Αρχική / Αξιολογήσεις / Adidas Energy Boost (4)

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

Adidas Energy Boost (4)

Adidas Energy Boost (4)

Κατηγορία: Trainer – Ουδέτερο πάτημα – Βάρος: 318γρ. – 10mm drop (32/22mm)

Όταν κυκλοφόρησε το Energy Boost το 2013, ήταν πραγματικά ένα μεγάλο βήμα στην τεχνολογία της σόλας των δρομικών παπουτσιών. Η διογκωμένη θερμοπλαστική πολυουρεθάνη (TPU) αποτελεί ευρεσιτεχνία της Γερμανικής BASF («Infinergy” ονομάζει το υλικό) και έχει σαφή υπεροχή έναντι του παραδοσιακού EVA αφρού. Μεγαλύτερη απορρόφηση των κραδασμών, επιστροφή ενέργειας, ανθεκτικότητα και σταθερότητα της πυκνότητάς της στις αλλαγές θερμοκρασίας. Η Adidas χρησιμοποίησε το Infinergy, ονομάζοντάς το Boost.

Μικροί «κόκκοι” TPU ενώνονται και μορφοποιούνται στο σχήμα και τον όγκο της σόλας.

Η επιτυχία του υλικού ήταν δεδομένη, παρόλο που το Energy είχε τα θέματά του, κυρίως λόγω της στενής του εφαρμογής και του σχεδιασμού γύρω από το midfoot. Σε κάθε περίπτωση, ήταν ο προπομπός της νέας πορείας που θα ακολουθούσε η Adidas στον χώρο του δρομικού παπουτσιού (και όχι μόνο). Το Boost απεδείχθη ένα πολύ βαρύ χαρτί, καθώς η εταιρεία το εκμεταλλεύτηκε με διαφόρους τρόπους, αναβαθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό, τόσο το επίπεδο των προιόντων της όσο και την θέση της στην αγορά.

Φτάνοντας λοιπόν στην 4η έκδοση του, το Energy Boost διατηρεί τα περισσότερα από τα γνωστά χαρακτηριστικά του, δίνοντας μάλιστα ακόμη μεγαλύτερη έμφαση σε κάποια από αυτά.

Επάνω μέρος

Ξεκινώντας, θα μπορούσαμε να πούμε πως το upper του Energy είναι ο ορισμός της «υπερβολής”. Ενώ στα Adizero μοντέλα της (Adios, Boston, Tempo κτλ), η εταιρεία ακολουθεί ιδιαίτερα απλό, έως και old fashioned, σχεδιασμό, στα αντίστοιχα προπονητικά της χρησιμοποιεί αρκετά εξεζητημένες λύσεις.

Το παπούτσι αποτελείται κατά βάση από ένα ιδιαίτερα ελαστικό, μονοκόμματο και πολύ πυκνό engineered mesh (TechFit, όπως και στο παρελθόν), μέρος του οποίου είναι και η γλώσσα (bootie construction). Για όσους έχουν φορέσει τα V1/2, έχει την ίδια αίσθηση, όντας όμως ακόμη πιο stretchy και σαφώς πιο μαλακό και άνετο. Είναι όλο καλυμμένο με μικρά, πυκνά συνθετικά overlays, τα οποία στο τελείωμά τους μπροστά γίνονται μεγαλύτερα και σχηματίζουν τον προφυλακτήρα δαχτύλων.

Το ύφασμα είναι πολύ ελαστικό αλλά και με πυκνή ύφανση. Τα εύκαμπτα δομικά στοιχεία καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του.

Στο μεσαίο τμήμα υπάρχει ένας «κλωβός” (FitPanel) για να συγκρατεί το πόδι, ο οποίος ενώνεται με το εξωτερικό κολάρο στο πίσω μέρος. Το αφρώδες σε όλη την πίσω περιοχή, όπως και την γλώσσα, είναι αρκετό και άνετο.

Μαλακά υλικά γύρω από τον αστράγαλο και στην γλώσσα.

Το toe box, χωρίς να είναι φαρδύ, έχει άνετη αίσθηση και σταθερή συγχρόνως. Αυτό οφείλεται στο πολύ ελαστικό και μαλακό ύφασμα, όπως και τα πολλά overlays. Δύσκολα θα νοιώσει κάποιος πίεση, ακόμη κι αν το πέλμα του «βρίσκει” στα πλαινά. Οι παλαιότερες εκδόσεις είχαν πολύ στενή γραμμή μπροστά, κάνοντας την εφαρμογή σχεδόν ακατάλληλη για πιο φαρδιά πόδια, κάτι που δεν ισχύει όμως πλέον.

Bootie construction, με τα πλαινά να είναι ενιαία με την γλώσσα. Διακρίνονται οι θηλειές για τα κορδόνια, οι οποίες δίνουν ακόμη περισσότερο όγκο στο πάνελ.

Με το που φοράς το Energy, έχοντας τα κορδόνια χαλαρά, το περιβάλλον έχει μια ωραία, απαλή αίσθηση, ταιριάζοντας σωστά με το πόδι. Τα δύσκολα αρχίζουν όταν χρειαστεί να σφίξεις τα κορδόνια και ο κλωβός να αγκαλιάσει το midfoot.
Το FitPanel είναι φτιαγμένο από χοντρό και σκληρό πλαστικό, με αποτέλεσμα να είναι πολύ άκαμπτο και να μην μπορεί να προσαρμοστεί γύρω από το πόδι. Παρότι στο μεγαλύτερο τμήμα του είναι ανεξάρτητο από το ύφασμα (μόνο στις άκρες του είναι ραμμένο επάνω του), ουσιαστικά δεν υπάρχουν περιθώρια ρύθμισης του πόσο θα σφίξεις τα κορδόνια και κατ’ επέκταση τον κλωβό. Οι τρεις «ρίγες” της Adidas, μπορεί να έχουν κενό μεταξύ τους, στις άκρες του όμως ενώνονται και αναγκαστικά δουλεύουν σαν ένα ενιαίο κομμάτι, μεγάλο μάλιστα. Τραβάς λοιπόν τα κορδόνια, των οποίων οι θηλειές περνούν μέσα από τον κλωβό και το πλαστικό του υλικό αμέσως πιέζει το πόδι. Στο σημείο εκείνο δε, η γλώσσα δεν έχει αφρώδες.

Το μεγάλο πάνελ που περιβάλει το μεσαίο τμήμα του ποδιού. Το σκληρό και άκαμπτο πλαστικό αδυνατεί να ακολουθήσει το σχήμα του ποδιού.

Επιπλέον, σε αντίθεση με το παρελθόν, ο κλωβός ενώνεται με την σόλα σε δύο μόνο σημεία, ένα πολύ πίσω και ένα πάνω στην καμάρα, εσωτερικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η πίεση να μην διαχέεται αλλά να επικεντρώνεται στην αρχή της καμάρας.

Περιμένετε, έχει κι άλλο… Γύρω από την τελευταία τρύπα των κορδονιών, μαζί με την έξτρα, έχει τοποθετηθεί επίσης χοντρό πλαστικό (για ενίσχυση;). Το δε κολάρο, δεν είναι ούτε σκληρό ούτε καλύπτει όλη την επιφάνεια γύρω από την φτέρνα. Η εφαρμογή του είναι ελαφρώς χαλαρή κι αν κάποιος έχει στενή φτέρνα, θα χρειαστεί να σφίξει παραπάνω τα κορδόνια ή να χρησιμοποιήσει και την πέμπτη τρύπα. Κάτι τέτοιο όμως επιφέρει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στο σημείο εκείνο, ενώ ούτε κι η φτέρνα καταφέρνει τελικά να κλειδώσει σωστά. Κι αυτό διότι ο κλωβός δεν επιτρέπει την ανεξάρτητη ρύθμιση της περιοχής.

Γύρω από τις δύο τελευταίες τρύπες έχει τοποθετηθεί μία χοντρή πλαστική ενίσχυση, αρκετά ενοχλητική αν σφίξεις τα κορδόνια.

Καμμία από τις φορές που έτρεξα με το Energy δεν μπόρεσα να βρω την σωστή εφαρμογή για το πόδι μου. Είτε η φτέρνα θα ήταν ασταθής από το χαλαρό δέσιμο είτε ο κλωβός θα πίεζε το midfoot σε διάφορα σημεία, αν το έσφιγγα. Το ίδιο πρόβλημα είχα και με το Supernova, όπου κι εκεί το μεσαίο τμήμα είχε ένα παρεμφερές πάνελ. Σπάνια μου τυχαίνει να μην «μπορώ” να τρέξω με ένα παπούτσι και με το Energy ήταν μία από αυτές.

«Overengineering” λοιπόν από την Adidas, χωρίς μάλιστα να υπάρχει ο παραμικρός λόγος για κάτι τέτοιο.
Προφανώς, το θέμα της εφαρμογής γενικότερα έχει να κάνει και με το σχήμα, τον όγκο και τις όποιες ιδιομορφίες του κάθε ποδιού. Κι είναι βέβαιο πως πολλοί δρομείς δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα με το Energy. Είναι όμως επίσης βέβαιο πως πολλοί σίγουρα θα αντιμετωπίσουν. Κι αυτό καθιστά την σχεδίαση του επάνω μέρους αποτυχημένη, κατά την γνώμη μου. Ας κρατήσει η εταιρεία το πολύ καλό TechFit ως βάση, αποσυμφορίζοντας όσο μπορεί το υπόλοιπο. Θα γλυτώσει και αρκετά γραμμάρια, συν τοις άλλοις.

Το κολάρο είναι εύκαμπτο και δεν καλύπτει όλη την περιοχή γύρω από την φτέρνα.


Σόλα και πάτημα

32mm κατάλευκου, αφράτου Boost στο πίσω μέρος κι άλλα 22mm στα μετατάρσια, δεν αφήνουν καμμία αμφιβολία για το cushioning που προσφέρει το Energy. Καθώς τόση ποσότητα TPU πρέπει με κάποιον τρόπο να ισορροπηθεί, ένα χοντρό χείλος από σκληρότερο EVA αφρό έχει τοποθετηθεί στο επάνω μέρος της σόλας.

Παχύ στρώμα Boost υλικού στην σόλα και από πάνω του περιμετρικά, ένα χοντρό χείλος EVA.

Πέραν αυτού, στο κάτω μέρος της υπάρχει το γνωστό Torsion System, μία σκληρή πλαστική γέφυρα ανάμεσα στην εξώσολα και τον αφρό, η οποία εμποδίζει την υπερβολική συμπίεση του Boost. Σε σχέση με τα προηγούμενα Energy, είναι σαφώς μικρότερη στο κέντρο, ενώ συγκρινόμενη με αυτή του Supernova, είναι μεγαλύτερη και διακλαδώνεται μέχρι μπροστά.
Η σχεδίαση του Torsion System παίζει σημαντικό ρόλο στην συμπεριφορά της σόλας, καθώς αυτό είναι που καθορίζει την ευκαμψία και την σταθερότητά της και τελικά, το transition.

Με σκούρο γκρι χρώμα διακρίνεται το Torsion System με τις διακλαδώσεις του.

Η εξώσολα πλέον καλύπτει όλη την επιφάνεια (Stretchweb) και είναι κατασκευασμένη από Continental λάστιχο. Ως γνωστόν, η πρόσφυση και η ανθεκτικότητά του υλικού θεωρούνται κορυφαίες.

Πλήρης κάλυψη από κάτω με Continental λάστιχο.

Για όποιον δεν γνωρίζει, πρόκειται για ένα πολύ απορροφητικό και πολύ μαλακό παπούτσι, ικανό για μεγάλα τρεξίματα, διατηρώντας μάλιστα τα χαρακτηριστικά του υλικού αναλείωτα μέχρι τέλους. Έχοντας φορέσει τις δύο πρώτες εκδόσεις, το Energy 4 είναι ακόμη πιο μαλακό. Αυτό οφείλεται στο μεγαλύτερο πάχος της σόλας αλλά και στο μέγεθος του Torsion που επιτρέπει μεγαλύτερη συμπίεση του Boost.

Το TPU έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την μεγαλύτερη επιστροφή ενέργειας κι αυτό είναι κάτι εμφανές και στο Energy. Παρ’ όλα αυτά, η μεγάλη βύθιση του ποδιού μέσα στο Boost, τελικά μειώνει αυτή την αίσθηση του bounce. Σε μοντέλα με λεπτότερες σόλες και μικρότερη συμπίεση (Boston, Adios), είναι πολύ πιο εμφανής και αποδοτική.

Μεταξύ εσωτερικού πάτου και Boost, παρεμβάλλεται μία λεπτή επένδυση. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα μοντέλα, πλέον έχει πολλά ανοίγματα και πιθανώς και αυτό συμβάλλει στην μαλακότερη αίσθηση.

Βάσει των δικών μου προτιμήσεων, ανέκαθεν έβρισκα το Energy αρκετά «σπογγώδες” και κυρίως, ασταθές. Ιδίως αν κάποιος προσγειώνεται στην φτέρνα, το Boost σχεδόν «τερματίζει” και κάνει το transition αργό. Σίγουρα δεν είναι μοντέλο φτιαγμένο για γρήγορους ρυθμούς αλλά και πάλι, νοιώθεις σαν το πόδι να παλεύει να σταθεροποιηθεί και να κινηθεί προς τα εμπρός. Σε αυτό συντελεί και η μεγάλη ευκαμψία της σόλας.
Παραδόξως, το παπούτσι έχει πολύ καλύτερη αίσθηση αν ανοίξεις ρυθμό και πατήσεις πιο μπροστά. Έτσι, μειώνεται ο χρόνος επαφής με το έδαφος, αποφεύγεις το βούλιαγμα της φτέρνας και κυρίως, αναδεικνύεται το rebound της σόλας, νοιώθεις το «πέταγμα” προς τα πάνω. Βέβαια, το Energy δεν σε προδιαθέτει ιδιαίτερα για κάτι τέτοιο, αφού το μεγάλο βάρος και ο όγκος του είναι αποτρεπτικά.
Προσωπικά, θα προτιμούσα μεγαλύτερη παρέμβαση από το Torsion System ή την χρήση και EVA αφρού παράλληλα (όπως σε άλλα μοντέλα της Adidas), έτσι ώστε να αντισταθμίζεται το softness του Boost. Όπως είχαμε πει και στην αξιολόγηση του Ultra Boost, η υπερβολική δόση από κάτι πολύ καλό, δεν συνεπάγεται απαραίτητα και υπερβολικά καλό αποτέλεσμα. Πολλές φορές χρειάζεται να βρεις μια ισορροπία.

Εν τούτοις, θεωρώ ότι το πάτημα του Energy 4 θα αρέσει σε αρκετούς δρομείς. Πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν ιδιαίτερα μαλακές σόλες και μεγάλο επίπεδο άνεσης. Συν το πλεονέκτημα των πολλών χιλιομέτρων που θα βγάλει, λόγω TPU και Continental. Αν κάποιος δεν αντιμετωπίσει πρόβλημα εφαρμογής, το cushioning που προσφέρει το Energy είναι κατάλληλο για μεγάλες και πολύωρες προπονήσεις.

Το Energy είναι πολύ εύκαμπτο, τόσο κατά μήκος όσο και εγκάρσια.

 

Συμπέρασμα

Κατά την γνώμη μου, η Adidas στην περίπτωση του Energy Boost 4, όπως και με το Supernova, βάζει αρκετά αυτογκόλ.
Κατ’ αρχάς με το upper. Ενώ χρησιμοποιεί σαν βάση ένα πολύ καλό ύφασμα, πολύ πιο σωστά σχεδιασμένο σε σχέση με πριν, εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αυτό το πάνελ στο μεσαίο τμήμα. Την στιγμή που όλες οι εταιρείες απλοποιούν κι ελευθερώνουν το επάνω μέρος των μοντέλων τους, η Γερμανική εταιρεία επιμένει σε μια «υπερκατασκευή”, η οποία, όχι μόνο δεν είναι απαραίτητη αλλά τελικά αποδεικνύεται και προβληματική.

Όσον αφορά δε την σόλα, το Boost είναι κορυφαίο υλικό και με μοναδικά χαρακτηριστικά, παρ’ όλα αυτά με λίγο πιο προσεκτικό συνδυασμό των υλικών, το παπούτσι θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο εύρος χρήσεων. Και φυσικά θα εξοικονομούσε και σημαντικό βάρος, καθώς ο συγκεκριμένος αφρός είναι ούτως ή άλλως βαρύς.
Οι περιπτώσεις των Adizero μοντέλων, όπως και των Glide 6/7/8, δείχνουν την σωστή κατεύθυνση.

 

 

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

14 Σχόλια

  1. μου θυμιζει κλωβό ασφαλείας
    και μονο που το βλέπω με αγχώνει
    ισως να λειτουργήσει σε δρομείς με πολλα κιλα παραπανω που θελουν μια έξτρα σταθερότητα ,δεν βλεπω αλλη λειτουργιά

  2. Ακόμη και το ότι το ονομάζει «cage” η εταιρεία, αυτογκόλ είναι.

  3. Μακάρι να εισακουστεί το τελευταίο σχόλιο σου στο άρθρο.

  4. Μα είναι αστείο να έχεις βρει τη συνταγή για το ιδανικό παπούτσι και να τη χαλάς ξανά και ξανά. Αυτή η δουλειά με το κλουβί παίζει κάποια χρόνια τώρα και δεν πρέπει να έχει υπάρξει reviewer, expert ή non expert, που να το έχει εκτιμήσει.

  5. Έχοντας τρέξει με Glide 6/7, Supernova, Energy 1/2/4 και Ultra, ο κλωβός του συγκεκριμένου είναι μακράν ο χειρότερος.
    Κι η Saucony στην αρχή ήταν πολύ «φλύαρη” με το ISO, στη συνέχεια όμως όλο και το λιγόστευε και το έκανε λειτουργικό.

  6. το energy boost 1 που εχω ,ειναι ισως το καλυτερο παπουτσι που εχω δοκιμασει οσα χρονια τρεχω!(εχουν κανει 1400 χλμ)ελαφρυ(265gr).φοβερη επιστροφη ενεργειας ,αρκετο cushioning,χωρις κλοβο κλπ οπως αρχισαν να βαζουν στο 2 που επισης εχω, αλλα δεν με ικανοποιησε οσο το 1, τοσο στο upper οσο και στην σολα.(λιγο παραπανω cushioning).τα boston βεβαια ειναι απο τα αγαπημενα μου ,αλλα αλλη ιστορια αυτα!

  7. Καλημέρα,
    προσωπικά νομίζω οτι η adidas μια χαρά το πάει το πράγμα οσον αφορά την εμπορική στρατηγική της. Εξηγούμαι: απο την μια πλευρά κρατάει το πιστό κοινό της διατηρόντας τα πιο αγωνιστικά μοντέλα σε υψηλό επίπεδο (adios/boston κλπ) και απο την άλλη προσφέρει premium μοντέλα που μπορεί να είναι αμφίβολης χρηστικότητας οσον αφορά το τρέξιμο, απο την άλλη όμως είναι όμορφα και άνετα στην χρήση και ο κόσμος τα αγοράζει για να τα φοράει στην καθημερινότητα του. Κάτι αντίστοιχο συνέβαινε πριν μερικά χρόνια με τα millenium της Nike, κανείς δεν τα έπαιρνε για να τρέχει, στις καφετέριες όμως ήταν το πιο πολυφορεμένο παπούτσι μακράν. Χθες μάλιστα που βρέθηκα σε bazaar adidas τα pure/energy/ultra «έφευγαν” με τρελούς ρυθόύς απο άτομα που το μόνο που τους ένοιαζε ήταν το χρώμα και η τιμή τους. Κανα μισάωρο που ήμουν στο μαγαζί δεν άκουσα ούτε μισή δρομική ερώτηση…

  8. @dimitrisvoutyras Καλημέρα, Δημήτρη.
    Συμφωνώ απολύτως. Κολοσσοί σαν την Adidas ή τη Nike, τα μεγάλα κέρδη τα βγάζουν από την lifestyle χρήση των βασικών τους δρομικών μοντέλων.
    Αυτοί είναι οι κανόνες της αγοράς, αυτό είναι που μετράει στο τέλος της ημέρας και τα υπόλοιπα είναι απλά για να γράφει ο κάθε Έχετλος.

  9. Το μόνο που δεν μας λέει ο Νίκος στη παρουσίαση είναι τι ώρα θα γίνει η κηδεία και αν αντί για στεφάνι να μαζέψουμε ένα ποσό προσφοράς για το τμήμα σχεδίασης της adidas. Πραγματικά χαίρομαι @echetlos που επιτέλους βρήκα και μια παρουσίαση παπουτσιού που δεν με έβαλε στη διαδικασία να ανανεώσω το wish list που έχω για δρομικό εξοπλισμό.

  10. Το πρόβλημα πλέον εξελίσσεται…
    Είναι δικό μας που όταν θα βρίσκουμε αυτό που μας κουμπωνει, θα πρέπει να στοκαρουμε 4~5 ζεύγη. Είμαι από τους τυχερούς που έχω ένα glide 8 κάβα, με τα δύο αλλά να έχουμε ψωμί ακόμα. Αλίμονο αν στο επόμενο 6μηνο δε δώσουν παπούτσι άξιο αναφοράς στην premium κατηγορία…

  11. @roberto4carlos Κοίτα, Μανώλη…
    Γεγονός είναι πως πλέον σπάνια θα βρεις κακό παπούτσι. Να μην ταιριάζει στο πόδι σου, πολύ πιθανό αλλά αντικειμενικά κακό, δύσκολα.

    Πραγματικά χαίρομαι @echetlos που επιτέλους βρήκα και μια παρουσίαση παπουτσιού που δεν με έβαλε στη διαδικασία να ανανεώσω το wish list που έχω για δρομικό εξοπλισμό.

  12. @echetlos Ηδη κινούνται νομικά ενατίον σου για δυσφήμιση και διαφυγόντα κέρδη..Μη φοβάσαι η ομάδα του goRUΝ είναι δίπλα σου…

  13. @kalogeridis Εχεις στοκάρει 6000χλμ!!!

  14. Τα 2000 χλμ τα φάγαμε…. Αλλά 4 λοιπόν

Αφήστε μια απάντηση