Κατηγορία: Performance Trainer
Υψη σόλας: 39.5/33.5mm
Βάρος: 230 γρ.
Η πρώτη μας εμπειρία από την αμερικανική TYR ήταν παραπάνω από θετική. Το Valkyrie Elite Carbon έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που καθιστούν απoδοτικό ένα σύγχρονο distance racer και μάλιστα χωρίς τις παιδικές ασθένειες που συνοδεύουν συνήθως τις πρώτες απόπειρες μιας εταιρείας. Μάλλον απλή σχεδιαστική προσέγγιση, αποφεύγοντας εξεζητημένα στοιχεία χάριν εντυπωσιασμού και μόνο, και κάνοντας focus σε μία ικανή σόλα και ένα λειτουργικό επάνω μέρος. Κι όλο αυτό δούλεψε και στην πράξη.
Συγχρόνως παρουσιάστηκε και το προπονητικό συμπλήρωμα του Elite Carbon, το Valkyrie Speedworks. Η μόνη ουσιαστική διαφορά τους είναι ότι το δεύτερο ενσωματώνει μία πλάκα από nylon αντί ανθρακονήματα, έτσι ώστε να είναι πιο φιλικό και ευρύτερης χρήσης. Και ένα λίγο διαφορετικό upper, το οποίο μας μπέρδεψε κάπως.
Επάνω μέρος και εφαρμογή
Εμφανισιακά το Speedworks θυμίζει αρκετά το Elite. Έχει μια σχεδιαστική απλότητα, η οποία αναδεικνύεται ακόμη περισσότερο στον ολόλευκο χρωματισμό, κρύβοντας παράλληλα και τον όγκο του.
Το “Alphaweave” mesh είναι εξαιρετικά ανοιχτό σαν πλέξη. Μοιάζει σχεδόν αραχνοΰφαντο αλλά αν το δεις από κοντά ή το αγγίξεις, στην πραγματικότητα είναι πολύ δομημένο και στιβαρό. Ο τεράστιος εξωτερικός προφυλακτήρας συναντάται κι εδώ, δίνοντας ύψος και στρογγυλεμένο σχήμα στο toe box.

Το πελώριο overlay στα δαχτυλα συγκρατεί το πανάλαφρο διχτυωτό.

Το Alphaweave συνδυάζει διαπνοή και ανθεκτικότητα.
Η γλώσσα είναι από μαλακό engineered mesh και σχετικά λεπτή. Συμπληρώνεται από μία στρώση συνθετικού υλικού στο επάνω μέρος της, ώστε να κάθεται σωστά επάνω στην ράχη του ποδιού. Όπως και στο Elite, το μεσαίο τμήμα δένεται από τις δύο εσωτερικές λωρίδες που συγκρατούν την γλώσσα, χωρίς να έχει κανένα άλλο δομικό στοιχείο.

Παρά το περιορισμένο αφρώδες, τα μαλακά κορδόνια δεν θα ενοχλήσουν ποτέ.
Το κολάρο είναι εξωτερικό και μετρίας σκληρότητας. Έχει μία σχετική ευκαμψία, ενώ φτάνει και αρκετά ψηλά. Όχι μόνο στο τελείωμά του αλλά και τα πλαϊνά. Εσωτερικά η επένδυση έχει ένα ελαφρύ αφρώδες για να βοηθήσει την εφαρμογή αλλά και να δώσει κάποια άνεση.
Ενώ θα περίμενε κανείς ένα πιο “προπονητικό” upper από του Elite, κατά την γνώμη μου αυτό του Speedworks έχει πιο αγωνιστική σχεδίαση. Τόσο σαν υλικά, όσο και εφαρμογή. Το διχτυωτό είναι πολύ πιο ελαφρύ και εύκαμπτο, ενώ δεν υπάρχουν πουθενά δομικά στοιχεία.
Το “anatomical” toe box παραμένει κι εδώ ευρύχωρο αλλά σίγουρα πιο “κλειστό” γύρω από τα μετατάρσια και τα δάχτυλα. Άνετα θα φιλοξενήσει και φαρδύτερα πέλματα, ο μεγάλος προφυλακτήρας όμως το κάνει σταθερό και για τα στενότερα. Γενικότερα, θέμα εφαρμογής δεν θα υπάρξει για κανέναν, θεωρώ.

Ακόμη και οπτικά, είναι εμφανής η ευρυχωρία μπροστά.
Στο midfoot το καλούπι είναι πιο στενό και παρότι δεν έχει καμμία ενίσχυση, πλην της gusseted γλώσσας, συγκρατεί πραγματικά τέλεια το πόδι. Κλείνει παντού, δίνει σίγουρη αίσθηση, αλλά χωρίς να το νοιώθεις πουθενά σφιχτό.

Απλή σχεδίαση αλλά 100% αποτελεσματική.
Σε αυτό βοηθάει και η σχεδίαση στο πίσω μέρος, η οποία σηκώνεται παντού ψηλά και αγκαλιάζει όλη την περιοχή της φτέρνας. Το κολάρο είναι λίγο πιο στιβαρό από του Elite και τελικά δείχνει να δουλεύει σωστότερα.
Συνολικά το επάνω μέρος του Speedworks κάνει ακριβώς αυτά που απαιτεί η κατηγορία του. Άνετο αν πας πιο αργά, το σφίγγεις λίγο και σε κλειδώνει αν θες να πας πιο γρήγορα. Δεν απαιτεί ψάξιμο στην ρύθμισή του, δεν επιτρέπει καμμία πίεση πουθενά, ενώ έχει και τον χώρο μπροστά για πιο φαρδιά πέλματα. Προσωπικά βρίσκω ότι κρατάει καλύτερα το πόδι από το Elite Carbon, έχοντας και πιο racing αίσθηση. Σε επίπεδο διαπνοής δε, είναι απλά κορυφαίο. Ακόμη και με τις πρόσφατες, πολύ υψηλές θερμοκρασίας, το ανοιχτό mesh δεν είχε το παραμικρό πρόβλημα.
Όσον αφορά το νούμερο, παίρνετε το κανονικό σας. Μόλις το φορέσετε θα σας φανεί οριακά κοντό σε μήκος, τρέχοντας όμως η αίσθηση αυτή εξαφανίζεται αμέσως.
Σόλα και πάτημα
Σαν υλικό, ύψη και γεωμετρία, η σόλα του Spoeedworks είναι ολόιδια με αυτήν του Elite Carbon. LaunchPX ονομάζεται ο αφρός της TYR και είναι εξ ολοκλήρου από Pebax και με supercritical επεξεργασία (έγχυση αζώτου). Να σημειώσουμε ότι μαζί με το Endorphin Speed, είναι τα μοναδικά performance trainers που φορούν 100% Pebax. Σωστή κίνηση από τους Αμερικανούς, αφού όταν μπαίνεις στην μάχη σαν underdog, πρέπει να είσαι όσο πιο καλά οπλισμένος γίνεται.

Μία παχιά βάση από Pebax αποτελεί εγγύηση για την ποιότητα ενός super trainer.
Η δε μορφή του LaunchPX είναι κυψελωτή (όπως του Pwrrun PB της Saucony), αποτελούμενη από εκατοντάδες σφαιρίδια κολλημένα μεταξύ τους. Γι’ αυτό και έχει μία λίγο πιο σφιχτή συμπεριφορά σε σχέση με τις σόλες που είναι από ένα ενιαίο κομμάτι Pebax. Απ’ την άλλη, η επεξεργασία αυτή κάνει τον αφρό πιο ανθεκτικό.
Ανάμεσα στις δύο στρώσεις της σόλας ενσωματώνεται μία πλάκα από nylon. Το σχήμα και η θέση της είναι ίδια με την carbon plate του Elite, όντας πιο επίπεδη μέχρι τα μετατάρσια αλλά με μεγάλη γωνία στο τελείωμα.
Το λάστιχο από κάτω είναι πολύ, καλύπτοντας την μεγαλύτερη επιφάνεια της εξώσολας. Τα ανοίγματα ενδιάμεσα και οι αυλακώσεις βοηθούν στην ευκαμψία που χρειάζεται στους πιο αργούς ρυθμούς. Η πρόσφυση είναι πολύ καλή σε όλες τις επιφάνειες που το έτρεξα, αν και δεν ξέρω πώς συμπεριφέρεται στο βρεγμένο. Επίσης, δείχνει και αρκετά ανθεκτικό μετά από 70 χιλιόμετρα.

Το λεπτό και μαλακό λάστιχο εξασφαλίζει αντοχή και πρόσφυση.
Στον δρόμο το Speedworks θυμίζει αρκετά το Elite, όπως είναι λογικό άλλωστε, αφού μόνο η πλάκα διαφοροποεί τις δύο σόλες. Κι είναι μάλλον συνετή και επιβεβλημένη μία τέτοια επιλογή, όταν κάνεις την πρώτη σου απόπειρα σε δύο κατηγορίες συγχρόνως. Αυτό ακριβώς δεν έκανε κι η Saucony με τα Speed και Pro στην αρχή;
Έτσι λοιπόν, το πάτημα προσφέρει τεράστια προστασία, όντας και αρκετά μαλακό. Δεν είναι super soft υπό όλες τις συνθήκες, όπως π.χ. ο ZoomX ή o FuelCell, αλλά συμπιέζεται αναλόγως της φόρτισης που του δίνεις. Σε κάθε περίπτωση η συμπεριφορά του είναι κοντρολαρισμένη και “κάθετη”, χωρίς ποτέ να απλώνει ο αφρός και να σε καθυστερεί.
Είτε πας αργά, είτε γρήγορα, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του Pebax είναι εμφανή. Ελαφρύς, άμεσος και με την μεγάλη ελαστικότητα που πλέον οι περισσότεροι γνωρίζουμε. Λίγο πιο πυκνός όταν πας ήσυχα, αποκτάει περισσότερο βάθος όταν τον πιέσεις παραπάνω.
H πλάκα είναι σχετικά διακριτική στις χαμηλές ταχύτητες και δεν σου μπερδεύει το πάτημα. Το forefoot έχει μια κάποια ευκαμψία και σε συνδυασμό με το απότομο rocker, διευκολύνουν το transition. Το φόρεσα σε πολλά τέτοια τρεξίματα και παρόλο που δεν είχε την ίδια φιλικότητα με ένα μοντέλο χωρίς πλάκα, ποτέ δεν με δυσκόλεψε.

Όσο εύκαμπτο χρειάζεται, όσο άκαμπτο απαιτείται.
Ωστόσο, το Speedworks δείχνει τον χαρακτήρα του όταν ανεβάσεις ρυθμό. Αφενός ζωντανεύει ο LaunchPX και γίνεται ιδιαίτερα bouncy και springy, αφετέρου μπορείς και αξιοποιείς την μεγάλη γωνία μπροστά. Μπορεί η nylon plate να μην έχει την ακαμψία μίας από ανθρακονήματα, σε συνδυασμό όμως με το ψηλό forefoot, κρατούν σταθερό το rocker και σε στέλνουν με χαρακτηριστικό τρόπο προς τα εμπρός. Λιγότερο απ’ όσο στο Elite αλλά και πάλι πολύ. Εδώ μάλιστα είναι και πιο προοδευτική η διαδικασία, αφού ναι μεν ξεκινάει επίσης αργά η γωνία αλλά αντισταθμίζεται από την ελαφριά ευκαμψία στα μετατάρσια.

Το rocker ξεκινάει καθυστερημένα αλλά είναι πολύ έντονο στο τελείωμα.
Το TYR έχει σχεδόν όλους τους ρυθμούς και θα μείνει πίσω μόνο στους πολύ γρήγορους. Κι αυτό λόγω βάρους αλλά και της πλαστικής πλάκας που επιτρέπει μία μικρή ασάφεια κατά την απογείωση. Το τονίζω όμως, αυτό συμβαίνει μόνο σε πολύ γρήγορους ρυθμούς, ας πούμε κάτω από το 5Κ pace. Μέχρι εκεί θα σε πάει αποδοτικά, όμορφα και λόγω Pebax, ξεκούραστα.
Αν και δεν συνηθίζω να κάνω άμεσες συγκρίσεις μεταξύ μοντέλων μέσα σε ένα review, αυτή με το Saucony Speed 4 είναι αναπόφευκτη. Κι αυτό διότι τα δύο performance trainers μοιάζουν πάρα πολύ. Τόσο πολύ που αν για παράδειγμα κάποιος βρίσκει στενή την εφαρμογή του Speed (που αντικειμενικά είναι), απλά πάει στο Speedworks και λύνει το πρόβλημά του. Από εκεί και πέρα, ο αφρός είναι ολόιδιος, όπως σχεδόν και ο τρόπος που δουλεύει η σόλα του καθενός. Οι διαφορές τους εντοπίζονται στα ύψη και το rocker. Το TYR έχει λίγο περισσότερο cushioning και βάθος, λόγω των +3.5mm, χωρίς όμως αυτό να του αφαιρεί σε απόδοση. Θα έλεγα μάλιστα ότι βγάζει οριακά και πιο εύκολα την ταχύτητα, καθώς η απότομη γωνία μπροστά σε προωθεί πιο αβίαστα. Το Speed έχει μία πιο performance αίσθηση αρχικά, λόγω της πιο κλειστής εφαρμογής και του ότι νοιώθεις πιο κοντά στο έδαφος. Κι είναι και σταθερότερο πίσω, κάτι που οφείλεται στην γεωμετρία της φτέρνας και τα ψηλά πλαϊνά. Μεγάλο παράσημο η σύγκριση αυτή για το Speedworks.

Η φτέρνα είναι σχετικά στενή και τα τοιχώματα κάθετα, επηρεάζοντας εν μέρει την σταθερότητα.
Συμπέρασμα
Επί σχεδόν ενάμιση μήνα έχω κάνει πολλά χιλιόμετρα με τα δύο Valkyrie. Και το βέβαιο είναι πως θα συνεχίσουν να αποτελούν μέρος του rotation μου. Εξαιρετικά αμφότερα απ’ όλες τις απόψεις.
Σε συμπεριφορά δεν διαφέρουν ιδιαίτερα μεταξύ τους, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από μία προπόνηση φορώντας από ένα στο κάθε πόδι. Σαν επάνω μέρος προτιμάω ξεκάθαρα αυτό του Speedworks. Σαν πάτημα, δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα. Σίγουρα το Elite Carbon είναι πιο aggressive αλλά και το Speedworks έχει πολύ ζωή μέσα του. Προφανώς το δεύτερο υπερτερεί σε versatility, χωρίς όμως και το πρώτο να είναι απόλυτο όσο άλλα racers με carbon plate. Οπότε στην εξίσωση μπαίνει και η διαφορά τιμής τους, ως κριτήριο.
Σε μία εποχή που οι επιλογές είναι πάρα πολλές, το να έρθει μία εταιρεία και να μπει σφήνα ανάμεσα στα παραδοσιακά brands του χώρου, είναι αναμφισβήτητα δύσκολο εγχείρημα. Παρ’ όλα αυτά, η περίπτωση των δύο Valkyrie είναι από εκείνες που αξίζουν την προσοχή του κοινού.
*Τα μοντέλα της TYR είναι διαθέσιμα στο www.tyr.eu.
geomaz
Πολύ ωραίο άρθρο με φοβερές φωτο!
Νίκο αρκετά ενδιαφέρον παπουτσι με πολυ ωραίο πανω διαπνέον μέρος.
Προσωπικά με βάζεις σε σκέψεις δοκιμής για ένα μοντέλο που δεν το ήξερα ( ειδικά εάν πέσει κάποια καλή έκπτωση το επόμενο διάστημα). Ευχαριστουμε.
Nikos Pilikas
https://www.tradeinn.com/runnerinn/gr?products_search%5Bquery%5D=Valkyrie&products_search%5BrefinementList%5D%5Bmarca%5D%5B0%5D=TYR
takosan
Ψαχνω να βρω τον αντικαταστάτη του endorphin speed 2 και είμαι ανάμεσα στο TYR speedworks και το endorphin speed 4.
Ποιο από αυτά τα δύο είναι πιο κοντά στο speed 2;
Nikos Pilikas
@takosan Θα έλεγα το Speed 4, με δεδομένο ότι το ν2 ήταν πιο γρήγορο από το ν3. Το TYR είναι 3mm ψηλότερο, οπότε ας πούμε ότι χάνει λίγο σε σαφήνεια. Οριακά βέβαια και μόνο στα πολύ γρήγορα. Υπερτερεί όμως στους μετρίους ρυθμούς.