Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

Hoka Skyflow

Hoka Skyflow

Κατηγορία: Trainer
Υψη σόλας: 40
/35mm
Βάρος: 270 γρ.

 

Στην max cushioning κατηγορία η Hoka έχει δύο βασικές προτάσεις. To Clifton 9 και το Bondi 8. Το πρώτο είναι ένα ελαφρύ daily trainer και αποτελεί την σημαία της εταιρείας από καταβολής της. Πρόκειται για ένα μοντέλο που ουσιαστικά ήταν ο πρωτοπόρος σε όλο αυτό που βλέπουμε σήμερα στην αγορά, με τις πολύ ψηλές και μαλακές σόλες. Το Bondi είναι ακόμη πιο ενισχυμένο, με περισσότερο cushioning (αλλά πιο σφιχτό πάτημα) και έμφαση κυρίως στην σταθερότητα. Αρκετά πιο βαρύ και ογκώδες, επίσης. Και τα δύο φορούν αφρό από EVA. Υπάρχει βέβαια και το Skyward X, ένα super trainer με Peba και carbon plate, αυτό όμως είναι μία άλλη κατηγορία από κάθε άποψη.

Πάντα θεωρούσα ότι στην γκάμα της Hoka υπήρχε ένα κενό μεταξύ των δύο προαναφερθέντων μοντέλων. Κι αυτό γινόταν ακόμη πιο εμφανές, όσο οι σόλες τους διατηρούσαν τον CMEVA. Καλός και δοκιμασμένος αφρός αλλά τα τράγματα έχουν προχωρήσει. Οπότε κάτι πιο δυναμικό, κρατώντας τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά, σίγουρα θα ήταν καλοδεχούμενο. Και κάπου εκεί στο τέλος του καλοκαιριού, εμφανίστηκε το Skyflow. Καθώς μάλιστα το Clifton έχει παραμείνει μεγάλο διάστημα χωρίς ανανέωση (το v9 κυκλοφόρησε αρχές του 2023), θεώρησα ότι πιθανώς αντικαθίσταται από το Skyflow. Ωστόσο, οι πληροφορίες λένε ότι δεν αργεί το Clifton 10.

Σε μία διαφορετική κατηγοριοποίηση, το μοντέλο θα μπορούσε να είναι το προπονητικό συμπλήρωμα του Mach 6, καθώς και τα δύο έχουν τον ίδιο supercritical αφρό. Εν πάσει περιπτώσει, με τις κατηγορίες πλέον να είναι μπλεγμένες σε όλες τις εταιρείες, σημασία δεν έχει τι είναι το παπούτσι αλλά πώς συμπεριφέρεται.

Επάνω μέρος και εφαρμογή

Creel Jacquard mesh περιγράφει η Hoka το ύφασμα, το οποίο είναι σχετικά λεπτό και μαλακό αλλά με πάρα πολύ πυκνή ύφανση. Ελαφρύς προφυλακτήρας και λίγο χαμηλό ύψος στα δάχτυλα.

Η επιλογή του mesh στοχεύει κυρίως στην σταθερότητα.

Στο μέσο έχουμε μία παχιά μεν γλώσσα, χωρίς όμως υπερβολικά μαλακό αφρώδες, που συγκρατείται από δύο ελαστικές ταινίες (semi-gusseted). Τα κορδόνια είναι λεπτά, φλατ και ελαστικά. Στην εξωτερική πλευρά ενισχύεται και από το άκαμπτο logo.

Πλούσιο υλικό, το οποίο όμως δεν μπερδεύει την εφαρμογή.

Το κολάρο γύρω από την φτέρνα είναι σκληρό και ψηλό, έχοντας όμως μία πολύ πλούσια επένδυση εσωτερικά. Μέρος της σχεδίασης πίσω αποτελεί και το “Heel-Focused Active Foot Frame”, όπως το ονομάζει η Hoka. Πρόκειται για τα γνωστά ανασηκωμένα πλαϊνά, μετατοπισμένα όμως πιο πίσω.

Σχεδόν όλο το πράσινο τμήμα περιβάλλει και συγκρατεί την φτέρνα.

Το επάνω μέρος του Skyflow προσπαθεί να συνδυάσει κράτημα και άνεση, παίζοντας με τα υλικά και την βοήθεια από την γεωμετρία της σόλας. Παραδοσιακά η Hoka είχε κάποια θεματάκια με τον χώρο μπροστά, κυρίως στο μικρό δάχτυλο. Εδώ φαίνεται πως τα έχει λύσει. Χωρίς να είναι αντικειμενικά φαρδύ, το toe box έχει σωστή γραμμή και κλείνει ομαλά προς το τελείωμα. Στην πραγματικότητα προσφέρει περισσότερο χώρο απ’ όσο νοιώθεις, απλά το στιβαρό και ανελαστικό ύφασμα τον κρύβει.

Το midfoot έχει αρκετά κλειστή γραμμή. Πέραν του όγκου που προσθέτει η παχιά γλώσσα και οι ταινίες που την συγκρατούν, τα ψηλά πλαϊνά εγκλωβίζουν το πέλμα και δεν επιτρέπουν περιττές κινήσεις. Θυμίζει αρκετά την εφαρμογή του Mach 6 στο σημείο.

Η παχιά γλώσσα και τα λεπτά κορδόνια επιτρέπουν όσο σφίξιμο θες, χωρίς καμμία πίεση στην περιοχή.

Το logo ενισχύει επιπλέον το midfoot.

Το Skyflow δίνει μεγάλη βάση στην σταθερότητα κι αυτό φαίνεται από την σχεδίαση στο πίσω μέρος. Πέραν του άκαμπτου κολάρου, η φτέρνα υποστηρίζεται και από τα πολύ ψηλά τοιχώματα της σόλας. Το καλό είναι πως το μαλακό αφρώδες δίνει και την άνεση που θες από την κατηγορία του μοντέλου. Το δε ύψος του κολάρου δεν ενοχλεί, καθώς γυρίζει προς τα έξω στο τελείωμά του και δεν έρχεται σε επαφή με τον αχίλλειο.

Συνολικά, το upper του Skyflow προσπαθεί να επιτύχει πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Σε θέμα κρατήματος τα καταφέρνει απόλυτα. Σφιχτή εφαρμογή, αλλά όχι στενή, κανένα κενό πουθενά και αίσθηση σιγουριάς. Άνετα θα μπορούσε να συνδυαστεί με μία performance σόλα. Από πλευράς υλικών, παντού υπάρχει πλούσιο αφρώδες και μαλακό ύφασμα. Εκεί που μπαίνει ένας αστερίσκος, είναι στην σχεδίαση του Active Foot Frame στο μεσαίο τμήμα. Η προεξοχή της σόλας σηκώνεται πολύ ψηλά, ενώ έρχεται από πάνω της και ο ανατομικός εσωτερικός πάτος. Αν έχεις φαρδύ πέλμα ή χαμηλή καμάρα, είναι αρκετά πιθανό να νοιώσεις πίεση στην περιοχή. Σε αυτή την περίπτωση, θεωρώ ότι η αντικατάσταση του πάτου με έναν φλατ θα βελτίωνε το πρόβλημα. Σε εμένα πάντως έκατσε πολύ καλά όλο αυτό, καθώς έχοντας πιο στενό πόδι, η εφαρμογή ήταν γάντι. Τέλος, πιστεύω ότι η πολύ πυκνή ύφανση θα επηρεάζει την διαπνοή. Σχετικά με το νούμερο, πάτε στο κανονικό σας.

Σόλα και πάτημα

Όταν κυκλοφόρησε το Clifton πριν μία δεκαετία, o CMEVA της Hoka ήταν πρωτοποριακός. Μαλακός, πανάλαφρος και springy, με το τελευταίο να τον ξεχωρίζει από τους υπολοίπους EVA της αγοράς. Άλλες εποχές τότε βέβαια και άλλα τα στάνταρντς. Τα χρόνια περνούσαν, οι σόλες των Hoka παρέμεναν μαλακές και απορροφητικές, ωστόσο άρχιζε σιγά σιγά να φαίνεται η έλλειψη ενός χαρακτηριστικού που διακρίνει τους σύγχρονους αφρούς: η επιστροφή ενέργειας. Κι αν μέχρι προσφάτως αυτό αφορούσε κυρίως τα performance και αγωνιστικά μοντέλα, πλέον αποτελεί προϋπόθεση και για τα προπονητικά. Η Hoka δεν διέθετε τέτοιον αφρό, μέχρι τα μέσα του 2022 που κυκλοφόρησε το Mach 5. Η σόλα του φορούσε τον Profly+, μία σύνθεση από supercritical EVA (δηλαδή με έγχυση αζώτου) και πολύ διαφορετική συμπεριφορά. Την άνοιξη του 2023 είχαμε και το αγωνιστικό Rocket X 2 με αφρό από Peba (ProflyX), οπότε πλέον η εταιρεία διέθετε τα πιο σύγχρονα υλικά στα ράφια της. Ωστόσο, στα daily trainers εξακολουθούσε να τοποθετεί τον απλό CMEVA. Η δουλειά σίγουρα γινόταν (τα Clifton και Bondi είναι από τα best sellers όλης της αγοράς), έχαναν όμως στις εντυπώσεις.

Γι’ αυτό λοιπόν ήταν απαραίτητο ένα προπονητικό μοντέλο με μοντέρνο αφρό. Δηλαδή το Skyflow. Μεγάλα ύψη και supercritical EVA, ο οποίος χαρακτηρίζεται από ελαστικότητα, χαμηλό βάρος και ανθεκτικότητα. Η Hoka λέει πως η γεωμετρία της σόλας είναι παρεμφερής με αυτήν του Skyward X. Πλην της carbon plate, βέβαια. Για την σύγκριση, είναι 2mm ψηλότερο από το Clifton 9 και 1mm χαμηλότερο από το Bondi 8.

Στην πραγματικότητα το ύψος πίσω είναι μικρότερο απ’ όσο φαίνεται, αφού ξεγελούν τα σηκωμένα πλαϊνά της σόλας.

Ανέκαθεν τα μοντέλα της εταιρείας χαρακτηριζόντουσαν από την πολύ σταθερή τους πλατφόρμα, όντας μάλιστα η πρώτη που εισήγαγε την σχεδίαση με τα υπερυψωμένα τοιχώματα της σόλας. Εδώ το Active Foot Frame είναι ίσως πιο τονισμένο από ποτέ, με την προέκταση των πλαϊνών στην φτέρνα να σηκώνεται σχεδόν 3 εκατοστά πάνω από την βάση.

Skyflow

Clifton 9

Πέραν αυτού, η σταθερότητα ενισχύεται και από την μεγάλη στρεπτική ακαμψία. Η σόλα είναι ιδιαίτερα φαρδιά και ενιαία στην καμάρα, εν αντιθέσει με τα περισσότερα μοντέλα που λεπταίνει στο σημείο αυτό.

Κανένα “σκάψιμο” στο μεσαίο τμήμα της σόλας.

 

Η εξώσολα καλύπτεται σχεδόν όλη από παχύ και σκληρό λάστιχο. Τουλάχιστον σε στεγνή επιφάνεια που το έτρεξα, η πρόσφυση είναι αρκετά καλή, ενώ η ποσότητά του υπόσχεται και ανθεκτικότητα.

Ο supercritical αφρός του Skyflow είναι αρκετά ισορροπημένος. Από μόνος του είναι σαφώς μαλακός, σε συνδυασμό όμως με την σκληρή εξώσολα έχει τελικά ένα semi soft πάτημα. Μεγάλη αίσθηση προστασίας και βάθος, χωρίς όμως να βουλιάζεις μέσα του. Σε σχέση με το Clifton, η σόλα είναι ελάχιστα πιο πυκνή και συμπαγής, πιο μαλακή όμως αυτήν από του Bondi. Μπροστά μάλιστα, το cushioning είναι πολύ γεμάτο.

Τα 35mm αφρού δίνουν τεράστια απορροφητικότητα στα μετατάρσια.

Παρότι οι συνθέσεις με έγχυση αζώτου είναι συνήθως πιο αραιές (η supercritical διαδικασία δημιουργεί φυσαλίδες αέρος εσωτερικά), εδώ δεν έχουμε μία ακριβώς τέτοια περίπτωση. Η σόλα συμπιέζεται αρχικά αλλά γρήγορα “βγαίνεις έξω” και περνάς προς τα εμπρός. Χρειάζεται να ανοίξεις ελάχιστα τον ρυθμό για να το καταλάβεις καλύτερα όλο αυτό, καθώς αν του δώσεις λίγο, αρχίζει αμέσως να σου επιστρέφει. Εκεί φαίνεται και η διαφορά του από το Clifton, έχοντας μία εμφανώς πιο ενεργητική συμπεριφορά.

Το Skyflow είναι κατά βάση ένα daily trainer, ικανό για κάθε είδους και απόστασης τρέξιμο. Πάρα πολύ ξεκούραστο και απορροφητικό, κάτι που ενισχύεται κι από την σταθερότητά του. Παρόλο που συχνά δεν εκτιμάται και τόσο, είναι από τα χαρακτηριστικά που δουλεύουν αθόρυβα και διευκολύνουν τα πόδια μας. Ιδίως σε τρεξίματα που είμαστε κουρασμένοι ή πιο νωχελικοί. Το Hoka σε κεντράρει από μόνο του και σε βγάζει ανέξοδα στην απογείωση, όπως κι αν πατάς. Θεωρώ ότι άνετα μπορεί να επιλεχθεί κι από όσους επυθύνονται συνήθως στην mild stability κατηγορία. Αν για παράδειγμα το Arahi σάς πέφτει “πολύ, το Skyflow είναι η απάντηση. Τα πανύψηλα πλαϊνά, η γεμάτη καμάρα και το σκληρό λάστιχο από κάτω, δίνουν ένα εντελώς ουδέτερο πάτημα εξ αρχής.

Το πίσω μέρος είναι κυριολεκτικά βράχος.

Αυτό είναι και το κενό που καλύπτει, στέκοντας ανάμεσα στο Clifton και το Bondi. Έχει το softness και τις διαστάσεις του πρώτου, σε συνδυασμό όμως με την στιβαρότητα και την σιγουριά του δευτέρου.

Αυτό που θα προτιμούσα στα easy runs, είναι λίγη περισσότερη ευκαμψία μπροστά. Έχει μεν μία ομαλή και μακριά γωνία που διευκολύνει το transition, είναι όμως πιο άκαμπτο απ’ όσο θες σε αργά τρεξίματα. Κάποιες εγκάρσιες αυλακώσεις στην εξώσολα θα βοηθούσαν.

Αν θελήσεις να αλλάξεις ρυθμό και να ανοίξεις, η σόλα όχι μόνο δεν διαμαρτύρεται αλλά δείχνει και τον χαρακτήρα της. Το bounce γίνεται σαφώς πιο αισθητό και το παπούτσι αποκτάει την σπιρτάδα που λείπει π.χ. από το Clifton. Παράλληλα, η ακαμψία του forefoot γίνεται πλέον σύμμαχος και σου επιτρέπει να πατήσεις πιο δυνατά και αποδοτικά. Και δουλεύει και σωστά με το rocker, παρότι αυτό δεν είναι έντονο.

Το rocker, αν και διακριτικό, βοηθάει στους πιο σβέλτους ρυθμούς.

Το φόρεσα σε γρήγορες ανηφόρες και ανοίγματα και η σόλα δεν έμενε πίσω. Καμμία στρέβλωση ή άπλωμα, ευθύβολο transition και η ζωντάνια που περιμένεις από έναν supercritical αφρό. Παρ’ όλα αυτά, για εμένα το παπούτσι θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο δυναμικό, αν είχε χαμηλότερο βάρος. Και δεν θα ήταν δύσκολο κάτι τέτοιο. Κατ’ αρχάς, βρίσκω υπερβολική την ποσότητα του λαστίχου από κάτω. Αφενός ζυγίζει πολύ, αφετέρου φιλτράρει τις ιδιότητες της κυρίως σόλας. Συν τοις άλλοις, ένα λίγο λεπτότερο midfoot θα έδινε μία πιο γρήγορη μετάβαση, χωρίς να αφαιρεί από την σταθερότητα της κατασκευής.

Δεν χρειάζεται τόσο παχύ λάστιχο, ούτε και να καλύπτει όλη την επιφάνεια.

Μία λεπτύτερη σιλουέτα θα έκανε το transition πιο άμεσο.

Προφανώς τα παραπάνω να μην είναι και τόσο σημαντικά, καθώς μιλάμε για ένα προπονητικό μοντέλο. Η σόλα όμως έχει τις δυνατότητες να βγάλει ρυθμό. Ακόμη κι έτσι, κατ’ εμέ το Skyflow μπορεί παράλληλα να είναι το “γρήγορο” παπούτσι για βαρύτερους ή πιο αρχαρίους δρομείς, όπως και για εκείνους που έχουν θέματα με τις αρθρώσεις τους.

Συμπέρασμα

Για εμένα το Skyflow θα μπορούσε θεωρητικά να είναι το Clifton 10. Μία τέτοια εξέλιξη του δημοφιλούς μοντέλου ήλπιζα να δω εδώ και 1-2 εκδόσεις αλλά δεν ερχόταν. Δεν ξέρω πώς θα είναι το νέο Clifton ή το Bondi 9, στην υπάρχουσα προπονητική γκάμα της Hoka πάντως, το Skyflow έχει ξεκάθαρα θέση.

Μπορεί να αποτελέσει το βασικό trainer για έναν δρομέα, καλύπτοντας όλες τις σχετικές προπονήσεις. Έχει όμως να δώσει και κάτι παραπάνω, αν τύχει και του το ζητήσεις. Και το καλό είναι πως υπάρχουν και περιθώρια για βελτίωση, με αλλαγές μόνο σε κάποια σημεία.

Η αλήθεια είναι πως Hoka άργησε λίγο να μπει στην κατηγορία των ψηλόσολων με προηγμένους αφρούς. Και μοιάζει και κάπως οξύμωρο, μιας και αυτή ήταν που την εισήγαγε. Ωστόσο, το 2024 μάς έδωσε πολλά εξαιρετικά μοντέλα, δείχνοντας ότι ξαναβρίσκει τον δρόμο της και σχεδιαστικά (εμπορικά δεν τον είχε χάσει ποτέ, το αντίθετο μάλιστα). Οπότε αναμένουμε να δούμε ωραία πράγματα και την επομένη χρονιά.

 

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

2 Σχόλια

  1. Πολύ ωραίο review . Aυτό θα έπρεπε να είναι το νέο Clifton. Στη φωτό που δείχνει απο κάτω την εξώσολα νομίζεις οτι είναι stability μοντέλο, πρέπει να είναι πολύ σταθερό.

  2. @takosan Πάρα πολύ σταθερό. Ίσως περισσότερο απ’ όσο χρειάζεται κιόλας.

Αφήστε μια απάντηση