Αρχική / Αξιολογήσεις / NIKE ZoomX Vaporfly NEXT%

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Αξιολογήσεις / Επιλεγμένα

NIKE ZoomX Vaporfly NEXT%

NIKE ZoomX Vaporfly NEXT%

Κατηγορία: Racer – Ουδέτερο πάτημα – Βάρος: 187γρ. – 8mm drop (40/32mm)

 

Μπορεί η original έκδοση να έφτασε στα πόδια πολύ λίγων, αφού η διαθεσιμότητά της ήταν εξαιρετικά περιορισμένη, η επόμενη όμως, το Vaporfly 4% Flyknit, κυκλοφόρησε κανονικά και φορέθηκε από αρκετούς δρομείς. Έτσι, το feedback που αποκομίζουμε από το παπούτσι ολοένα και αυξάνεται, σε συνδυασμό κιόλας με την κατάρριψη του αρχικού “μύθου” ότι η σόλα έχει περιορισμένη διαρκεια ζωής. Όλο και περισσότεροι δρομείς το φορούν και για προπονητική χρήση, χωρίς να το φυλούν αποκλειστικά για αγώνες, οπότε η εικόνα που έχουμε είναι πλέον πλήρης.

Ακόμη και όσοι δεν το έχουν τρέξει, γνωρίζουν ότι πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο και ξεχωριστό μοντέλο και οι λόγοι γι’ αυτό είναι πολλοί.
Κατ’ αρχάς, από την εμφάνισή του και μετά, τα ρεκόρ καταρρίπτονται το ένα μετά το άλλο από αθλητές που το φορούν, ενώ έχουν σημειωθεί και άλλες εντυπωσιακές επιδόσεις, σε μαραθώνιο και ημιμαραθώνιο.
Κι αν αυτό από μόνο του δεν λέει απαραίτητα κάτι, είναι πλέον πολλές οι ανεξάρτητες έρευνες που πιστοποιούν, εργαστηριακά και στατιστικά, τα οφέλη που προσφέρει το Vaporfly. Για όσους δεν το γνωρίζουν, το ποσοστό στην ονομασία του παπουτσιού, αναφέρεται στον μέσο όρο της βελτίωσης στην δρομική οικονομία που καταγράφηκε στα εργαστήρια της Nike.
Επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλη συζήτηση γίνεται για τη “νομιμότητα” του παπουτσιού και αν προκύπτει αθέμιτο πλεονέκτημα, με την IAAF να δηλώνει ότι σκοπεύει να ασχοληθεί με το ζήτημα.
Πέραν όλων αυτών όμως, τη μεγαλύτερη απόδειξη για την υπεροχή του μοντέλου, αποτελεί το γεγονός ότι επιλέγεται από την συντριπτική πλειονότητα των δρομέων επιπέδου (αθλητών και ερασιτεχνών). Είναι δε συχνές οι περιπτώσεις, όπου δρομείς χορηγούμενοι από άλλες εταιρείες τρέχουν με καμουφλαρισμένα Vaporfly.


Η σόλα στα δύο πρώτα Vaporfly ήταν η ίδια, με το επάνω μέρος όμως να αλλάζει σε μεγάλο βαθμό. Στην τρίτη του έκδοση, έχουμε ένα σημαντικά διαφορετικό παπούτσι σε όλους τους τομείς. Τα πρωτότυπα που εμφανίστηκαν αρχικά, έγραφαν επάνω 5%, η οποία θα ήταν και η νέα ονομασία. Επειδή όμως η 5% βελτίωση στην δρομική οικονομία, ήταν παραπάνω από τον μέσο όρο που είχε μετρηθεί εργαστηριακά (αλλά μεγαλύτερη του 4%), επιλέχθηκε τελικά το Next%.


Επάνω μέρος και εφαρμογή

Αν κάπου υστερούσαν τα 4%, ήταν σίγουρα στη σχεδίαση του επάνω μέρους. Το πρώτο είχε μία εντελώς ustructured εφαρμογή, με πολύ ευρύχωρο toe box και μάλλον χαλαρή φτέρνα. Αν είχες στενό πόδι, δύσκολα θα κατάφερνες να “ασφαλίσεις” το παπούτσι, ενώ το πολύ σφιχτό δέσιμο έδινε σημεία πίεσης. Προσωπικά, κάθε φορά που έτρεχα, αναρωτιόμουν μήπως θα έπρεπε να είχα επιλέξει μισό νούμερο κάτω.
Η επόμενη έκδοση, η Flyknit, ήταν στο άλλο άκρο. Κολλητό πλεχτό στο πόδι, μικρή δυνατότητα ρύθμισης από τα κορδόνια και αμφισβητούμενη εφαρμογή στο πίσω μέρος. Αν το πόδι σου ήταν φαρδύ, δεν χωρούσες στο παπούτσι. Αν ήταν στενό, το κολάρο δεν κλείδωνε καλά την φτέρνα. Έχοντας δύο μοντέλα VF Flyknit, ένα κόκκινο και ένα μπλε, η εμπειρία μου από το καθένα είναι διαφορετική. Το κολάρο του κόκκινου σα να πήρε το σχήμα της φτέρνας μου μετά από ~20 χιλιόμετρα και έκτοτε όλα είναι μια χαρά. Το δε μπλε, έχοντας κάνει 120 χιλιόμετρα, εξακολουθεί να “παίζει” κάπως στο πίσω μέρος και να μην το νοιώθω σίγουρο. Πέραν αυτών, το Flyknit έχει μια ελαστικότητα, η οποία επηρεάζει το κράτημα του ποδιού, ιδίως στις στροφές.

Στο Next% τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά και κανένα θέμα δεν υφίσταται πλέον.
Το upper είναι κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από Vaporweave, ένα εξαιρετικά λεπτό και διαφανές υλικό, με μια πλαστική αίσθηση και χωρίς καθόλου ελαστικότητα. Μοιάζει πολύ ευπαθές αλλά η δόμη του είναι τέτοια που μάλλον δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Ούτε και έχουμε σχετικό feedback μέχρι στιγμής.
Κατά τη Nike, το μεγάλο του πλεονέκτημα, πέραν του πολύ χαμηλού βάρους, είναι ότι συγκρατεί πολύ λιγότερο νερό ή ιδρώτα. Κι η αλήθεια είναι πως αν το συγκρίνεις με το χοντρό πλεχτό ύφασμα του προηγουμένου μοντέλου, η διαφορά είναι τεράστια.

Το Vaporweave είναι ίσως ό,τι λεπτύτερο έχουμε δει σε ύφασμα παπουτσιού.

Δομικά στοιχεία δεν υπάρχουν πουθενά, με τον προφυλακτήρα να είναι σχεδόν ανύπαρκτος. Αντιθέτως, αρκετά ενισχυμένη είναι η περιοχή απ’ όπου περνούν τα κορδόνια, πιθανώς για να παίρνει την όποια πίεση από το αραχνούφαντο Vapoweave και να του κρατάει το σχήμα.
Χαρακτηριστικό της σχεδίασης, είναι η ασύμμετρη γραμμή που ακολουθούν τα κορδόνια, ανοίγοντας προς τα έξω στο κάτω μέρος. Έτσι, η πίεση που ασκείται στην ράχη του ποδιού είναι θεωρητικά μικρότερη κι αυτό είναι κάτι που το διαπιστώνεις και στην πράξη.

Η ασύμμετρη σχεδίαση στα κορδόνια.

Η γλώσσα δεν έχει καθόλου αφρώδες. Αποτελείται από Vaporweave και ελαφρώς ενισχυμένο υλικό στο πλάι και επάνω, έτσι ώστε να μπορεί να κάθεται στην θέση της. Περιέργως, όσο κι αν σφίξεις τα κορδόνια, δε νοιώθεις καμμία πίεση, όπως συνέβαινε στο πρώτο Vaporfly.

Στο πίσω μέρος, η κατασκευή είναι εξίσου μίνιμαλ. Μία ελαφρώς σκληρότερη επένδυση παίζει το ρόλο του κολάρου, χωρίς όμως και πάλι να δίνει ιδιαίτερη δομή στο σημείο. Η συγκράτηση της φτέρνας ουσιαστικά γίνεται από μια εσωτερική λωρίδα αφρώδους, περιμετρικά της φτέρνας. Είναι αρκετά μαλακή και ευχάριστη σαν αίσθηση και παρότι θυμίζει κάπως αυτήν του VF1 και VF2, δουλεύει μακράν καλύτερα.

Το αφρώδες στο κολάρο έχει πολύ σωστή εφαρμογή.

Το επάνω μέρος του Next% είναι επιτέλους όπως πρέπει. Συνδυάζει την άνεση που οφείλει να έχει ένα αγωνιστικό μεγάλων αποστάσεων και το κράτημα που απαιτεί μία τόσο γρήγορη σόλα. Είναι ακριβώς στη μέση μεταξύ των δύο προηγουμένων εκδόσεων, έχοντας μάλιστα αφαιρεθεί αρκετά γραμμάρια από την όλη κατασκευή, λόγω Vaporweave. Επίσης, το σχήμα του δείχνει να ακολουθεί αυτό του ποδιού, έχοντας μια ελαφριά κλίση προς τα μέσα.

Το μόνο που έχεις να κάνεις πριν ξεκινήσεις, είναι να στρώσεις πάνω στο πόδι την γλώσσα. Δεν χρειάζεται σφιχτό δέσιμο, το καλούπι του Next% παραμένει στενό και αγκαλιάζει το πόδι. Ο χώρος στα δάχτυλα είναι ικανοποιητικός και δύσκολα θα αντιμετωπίσεις πρόβλημα, αφού το ύφασμα είναι σαν τσιγαρόχαρτο και δεν μπορεί να προκαλέσει τριβές. Δεν το νοιώθεις καν επάνω στο πόδι σου.

Η φτέρνα κλειδώνει αρκετά καλά και σε αντίθεση με το VF Flyknit, μπορείς να την ρυθμίσεις με τα κορδόνια. Εξακολουθεί να μοιάζει λίγο στενή αρχικά αλλά μόλις αρχίσεις να τρέχεις, όλα δουλεύουν σωστά. Η εσωτερική λωρίδα δείχνει να έχει αυτό που έλειπε από τα προηγούμενα VF: είναι παχιά, μαλακή και παίρνει το σχήμα του ποδιού. Επιπλέον, το κολάρο είναι χαμηλό και στο επάνω μέρος του δεν έχει καμμία ενίσχυση, οπότε αποκλείεται οποιαδήποτε πιθανότητα ερεθισμού στον αχίλλειο.

Πέρα από το μαξιλαράκι, το κολάρο είναι σχεδόν unstructured.

Βελτιωμένη είναι και η εφαρμογή στο midfoot. Ναι μεν εξακολουθεί να στενεύει σημαντικά στο σημείο εκείνο η (ούτως ή άλλως στενή) βάση του παπουτσιού, έχει όμως φαρδύνει σε σχέση με πριν, έστω και οριακά. Ιδίως συγκρινόμενο με το VF Flyknit, αισθάνεσαι την καμάρα σου να κάθεται σωστότερα στην σόλα και να μην ξεχειλίζει όσο πριν. Βέβαια, όπως συμβαίνει και με όλα τα performance μοντέλα της Nike που έχουν ιδιαίτερα στενή πλατφόρμα, η αίσθηση αυτή εξαφανίζεται μόλις αρχίσεις να τρέχεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το Next% παραμένει ένα παπούτσι με αρκετά στενό καλούπι και το πιθανότερο είναι πως τα φαρδιά πέλματα δεν θα βολευτούν εύκολα μέσα του.

Ως παπούτσι μαραθωνίου/ημιμαραθωνίου, το κράτημά του είναι παραπάνω από επαρκές. Οι ταχύτητες που θα κινηθείς σε αυτές τις αποστάσεις ή οι στροφές που θα συναντήσεις, πολύ δύσκολα θα το κάνουν να νοιώσει άβολα. Ουδεμία σχέση με τα 4%. Και σε αρκετά γρηγορότερους ρυθμούς όμως, ακόμη και μέσα σε στίβο, το όριό του έχει ανέβει αρκετά. Εννοείται πως δεν συμπεριφέρεται όπως τα παραδοσιακά racing flats, δεν προορίζεται όμως και για τέτοια χρήση.

Σχετικά με το νούμερο, θα πρότεινα να επιλέξετε το κανονικό σας. Έτσι έκανα εγώ και δεν έχω κανένα πρόβλημα έως τώρα. Παρ’ όλα αυτά, έχω ακούσει κάποιους να ανεβαίνουν μισό νούμερο, οπότε καλή θα ήταν μία δοκιμή. Ιδίως όσοι έχουν φαρδύτερο του κανονικού πόδι.


Σόλα και πάτημα

Ο συνδυασμός ZoomX και πλάκας από ανθρακονήματα παραμένει κι εδώ. Το συγκεκριμένο υλικό (ελαστομερές Pebax) συγκεντρώνει τις κορυφαίες ιδιότητες που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα. ~85% επιστροφή ενέργειας, μεγάλη απορροφητικότητα αλλά και πολύ χαμηλό βάρος. Υπερτερεί ξεκάθαρα της πολυουρεθάνης και φυσικά, του EVA. Ενδιάμεσα του αφρού είναι τοποθετημένη μία carbon plate, κουρμπαριστού σχήματος και καθ’ όλο το μήκος της σόλας. Παρόλο που όλοι υποθέταμε πως σε αυτήν οφείλεται η τόσο μεγάλη επιστροφή ενέργειας από την σόλα, μία σχετική έρευνα έδειξε ότι ο κύριος υπεύθυνος γι’ αυτό είναι ο ZoomX, με την πλάκα να παίζει κυρίως σταθεροποιητικό ρόλο στην κατασκευή. Η θέση της μέσα στην σόλα ξεκινάει από ψηλά στο πίσω μέρος και καταλήγει χαμηλά, λίγο πάνω από την εξώσολα.

Παρότι η βασική συνταγή διατηρείται, σημαντικές αλλαγές έχουν γίνει στην γεωμετρία της σόλας.
Πρώτ’ απ’ όλα, έχουμε 15% αύξηση της ποσότητας του αφρού, με τα ύψη να φτάνουν τα 40/32mm. Για να το αντιληφθείτε καλύτερα, όσο ήταν το πάχος της σόλας στην φτέρνα του 4%, τόσο είναι τώρα κάτω από τα μετατάρσια! Το δε drop έχει κατέβει από τα 10mm στα 8mm. Το Next% μοιάζει πραγματικά πελώριο κι ενώ θα περίμενες να ζυγίζει περισσότερο πλέον, η αύξηση του αφρού αντισταθμίζεται από το ελαφρύ Vaporweave και τελικά το βάρος παραμένει ίδιο με πριν.

Τα ύψη της σόλας έχουν αυξηθε;i σημαντικά, ιδίως στο forefoot.

Πέραν του ύψους όμως, υλικό έχει προστεθεί και κατά πλάτος στο forefoot, ανοίγοντας αισθητά το “αποτύπωμα” της σόλας. Ο λόγος γι’ αυτό έχει να κάνει με την επιπλέον σταθερότητα στο πάτημα, τομέας που σίγουρα υπολείπετο το Vaporfly στο παρελθόν.

Η σόλα είναι αισθητά φαρδύτερη στο εμπρόσθιο μέρος, προσθέτοντας σταθερότητα στο παπούτσι.

Μια μικρή αύξηση του πλάτους έχουμε και στην περιοχή του midfoot, τόσο στο επάνω μέρος όσο και από κάτω. Ναι μεν παραμένει το χαρακτηριστικά απότομο στένεμα στο σημείο, είναι όμως λιγότερο έντονο από πριν. Οπότε, και το πόδι κάθεται καλύτερα στην βάση και πιο σταθερό είναι κατά το transition (ή σωστότερα, λιγότερο ασταθές).

Το σημείο της σόλας κάτω από την καμάρα, έχει ελαφρώς αυξημένο πλάτος από πριν.

Η εξώσολα έχει κι αυτή αλλάξει σε μεγάλο βαθμό. Το εντελώς επίπεδο λάστιχο των 4% μπροστά, έχει δώσει την θέση του σε ένα μοτίβο με εγκάρσιες και οριζόντιες αυλακώσεις, συν τέσερα ανοίγματα κάτω από τα δάχτυλα, ενώ είναι και πιο παχύ. Η αλλαγή αυτή έγινε για βελτίωση της πρόσφυσης σε βρεγμένες επιφάνειες. Αν και δεν το έχω τρέξει σε τέτοιες συνθήκες, ακόμη και στο στεγνό η διαφορά είναι εμφανής.

Εξίσου σημαντική είναι κι η αλλαγή στην θέση του λαστίχου στην φτέρνα. Στα προηγούμενα Vaporfly, υπήρχε ένα λαστιχένιο πέταλο, το οποίο όμως δεν κάλυπτε το χείλος της σόλας εξωτερικά, με αποτέλεσμα να επέρχεται πρόωρη φθορά στο σημείο. Αν ήσουν και heavy heel striker, ήταν ιδιαίτερα έντονη. Στο νέο Vaporfly έχουν τοποθετηθεί δύο λωρίδες λαστίχου κατά μήκος, οι οποίες έρχονται “πρόσωπο” με τις άκρες της σόλας. Ανάμεσά τους ο αφρός παραμένει ακάλυπτος, επειδή όμως είναι κοίλος, δεν έρχεται σε επαφή με το έδαφος. Μετά από ~60 χιλιόμετρα με το Next%, η επιφάνεια από κάτω παραμένει σχεδόν ανέπαφη.

Με την διαφορετική τοποθέτηση του λαστίχου κάτω από την φτέρνα, η παραπάνω ανθεκτικότητα είναι δεδομένη.

Έχω κάνει περισσότερα από 400 χιλιόμετρα με όλα τα Vaporfly έως τώρα και σε πολλών ειδών προπονήσεις, οπότε θεωρώ πως έχω ολοκληρωμένη εικόνα της σειράς. Θα ήθελα κατ’ αρχάς να τονίσω πως το παπούτσι δεν χρειάζεται να το “φοβάστε”, κρατώντας το μόνο για ειδικές περιπτώσεις. Ακόμη και η φθορά στην φτέρνα που αναφέραμε παραπάνω, είναι κυρίως αισθητική και δεν επηρεάζει τις ιδιότητες της σόλας. Με λογική χρήση, νομίζω πως τα 400 χιλιόμετρα είναι το κατώτατο όριο ζωής τους. Το δε Next%, θεωρητικά έχει ακόμη περισσότερα. Εν ολίγοις, χαρείτε το!

Όσοι έχουν τρέξει με το 4%, γνωρίζουν ότι το πάτημά του είναι μοναδικό (προς το παρόν, έστω). Τόσο σαν αίσθηση όσο και σαν αποτελεσματικότητα. Πόσο λοιπόν θα μπορούσε όλο αυτό να βελτιωθεί; Αρκετά, είναι η απάντηση.

Το πρώτο πράγμα που καταλαβαίνεις στο Next% είναι το επιπλέον softness. Η αύξηση στον ZoomX γίνεται αμέσως αισθητή και αν το συγκρίνεις με το 4%, το δεύτερο μοιάζει σχεδόν σαν ένα κοινό μοντέλο (οκ, ίσως υπερβάλλουμε λίγο). Η βύθιση μέσα στο αφρό φαίνεται υπερβολική και ίσως άσκοπη, γρήγορα όμως διαπιστώνεις ότι το “ουκ εν το πολλώ το ευ” δεν ισχύει εδώ. Στο review του Zoom Fly 3 είδαμε ότι ο React αδυνατούσε να διαχειριστεί την μεγάλη συμπίεση της σόλας και να επανέλθει, οδηγώντας τελικά σε ένα τεμπέλικο κι αργό πάτημα. Ο ZoomX δεν είναι React όμως. Η αποσυμπίεσή του είναι πάρα πολύ άμεση και η ελαστικότητά του μεγαλύτερη κι από πριν. Ίσως η μοναδική περίπτωση παπουτσιού όπου το μαλακότερο σημαίνει και γρηγορότερο.

Ο ZoomX είναι το πιο μαλακό υλικό που κυκλοφορεί αυτή την στιγμή.

Ο όγκος της σόλας περνάει εντελώς απαρατήρητος (λόγω και του απίστευτα χαμηλού βάρους) και αυτό που τελικά μένει, είναι η αίσθηση της ώθησης προς τα εμπρός και το κορυφαίο rebound του.  Ο χαρακτηρισμός “τραμπολίνο” που χρησιμοποιούσαμε για το 4%, εδώ ταιριάζει ακόμη περισσότερο και πραγματικά πρέπει να προσέχεις για να μην παρασυρθείς. Όλα γίνονται με περίσσεια ευκολία και ο ρυθμός που κινείσαι μοιάζει πάντα πιο αργός από τον πραγματικό.

Το Vaporfly είναι φτιαγμένο για να πηγαίνεις γρήγορα. Όσο ανεβάζεις, τόση περισσότερη ενέργεια σου επιστρέφει και σε “σηκώνει”. Αν μάλιστα βρεις το sweet spot του, μεταφέροντας το πάτημα προς το μέσο, εκμεταλλεύεσαι ακόμη περισσότερο και την rocker σχεδίαση της σόλας και γίνεται πιο αποδοτικό.
Βέβαια, είναι πιθανό στην αρχή να σου φανεί κάπως περίεργο το πάτημά του. Ψηλό, στενό midfoot, υπερβολικά μαλακό και απουσία αίσθησης του εδάφους. Καμμία σχέση με τα παραδοσιακά αγωνιστικά μοντέλα, δηλαδή. Σύντομα όμως διαπιστώνεις ότι σε πάει εξίσου γρήγορα και με πολύ λιγότερο κόπο.

Το forefoot είναι εντελώς άκαμπτο, οπότε το transition από την rocker σχεδίαση.

Σε όλα τα παραπάνω βοηθάει και η σταθερότητα που έχει αποκτήσει πλέον το μοντέλο. Μπορεί στην φτέρνα να παραμένει ασταθές σε αργούς ρυθμούς ή αν προσγειώνεσαι τέρμα πίσω, μεταφέροντας όμως το πάτημα πιο μπροστά και κατά την απογείωση, το φαρδύτερο forefoot κάνει μεγάλη διαφορά. Ακόμη και σε ταχύτητες “εκτός ζώνης” του, το πόδι κεντράρεται και μπορείς να πατήσεις με όση δύναμη θες.

H Nike, οι έρευνες και τα ρεκόρ, μιλάνε για σεδόν 5% βελτίωση της δρομικής οικονομίας. Βέβαια, αυτό δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της ταχύτητας, αν και σαφώς αυτά τα δύο συσχετίζονται. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα σημαντικά μεγάλο ποσοστό, το οποίο όμως ο δρομέας δε μπορεί να αντιληφθεί κατά την προσπάθειά του, δεν είναι μετρήσιμο με κάποιον τρόπο εκτός εργαστηρίου. Αυτό όμως που αντιλαμβάνεται ξεκάθαρα και χαρακτηρίζει όσο τίποτε άλλο την σόλα, είναι το πόσο ξεκούραστα αφήνει τα πόδια. Τόσο κατά την διάρκεια όσο και μετά. Πραγματικά δεν το πιστεύεις αν δεν το βιώσεις. Μπορεί να μην έχω τρέξει μαραθώνιο με το Vaporfly, έχω κάνει όμως αρκετές μεγάλες και απαιτητικές προπονήσεις και κάθε φορά το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Λες και χρειάστηκε λιγότερη προσπάθεια κι ενέργεια από αυτή που πραγματικά κατέβαλες. Αν ρωτήσετε άλλωστε και όσους το έχουν φορέσει στα 42Κ, ακριβώς το ίδιο θα σας περιγράψουν. Κι αυτό είναι που μετράει περισσότερο απ’ όλα.

Το Next% είναι ιδανικό για μαραθώνιο και ημιμαραθώνιο, θεωρώ όμως ότι και στις μικρότερες αποστάσεις δεν υστερεί. Εκτός αν μιλάμε για τίποτα εξωφρενικούς ρυθμούς και δρομείς που θέλουν να νοιώθουν το έδαφος εντελώς αφιλτράριστο. Το Next% μπαίνει άνετα και στον στίβο και με το νέο upper δεν θα τα βρει σκούρα, ακόμη και σε ρυθμούς αρκετά κάτω από 4’/χλμ. Βέβαια, προσωπικά προτιμώ άλλα μοντέλα για τέτοιες δουλειές, κυρίως λόγω κρατήματος. Περιττό να πούμε ότι οι tempo προπονήσεις είναι αυτές για τις οποίες έχει σχεδιαστεί. Εκεί σε πάει πραγματικά μόνο του.

Συμπέρασμα

Στο νέο Vaporfly δεν θα μπορούσε να ταιριάξει καλύτερη ονομασία, αφού ουσιαστικά και κυριολεκτικά πάει το μοντέλο στο επόμενο επίπεδο. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που προτιμούσαν το VF1 από το Flyknit, εδώ όμως δεν χωράει καμμία συζήτηση.

Το επάνω μέρος είναι με διαφορά καλύτερο από πριν, διορθώνοντας όλα τα κακώς κείμενα των προηγουμένων εκδόσεων (τα οποία δεν ήταν λίγα). Δεν είναι τέλειο, κυρίως λόγω στενότητας, πλέον όμως θα ικανοποιήσει επαρκώς τους περισσοτέρους.
Η νέα γεωμετρία της σόλας καταφέρνει να αναδείξει ακόμη πιο πολύ τον συνδυασμό ZoomX – carbon plate, ενώ η σταθερότητα της κατασκευής είναι σε αποδεκτά επίπεδα πια. Συν την βελτιωμένη εξώσολα.

Μέσα στο 2020 θα κυκλοφορήσουν μοντέλα με ψηλές σόλες κι ενσωματωμένη πλάκα και από άλλες εταιρείες. Και νέους αφρούς, επίσης. Η Nike έδειξε τον δρόμο και οι υπόλοιποι αναγκαστικά ακολουθούν. Μέχρι να δούμε το αποτέλεσμα όμως, το Vaporfly παραμένει μακράν το κορυφαίο distance racer της αγοράς.

Μοιραστείτε αυτό το Άρθρο

Ο Νίκος Πήλικας είναι ερασιτέχνης δρομέας. Επειδή όμως δεν είναι καλός στο τρέξιμο, ασχολείται και με τα παρελκόμενα αυτού (π.χ. παπούτσια). Απ' ό,τι λένε, είναι καλύτερος σε αυτά...

50 Σχόλια

  1. Άψογος και αναλυτικότατος! Δεν θα άλλαζα ούτε ένα σημειό στίξης! Μπράβο!

  2. “Είναι δε συχνές οι περιπτώσεις, όπου δρομείς χορηγούμενοι από άλλες εταιρείες τρέχουν με καμουφλαρισμένα Vaporfly.”…xaxaxaxa θεικό!

    Ευχαριστουμε για το φοβερό και λεπτομερές review! Σημαντικό νομίζω αρκετά, πως η διάρκεια ζωής του ειναι πολύ μεγαλύτερη από οτι αρχικά φοβομασταν και πιστευαμε. Toυλάχιστον έτσι, τα πολλά χρήματα που κοστίζει το μοντέλο αυτό, πιάνουν τόπο!

  3. Α ρε Νικο σε καθε review σου πεφτει παντοφλα ρε φιλε …
    αντε τωρα να δικαιολογησεις γιατι σου ειναι απαραίτητο ενα νεο ζευγάρι αθλητικα

  4. @aristidi Να ‘σαι καλά φίλε, χαίρομαι που τα επιβεβαιώνεις!

    @periklis1987 Πολλές τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν: ΝΒ, elite της Adidas, Diadora, unbranded.

    @panosgr Χαχαχα… Ακόμη να βρεις τρόπο;

  5. Tο μόνο που μου λείπει τα 275ε}}}}Τρομερό review μπραβο!!!

  6. λοιπον δεν αλλαζεις λαστιχα στο αμαξι …παιρνεις τα next ,α ρε Νικολα τι μας κανεις…

  7. @poulios_antonis 😀 😀

    @phill Δεν χρειάζεσαι αμάξι. Πας παντού τρέχοντας με τα Next και μάλιστα, πιο γρήγορα…

  8. @echetlos Στα reviews σας βλεπω συχνα τη φραση, πως το “ταδε” παπουτσι μπορει να μπει στο στιβο ή το αντιθετο .Ειναι καποια συγκεκριμενα χαρακτηριστικα που κανουν το παπουτσι καταλληλο ωστε να μπορεσει να τρεξει καποιος μεσα στο στιβο ή αυτο εξαρταται απο το ειδος τρεξιματος ???

  9. @kukoc Θεωρητικά πάντα…
    Ο στίβος είναι πιο μαλακός από την άσφαλτο, έχει παρατεταμένες στροφές και μπαίνεις εκεί για γρήγορες προπονήσεις.
    Υποτίθεται λοιπόν πως θες ένα παπούτσι που κρατάει στα βιράζ και η σόλα του δεν έχει τόσο μεγάλη συμπίεση που, σε συνδυασμό με το μαλακό έδαφος, να σε καθυστερεί και να σου “τρώει ενέργεια” ή να μην έχεις αίσθηση του πού πατάς.
    Τώρα βέβαια, όλα αυτά είναι μάλλον σχετικά, αφού άλλος κάνει 400άρια στο 5:00 και άλλος στο 3:00, οπότε οι έννοιες μπορούν να ξεχειλώσουν αρκετά. Απλά δεχόμαστε κάποιες κοινές “σταθερές”, ώστε να μπορούμε να κάνουμε σύγκριση μεταξύ των μοντέλων και να καταλαβαινόμαστε.

  10. Πολύ ωραία όλα, μ αρέσει ιδιαίτερα το υλικό του upper.
    Βέβαια, τώρα είμαι σε mood μελομακάρονου, ούτε καν τα ονειρεύομαι.

  11. Μετά από 100 χλμ, η φθορά είναι ελάχιστη.
    Μην το κρατάτε στην γυάλα!

    https://www.flickr.com/photos/140798332@N04/49535622627/in/dateposted-public/

  12. το παπουτσι αυτο ντρεπεσαι να το βαλεις οπουδηποτε αλλου εκτος απο αγωνες. προσωπικα εχω τα turbo1 και 2 για δρόμους και τα 4% για στιβο.

  13. Ήρθε η ώρα να γράψω και εγώ κάτι για τα next%. Πιστεύω πως πλέον έχω ολοκληρωμένη άποψη. Καταρχήν πολύ πιασάρικο όνομα, η Nike στο marketing είναι μανούλα!

    Λοιπόν,
    είναι ότι καλύτερο έχω φορέσει ποτέ και το κυριότερο είναι κατι διαφορετικό ρε παιδί μου, είναι πολύ ιδιαίτερο παπούτσι τι να λέμε τώρα…

    Από την πρώτη μέρα που τα φόρεσα κατάλαβα ότι πρόκειται για άλλο πράγμα . Ακόμη και εκείνο το μεσημέρι στο σαλόνι μόλις τα έβγαλα από το κουτί τους για να δω εαν έπεσα μέσα στο νούμερο, περπατούσα και ένιωθα αυτό που έλεγαν, το φαινόμενο τραμπολίνο.

    Ακόμη θυμάμαι εκείνη την καυτή μερα τοκκαλοκαίρι στο νησί που τα φόρεσα στην πρώτη διαλειμματική, είχα ένα μόνιμα χαζό χαμόγελο κατά την διάρκεια του τρεξίματος σκεπτόμενος ότι είχα ξοδέψει με τεράστια επιτυχία 274 ευρώ εισπρατοντας την μεγιστη ευχαρίστηση. Έλεγα “άξιζε άξιζε” χαχαχα.

    Από τότε έκανα σχεδόν τα πάντα με αυτά, από 400αρι στο 70″, μέχρι Μαραθώνιο με μέσο ρυθμό 4:10.

    Αυτό που μου ειχε μείνει την πρώτη φορά ήταν οτι μπορείς να κοπανάς τα πόδια σου στην άσφαλτο όσο δυνατά θέλεις, να μην σε νοιάζει η κούραση και ο πόνος και αντίθετα να επιστρέφει σε εσένα η ενέργεια αυτή εκτοξεύοντας σε μπροστά.

    Αυτό που παρατήρησα εχθές που ήμουν φορμαρισμένος και ξεκούραστος, βλέπε θα πήγαινα Καλαμπάκα, σε ενα 10αρι εντός σταδίου (37:08) που έκανα όλα μέσα, ήταν ότι όταν μπορείς να έχεις ένα πιο δρομικό και αεράτο στυλ, ειδικά στα πρώτα χιλιόμετρα που είσαι ξεκούραστος, με την ίδια προσπάθεια κάνεις μεγαλύτερο διασκελισμό. Μπορεί να είναι και placebo, εγώ όμως είχα αυτήν την αίσθηση.

    Πάντως σε γρήγορους ρυθμούς είναι απολαυστικά, χαίρεσαι να τα φοράς. Και νομίζω ότι είναι πολύ εύστοχος ο χαρακτηρισμός του Νίκου ως Distance Racer.

    Πιστεύω πως από κάποιο σημείο και μετά δεν αξίζει να χαραμίζονται στη προπόνηση, μιλάμε τώρα για νορμάλ καταστάσεις, εάν υπάρχει οικονομική άνεση φόρα τα και κάθε μέρα.

    Το μόνο αρνητικό για εμένα είναι οτι αυτή η αίσθηση υπεροχής που νιώθεις, συνηθίζεται μετά από κάποια χιλιόμετρα και στην συνέχεια δεν σου φένεται τόσο.
    Σου υπενθυμίζεται όμως όταν στην αποθεραπεία φοράς τα παλιά σου παπούτσια και σκέφτεσαι οπως εγώ εχθές, “καλά τι παπούτσια είναι αυτά που φοράω, από άχυρο είναι;”.

    Τέλος θα ηθελανα πω ότι τα next% θα σε βοηθήσουν, λογικά θα σου δώσουν ένα κλικ παραπάνω, μην περιμένετε όμως να κάνουν θαύματα, αν δεν πηγαίνουν τα πόδια… τα ράσα δεν κάνουν τον παπά.
    Αυτό το κλικ θα έρθει σε γρήγορους ρυθμούς και θα το αισθανθεί κάποιος εάν μπορέσει να πατήσει περισσότερο επιθετικά ώστε να πάρει την ώθηση προς τα μπροστά. Αυτό πιστεύω μπορεί να επιτευχθεί και με αλλα παπούτσια, με τα next% όμως πιστεύω ότι γίνεται πιο εύκολα για τους κοινούς θνητούς όπως εμείς.

    Επίσης η ύπαρξη ενός τέτοιου παπουτσιού στο οπλοστάσιο του εκάστοτε χομπίστα δρομέα εκτινάσσουν την ψυχολογία στα ουράνια και για εμένα προσωπικά περιμένω τον επόμενο αγώνα πως και πως για να φορεθούν, κάνεις δεν ξέρει πότε όμως…

  14. @petransfhp πρέπει να σου πω ότι διαβάζοντας αυτά που γράφεις αισθάνθηκα τον ενθουσιασμό που σου έχει προκαλέσει το παπουτσι αυτο.
    Και λειτουργεί σαν διαφήμιση για το παπούτσι διότι κάνει εμάς που δεν το έχουμε να αναρωτιόμαστε πως ειναι και να θελουμε να το ζήσουμε κι εμείς ως εμπειρία!
    Ομως η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές σκέφτομαι αυτό που ειπες, “τα ρασα δεν κάνουν τον παπά”. Και ακριβώς για αυτό το λόγο έχω πιάσει τον εαυτό μου το τελευταίο περίπου ενάμιση χρόνο να νιώθω την ανάγκη να βελτιωθώ σε φυσική κατάσταση έτσι ώστε να μπορώ “άξια” ας το πουμε κι ετσι, να δοκιμάζω τις νέες τεχνολογίες παπουτσιών όταν είναι οικονομικά εφικτό ανα διαστήματα. Θέλω να πω ότι δεν περιμένω να γίνω καν σαν εσένα με ρυθμό 4.10 στο Μαραθώνιο η λιγότερο. Θα ήθελα όμως να δουλέψω την αντοχή μου χρησιμοποιώντας κάποια καλά αλλά “θνητά” παπούτσια σαν το Turbo ΙΙ pegasus ωστέ να βελτιωθώ και κάποια στιγμή όταν θα ξέρω ότι θα έχω κάνει τη προσπάθειά μου, να κάνω κι εγώ το επόμενο βήμα και να δοκιμάσω ενα “last word of technology” παπούτσι σαν το vaporfly next% για να αισθανθώ αυτό το “boost” που δίνει σε όλους όσους το φοράνε και το λένε. Δε μπορεί σύμπτωση που επαναλαμβάνεται να ειναι συμπτωση!
    Επομένως, κρατάω τον ενθουσιασμό σου και ανυπομονώ να έρθει η στιγμή που θα τα φορέσω κι εγώ αλλά έχοντας πάντα στο νου ότι “τα μεταξωτά βρακιά, θέλουν και μεταξωτούς κ%#^@$ “.

  15. @petransfhp Ωραία τα είπες, Πέτρο. Συμφωνώ, ισχύουν όλα.
    Βέβαια, σαν αίσθηση την ώρα που τρέχεις, ο τρόπος δηλαδή που επικοινωνείς με τα πόδια σου και το έδαφος, εξακολουθεί να μου φαίνεται ξένη και περίεργη και να μην την απολαμβάνω και τόσο. Σα να είσαι αποκομμένος από την όλη διαδικασία.
    Απ’ την άλλη, αρκεί που αρέσει στο μυοσκελετικό και το ρολόι σου, αυτό μετράει περισσότερο… 😉

    ΥΓ: Πετάς, φίλε!!!

  16. Με το FuelCell TC είμαι ενθουσιασμένος, θυμίζει σε κάποια πράγματα το VF (αν και πιο πολύ το 4%) και σε ένα δυο υπερτερεί μάλιστα (π.χ. σταθερότητα).
    Παρ’ όλα αυτά, σήμερα είχα μια δύσκολη προπόνηση για τα δεδομένα μου (4Χ2.5Κ) και την έκανα με το Next%.
    Μου υπενθύμισε τον λόγο που παραμένει ο βασιλιάς…

  17. Καλησπέρα σε όλους !!! Έχω διαβάσει τόσα κ έχω ακούσει κ τόσα άλλα , αν σας πω ότι τα ψάχνω εδώ κ 25 ήμερες κ δεν τα βρίσκω πουθενά !!

  18. @andreas1978 Ισχύει. Και δεν το βλέπω να αλλάζει ιδιαίτερα.
    Μεγάλη προσοχή σε ό,τι βρεις στο ebay, κυκλοφορούν πολλές μαιμούδες!

  19. Γενικά δεν προτιμώ το e-bay, προτιμώ τα λεφτά να μένουν στον τόπο μου κ ειδικά σε συνοικιακό μαγαζί ΑΛΛΑ δεν τα βρίσκω πουθενά ! Οχι τιποτα αλλα , έχει φτάσει η ώρα να αλλάξω παπούτσια – εχω adidas boston 8 με 700χλμ στα ποδια – κ έλεγα να τα σκάσω τώρα που έχουν κ εκπτώσεις αλλά μάταιο…

  20. @andreas1978 Για πάρε στο Outrun. @iwannhs-vafeiadhs

  21. @echetlos θα πάω απο εκεί , έχουν απόθεμα !!!! Σε ευχαριστώ μάγκα μου , μακάρι να βρω κ το νούμερο μου ! Μίλησα τηλεφωνικός με κάποιον Σπύρο ! Ευγενέστατος !!!

  22. RUN’IX
    OFFICIAL! Europe’s record of the hour broken by Sondre Nordstad Moen will not be approved! Reason: He was wearing the Next % Vaporfly on his feet. They have been banned on track since July 28, 2020!
    Δέν είχα πάρει χαμπάρι αυτή την απόφαση. Μόνο σε στίβο φαντάζομαι τα απαγόρευσαν

  23. Πρωτη προπονηση με το vaporfly και PB στο 10αρι…περνάω τη δεύτερη νιότη μου η με βοήθησε το παπουτσι???

  24. @poulios_antonis Δεν θα σ’ αρέσει η απάντηση που θα σου δώσω…

  25. απλα ονειρικο παπουτσι…echetlos ευχαριστουμε !!!

  26. Καλη χρονια με υγεία. Θα τρελαθώ τελείως? PB σε 15αρι την μια βδομάδα και PB σε 5αρι σε προπόνηση τεμπο την επομενη? Μηπως το παπουτσι δίνει ψυχολογικό ντοπάρισμα οταν το φοράω και πάω σφαίρα? Μήπως έχω βελτιωθεί τοσο πολύ? Μπα δεν νομίζω, γιατι έχω και άλλα ζευγάρια παπουτσια για τρέξιμο και εκεί φαίνεται η διαφορά. Οταν μετά απο μία προπόνηση με VF, την επόμενη προπόνηση φοράω ένα άλλο παπούτσι.

  27. Έτσι είναι, συντρέχτες…
    Ακόμη και με το 4% ήταν αισθητή η διαφορά.

  28. Καλησπέρα σε ολους
    @echetlos μετά από τόσο καιρό χρήσης έχουμε κάποια εικόνα για την αντοχή σε χλμ του παπουτσιού κατά μέσο όρο?

  29. @babis001 Καλωσήρθες, Μπάμπη.

    Δες εδώ το σχόλιό μου (12ο απ’ το τέλος).
    Δοκίμασα πρόσφατα κι ένα Next% του ιδίου, επίσης πολύ ταλαιπωρημένη η σόλα εξωτερικά και με >400χλμ. Έτσι, για να δω πώς “παλιώνει”… Συκρίνοντάς το με ένα VF Next που έχω με μόλις 50χλμ, η διαφορά ήταν αμελητέα. Είχε λίγο μεγαλύτερη συμπίεση ο αφρός, πιθανώς επειδή είχε μαλακώσει η πλάκα.
    Επίσης, τα Next% στην φωτό από κάτω είχαν ~120χλμ όταν την τράβηξα. Βέβαια, δεν πατάω πολύ πίσω.
    https://www.flickr.com/photos/140798332@N04/49535622627/in/dateposted-public/

  30. Μου έβγαινε με έκπτωση 28% + κουπόνι 15% στα 168 ευρώ από γνωστή ελληνική αλυσίδα αθλητικών και δεν μπόρεσα να αντισταθώ. Αν και στην πρώτη του δοκιμή σε ένα 5αρι γύρω στο 4:40 ξενέρωσα λίγο καθώς είχα ένα έντονο και συνεχή πόνο στο δεξί μέρος της καμάρας του αριστερού ποδιού μου, κάτι που δεν μου έχει τύχει ξανά με άλλο παπούτσι και μόνο όταν ανέβασα ένα 500αρι στο 3:30 σταμάτησα να τον νιώθω. Ελπίζω να ήταν κάτι συμπτωματικό που σχετίζεται με κάποιον μικροτραυματισμό που δεν είχα αντιληφθεί ή κάποια ιδιαιτερότητα του αριστερού μου ποδιού και να στρώσει μετά από κάποια χλμ, αλλιώς βλέπω να το αποχωρίζομαι. Πάντως σαν γενική αίσθηση δείχνει να συνδυάζει την άνεση και απορροφητικότητα του Endorphin Speed με την ταχύτητα του Μetaracer που επίσης δοκίμασα πρόσφατα.

  31. MrTolis86 από ποιο κατάστημα αν επιτρέπεται;

  32. @vslis Cosmossport

  33. @echetlos σε ευχαριστώ.

  34. οταν βαλεις στα ποδια σου αυτα τα παπουτσια καταλαβαινεις αμεσως γιατι κοστιζουν τοσο ,Νικ σ ευχαριστω φιλε γιατι ταλαιπωρημενος απο ενα σωρο τραυματισμους καταφερα να τρεξω με τις λιγοτερες ενοχλησεις με τα next αφου πειστηκα εννοειται απο την παρουσιαση ( αν εχεις μια πρωτη εικονα απο invisible πες και σε μας τιποτα…)

  35. Τα 187 gr που έχει βάρος σε τί νούμερο αντιστοιχεί ( 9;)

  36. Στο νούμερο 10 είναι 201 .το έχει κανείς σε 10(44) και να το έχει ζυγίσει;

  37. @vasilis_giannaris Πάντα στο US9 μετρώνται τα βάρη.

  38. 48 ώρες μετά από Μαραθώνιο και είμαι σε θέση να τρέξω και πάλι. Ακόμη ένα μέρος της μαγείας αυτού του παπουτσιού η γρήγορη αποκατάσταση.

  39. Πού να δεις τι σοκ έχει πάθει φίλος, ο οποίος επέμενε μέχρι πολύ πρόσφατα στο minimalism (μέρος του rotation του αποτελούν ακόμη τα five – fingers). Ακόμη με το στόμα ανοιχτό είναι…

  40. Στο βρεγμένο στο Ναυπλιο ήθελε λίγο προσοχή πάντως. Κατα αλλα ΤΟ ΠΑΠΟΥΤΣΙ

  41. @takisss Όντως. Σας έβλεπα που στρίβατε όλα μέσα στην κατηφόρα του τερματισμού και αγχωνόμουν!

  42. εγω τα πηγα λιγο παραπανω …αεθλιος 62χλμ ,αλλαζοντας λοιπον μετα το 40 αφου κατεβηκαμε απο το δευτερο βουνο εβγαλα τα pegasus trail και βαζοντας για τα τελευταια 22ασφαλτινα τα next τα ποδια ειπαν ενα μεγαλο ευχαριστω nike…

  43. Μετα απο περιπου 200κμ ξεκολλησε ο πατος απο το επανω μερος-εξω δεξια μπροστα…..το ιδιο επαθε και μια γνωστη μου που τα λεγαμε σημερα στην προπονηση
    Εχει καποιος αποψη?
    Εγω πηγα και το κολλησα,αλλα για ενα τετοιο παπουτσι σιγουρα δεν ειναι οτι καλυτερο….

  44. @leonistsiouris Έχει συμβεί και σε άλλους. Επίστρεψέ τα, θα σου τ’ αλλάξουν.

  45. Καλησπέρα το vaporfly πού έχω έχει κάνει γύρω στα 60 χλμ και μετά από την χθεσινή προπόνηση παρατήρησα ότι έχει κάνει ένα μικρό κενό στην έξω και αριστερή πάνω πλευρά μεταξύ της σόλας και του υφάσματος πού σημαίνει ότι σε λίγο θα ξεκολλήσει.Το φτιάχνω σε τσαγκάρη; Είναι αγορασμενο από cosmosport τον Δεκέμβριο του21 το πάω nike η το φτιάχνω σε τσαγκάρη;

  46. @vasilis_giannaris Αρκετοί είχαν ακριβώς το ίδιο θέμα και τους το αντικατέστησαν.

  47. Έχει κάνει κάποιος επιστροφή τού next λόγο τού προβλήματος και ποια είναι η διαδικασία;.Η nike μου είπε να απευθυνθώ στο κατάστημα που το πήρα(cosmosport) και αν κρίνουν αυτοί θα με στείλουν στην nike.. εμένα είναι πολύ λίγο αλλά σίγουρα θα ξεκολλήσει περισσότερο .Το τρέχω μέχρι να ανοίξει περισσότερο η το πάω τώρα;Ο φίλος πού έγραφε ότι το έφτιαξε έμεινε ευχαριστημένος από την επιδιόρθωση και πόσο του στοίχησε;

  48. kαλημερα παιδια!
    λογω επερχομενου μαραθωνιου μια ερωτηση.
    εχω κανει 300 km με τα next.τι λετε τα βαζω κανονικα στον μαραθωνιο η παω για αλλα?
    τα νοιωθω οκ .το θεμα ειναι η φρεσκαδα στα τελευταια χλμ!
    ευχαριστω!

  49. νικολα τι λες εσυ?
    ειναι πολλα τα 300 km που εχουν τα παπουτσια αυτα?
    αγορασμενα πριν ενα χρονο ακριβως!

  50. @geo-filippisyahoo-gr Καλημέρα Γιώργο.
    Δεν ξέρω… Δεν έχω φτάσει VF σε αυτά τα χλμ για να έχω εικόνα.
    Κανείς άλλος εδώ μέσα;

Αφήστε μια απάντηση