spyros
@echetlos πιστεύεις ότι το velocity μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε τρεξίματα έντονου αερόβιου ρυθμού έως tempo ή θα αποδίδει καλύτερα εκεί το boston 13; Και το velocity να είναι για τα easy runs;
Nikos Pilikas
@spysif Καλή ερώτηση.
Θα έλεγα το Β13, κυρίως λόγω rods κι ιδίως αν πατάς δυνατά.
Απ’ την άλλη, το Velocity είναι πολύ πιο ελαφρύ και ξεκούραστο λόγω softness.
Aris A
Καλημέρα, hard pass το συγκεκριμένο με τόσο σφιχτές διαστάσεις…